شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۹:۵۰
کد خبر : 12727

چرا بورس به این روز افتاد؟

به گزارش شهر بورس، بازار سهام در محدوده حساسی قرار گرفته و برخی از کارشناسان نگرانند که شاخص کل بازار سهام در جریان معاملات روز آینده کانال ۱/۲ میلیون واحدی را از دست بدهد از طرفی برخی دیگر از کارشناسان عقیده دارند تا زمانی که تکلیف متغییرهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه از جمله قیمت دلار،

به گزارش شهر بورس، بازار سهام در محدوده حساسی قرار گرفته و برخی از کارشناسان نگرانند که شاخص کل بازار سهام در جریان معاملات روز آینده کانال ۱/۲ میلیون واحدی را از دست بدهد از طرفی برخی دیگر از کارشناسان عقیده دارند تا زمانی که تکلیف متغییرهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه از جمله قیمت دلار، لایحه بودجه و … مشخص نشود روند بازار سهام نوسانی خواهد بود. اما وضعیت روانی این روزهای بازار سهام چگونه است؟

بازار سرمایه، این روزها شرایطی پرهیجان و بی‌ثبات‌ دارد و تعادلی در بازار دیده نمی‌شود. چند روزی بازار با صف خرید مواجه است و چند روز بعد با صف‌های فروش طولانی. آنچه در بازار و رفتار سهامداران دیده نمی‌شود، وضعیت تعادلی در بازار است. متاسفانه پدیده صف‌نشینی در همه قسمت‌های زندگی‌مان رسوخ کرده و تفاوتی نمی‌کند صف فروش سهام است یا صف خرید آن. این پدیده تا حدودی بخاطر وجود نسل جدید سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه است. نسلی که به قولی نسل فست‌فودی است و همه چیز را سریع می‌خواهد.

حتی بسیار شاهد این بوده‌ایم که سهم را در صف خرید می‌خرند و در صف فروش رفتار متناقضی نشان داده‌اند. این طرز تفکر یا باید اصلاح شود و یا زمان جواب این رفتار را با کم شدن سرمایه‌شان خواهد داد. در سال‌های گذشته به یاد داریم که فعالان بازار سرمایه، همدیگر را به صبوری در این بازار دعوت می‌کردند و می‌گفتند رنگین کمان، پاداش کسانی است که تا آخرین قطره زیر باران بایستند.

اما به نظر می‌رسد که اکنون جو بازار سرمایه تفاوت‌های بسیاری با سال‌های اول دهه ۹۰ دارد و نیازمند ورود آگاهانه و صبر برای دستیابی به بازدهی است.

همچنین کارشناسان دلیل اصلی جو هیجانی بازار سهام را بی‌اعتمادی گسترده سهامداران به این بازار می‌دانند و این بی‌اعتمادی به حدی گسترده شده است که حتی با روند صعودی بورس در هفته اخیر پول چندانی به بازار سهام وارد نشد و بسیاری از سهامداران، مثبت شدن شاخص کل بازار سهام را فرصتی برای نجات دادن باقی مانده سرمایه خود دانستند، از طرفی نیز صندوق‌های دولتی که روند نزولی داشتند حمایت شدند و حتی صندوق پالایشی یکم ضرر خود را در مقاطعی جبران کرد اما دوباره با غالب شدن عرضه بر تقاضا روند این صندوق‌ها نیز نزولی شد.

از طرفی برخی از کارشناسان معتقدند برای بازگشت اعتماد به بازار سهام نیاز است در وهله اول از اظهارنظرهای غیرکارشناسانه توسط مسئولین پرهیز شود و دخالت سایر نهادها در بازار سهام مانند وزارت صمت قطع شود، همچنین بازار سهام نیازمند نظارت دقیق‌تری در انجام معاملات است.

منبع: تجارت‌نیوز

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

پراپ تریدینگ

کمان