شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۷
کد خبر : 80866

پیش بینی قیمت دلار 17 اردیبهشت 1402

پیش بینی قیمت دلار 17 اردیبهشت 1402
امروز قیمت دلار در کانال ۵۳ هزار تومانی هفته گذشته نوسان داشت. یک کارشناس اقتصادی به پیش بینی قیمت دلار 17 اردیبهشت 1402 پرداخته است.

به گزارش شهر بورس، امروز قیمت دلار در همان کانال ۵۳ هزار تومانی هفته گذشته نوسان داشت و توانست در همین محدوده نزدیک به ۵۰۰ تومان کاهش قیمت داشته باشد. بر این اساس یک کارشناس اقتصادی به پیش بینی قیمت دلار 17 اردیبهشت 1402 پرداخته است.

به نظر می‌رسد کانال ۵۳ هزار تومانی به منطقه امن سیاست‌گذار تبدیل شده و همانند قیمت ۵۱ هزار تومانی دلار مدتی در این کانال می‌ماند و بعد در روند صعودی، آرام به حرکت خود ادامه می‌دهد.

مهمترین خبر امروز صدور رای دادگاه ولی‌الله سیف و احمد عراقچی، مدیران پیشین بانک مرکزی، در خصوص مدیریت بازار ارز در سال ۹۶ بود. در حکم سیف، عراقچی و سالار آقاخانی مباشر وقت بانک در بازار ارز، گفته شده متهمان، عنصر معنوی یعنی «قصد مجرمانه» برای اخلال در بازار ارز نداشته‌اند و هدف آنها «مدیریت بازار ارز» بوده است.

مسئولان وقت بانک مرکزی در خصوص مداخله در بازار ارز فردایی به پرداخت حدود یک میلیارد و 630 میلیون تومان جریمه محکوم شده‌اند. در این حکم آمده ورود بانک مرکزی به بازار فردایی با وجود اینکه هیچ پولی از بین نرفته و سوءاستفاده‌ای هم رخ نداده، بدون اختیار قانونی بوده است.

چرا دلار ارزان شد؟

به نظر می‌رسد خط و نشان‌های فرزین در هفته گذشته برای فعالان اقتصادی برای در امان ماندن از عاقبت روسای پیشین است. فعلا سیاست‌گذار در تلاش است تا قیمت دلار در بازار ارز را مدیریت کند و مانع افزایش قیمت شود.

امروز یک منبع آگاه از فشار سیاست‌گذار به پتروشیمی‌ها برای بالابردن عرضه دلار نیمایی خبر داد. شنیده‌ها حاکی است شرکت‌ها نیز علی‌رغم افزایش عرضه دلار، توانایی ادامه این سیاست را ندارند. این منبع مطلع دلیل کاهش دو هزار تومانی قیمت دلار در هفته گذشته تا به امروز را این موضوع عنوان کرد.


پیش بینی قیمت دلار 13 اردیبهشت 1402


واردات کالا در خطر است

در همین راستا برزو حق‌شناس، کارشناس اقتصادی با اشاره به سیاست بانک مرکزی برای فشار به فعالان اقتصادی برای عدم خرید دلار از بازار آزاد قبل از تخصیص گفت: «این موضوع سیاست خطرناکی است که بانک مرکزی برای مهار قیمت دلار به کار برد. این موضوع در میان‌مدت و بلند‌مدت باعث کمبود کالا در کشور می‌شود.»

وی توضیح داد: «برخی از واردکننده‌ها مجوز تخصیص ارز را می‌گرفتند اما تا این تخصیص انجام شود از بازار آزاد دلار تهیه و کالا را وارد می‌کردند. آنها با این سیاست سعی می‌کردند روند واردات را تسریع کنند. بخشنامه فرزین شاید در کوتاه‌مدت بتواند ترمزی برای قیمت دلار باشد اما در بلند‌مدت سیاست بسیار خطرناکی است.»

این کارشناس اقتصادی کمبود کالا در کشور و آسیب به چرخه تامین کالا را از عواقب این تصمیم جدید بانک مرکزی برشمرد و گفت: «ممکن است با این اقدام زنجیره تامین کالا در کشور با مشکل جدی مواجه شود و تا آخر تابستان تبعات این سیاست پوپولیستی غلط آثار خود را در بازار نشان می‌دهد.»

وی در واکنش به خبر جریمه ۱۶۳۰ میلیارد تومانی سه نفر از مسئولین سابق بانک مرکزی تاکید کرد: «قانونا بانک مرکزی نهاد مستقلی است اما در باطن این‌گونه نیست. تا زمانی که بانک مرکزی استقلال واقعی نداشته باشد و روسای این بانک نتوانند مستقل از هر گونه فشار چه از سوی قانونگذار و چه دولت قدرت تصمیم‌گیری داشته باشند، چنین تبعاتی برای تصمیمات روسای بانک مرکزی بعید نیست.»

خطر در کمین روسای بانک مرکزی!

وی با اشاره به تفکر کنترل قیمت دلار یادآور شد: «این موضوع نیز به همین عدم استقلال بانک مرکزی مربوط می‌شود. موضوع ناترازی بانک‌ها که ریشه اصلی تورم است ناشی از عدم استقلال بانک مرکزی است. بانک مرکزی اگر استقلال و توانایی گرفتن تصمیمات جدی را داشت، شاید کار به وضعیت فعلی در مورد دلار نمی‌رسید.»

حق‌شناس درباره روند قیمت دلار در روزهای آینده نیز گفت: « بانک مرکزی تمایل به افت شدید قیمت‌ها ندارد. از سوی دیگر اجازه رشد قوی به دلار را نمی‌دهد. بنابراین اگر در حوزه سیاست‌ خارجی تنش نداشته باشیم یک شیب آرام و پیوسته‌ای در قیمت دلار خواهیم داشت و در صورت تنش، این شیب صعودی تند خواهد شد. که در حال حاضر نیز پیش‌بینی اول صحیح است.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «به اعتقاد من محدوده زیر ۵۰ هزار تومانی برای دلار بعید است مگر اینکه اتفاق خیلی خاصی در حوزه سیاست خارجی کشور رخ دهد. مثلا موضوع برجام کاملا شکل بگیرد.»

درهم یک پله عقب نشست

امروز بازارهای همسایه نیز به دلار تهران سیگنال کاهش قیمت دادند. دلار سلیمانیه با قیمت ۵۲ هزار و ۸۵۰ تومان و دلار هرات نیز به قیمت  ۵۳ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد. درهم امارات نیز به کانال ۱۴ هزار تومانی بر گشت و با قیمت ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد.

معامله‌گران امروز روند عر ضه و تقاضا را هم‌تراز عنوان کردند. فعالان بازار از عرضه دلار با ریتم آهسته و پیوسته توسط سیاستگذار خبر دادند.

به نظر می‌رسد سیاست فشار بر قیمت دلار تنها هدف این روزهای نهاد پولی کشور است تا از عواقب‌های دولتی نافرمانی در امان بماند.

منبع: تجارت نیوز

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 − دو =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان