شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵
کد خبر : 80582

پیش بینی قیمت دلار 13 اردیبهشت 1402

پیش بینی قیمت دلار 13 اردیبهشت 1402
دلار امروز به کانال ۵۳ هزار تومانی برگشت. در ادامه کارشناس بازارهای مالی به پیش بینی قیمت دلار 13 اردیبهشت 1402 پرداخته است.

به گزارش شهر بورس به نقل از تجارت نیوز، چارت اسکناس آمریکایی امروز در روند نزولی قرار گرفت. قیمت دلار با کاهش نزدیک به هزار و ۵۰۰ تومانی قیمت در بازار آزاد، به کانال ۵۳ هزار تومانی برگشت. در ادامه کارشناس بازارهای مالی به پیش بینی قیمت دلار 13 اردیبهشت 1402 پرداخته است.

روز گذشته دلار تا قله ۵۵ هزار تومانی نیز بالا رفته بود اما امروز مسیر معکوس را در پیش گرفت و بازار با قیمت ۵۳ هزار و ۴۵۸ تومان بسته شد.

پیش بینی قیمت دلار 13 اردیبهشت 1402

در همین راستا فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی با اشاره به اینکه با تهدید و زور نمی‌توان قیمت دلار را کنترل کرد گفت: «رشد اقتصادی، حجم نقدینگی، درصد رشد حجم نقدینگی و تورم، متغیرهای تعیین‌کننده مختصات قدرت پول ملی در هر کشور را تعیین می‌کنند. اینکه کسی توانمندی این را داشته باشد تا با حرف‌درمانی این متغیرها را کنترل کند، بعید است.»

وی تورم ۵۰ درصدی کشور را یادآور شد و افزود:«شرایط بازار و اقتصاد ملتهب است و اگر بخواهیم با تهدید و پافشاری بازار ارز را کنترل و قیمت تعیین کنیم به جز اینکه اثر ملتهب کننده‌تری در بازار به جا بگذارد، فایده‌ای ندارد.»

وی با تاکید بر اینکه پول قیمت دارد و با دستور تعیین نمی‌شود، گفت:«تصور رئیس کل بانک مرکزی بر این است که چون بیش از ۹۰ درصد ارز توسط دولت به صورت دستوری و قیمت‌گذاری در نیما و سایر حوزه‌های واردات و صادرات تبادل می‌شود، نرخش هم دست اوست. این در حالی است در عمل دلار راه خود را می‌رود.»

آقابزرگی گفت:«کاهش هزینه تولید، کنترل حجم نقدینگی، انضباط مالی و اجرای برنامه‌های توسعه اقتصادی مواردی است که باید برای کنترل قیمت ارز رعایت شود.»

بازار آزاد؛ فرزند ناتنی بانک مرکزی!

روز گذشته دو سیگنال روانه بازارهای مالی شد. ابتدا خبر تصویب اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از سوی مجلس منتشر شد. معامله‌گران به این خبر نگاه ویژه‌ای نداشتند چراکه به اعتقاد آنها هر نوع مالیاتی که وضع شود دیگر نمی‌تواند تاثیر چندانی بر روند قیمت‌ها در بازارهای مالی بگذارد. به نظر می‌رسد بازار تاثیر چنین اخباری را پیشخور کرده و واکنشی نسبت به آن ندارد. البته آنچه با عنوان قانون مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس بررسی شد نه جزئیات قابل توجهی داشت و نه تاکنون ضمانت اجرایی خاصی داشته است.

سیگنال دوم نیز مربوط به محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی بود. او در توییتی مستقیما برای فعالان اقتصادی کشور خط و نشان کشید و نوشت: «نمی‌توان ارز را از بازار غیررسمی دریافت کرد و همزمان به چشم‌داشت تخصیص ارز منتظر ماند تا مابه‌التفاوت آن را به‌دست آورد.»


پیش بینی قیمت دلار 12 اردیبهشت 1402


او تاکید کرده بود که سیاست بانک مرکزی کوچک‌سازی بازار غیر رسمی است. ورود به بازار غیر رسمی معادل پول‌شویی است و موجب اخلال در نظام اقتصادی می‌شود.

برخی معتقدند بازار ارز امروز به این موضوع واکنش نشان داد و مسیر کاهشی را در پیش گرفت.

این در حالی است که فرزین در دوران سکانداری چهار ماهه بانک مرکزی، در گفته‌هایش بازار ارز و ماهیت آن را انکار نکرده است. فرزین ایجاد مرکز مبادله ارز و طلا را نیز با هدف نرخ‌دهی به بازار آزاد و تامین بخشی از نیازهای مردم پایه‌ریزی کرد.

با جرم‌انگاری استفاده از بازار آزاد و هر نوع مبادله‌ای در این بازار، آیا می‌توان قیمت دلار را مدیریت کرد یا مانعی برای رشد قیمت آن شد؟ تحلیلگران اقتصادی همواره تاکید می‌کنند آنچه دلار را راهبری می‌کند تورم و انتظارات تورمی است. از سوی دیگر امروز معامله‌گران صحبت‌های فرزین را به دست‌انداز کوتاهی برای قیمت دلار و بازار ارز تشبیه کردند. آنها نیز تورم را موتورمحرك دلار می‌دانند.

اما برخی معتقدند علت کاهش قیمت دلار در بازار آزاد خبری است که ظهر به بازار رسید. اینکه لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال اعلام کرده بود که «آژانس نصب مجدد دوربین‌ها در ایران را شروع کرده است.»

امروز سیگنال‌ بازارهای مجاور به دلار تهران کاهشی بود. دلار هرات و سلیمانیه در کانال ۵۴ هزار تومانی معامله شدند و هر کدام بیش از هزار تومان کاهش قیمت داشتند. درهم امارات نیز ۳۵۰تومان ارزان شد و با قیمت ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان مبادله شد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست − 8 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان