شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
کد خبر : 8920

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با شهربورس مطرح کرد؛

پیش‌بینی زمان ورود بورس به دوران رکورد

حامد همتی در گفت‌وگویی تفضیلی با خبرنگار شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه ، وضعیت شاخص کل بورس، تاثیر اتفاقات سیاسی، شائبه حبابی بودن بورس و زمان ورود بازار سرمایه به رکود؛ صحبت‌هایی را انجام داده که مشروح آن را در زیر می‌خوانید: *شهر بورس: از روند کلی بازار سرمایه شروع کنیم. آینده بازار را

حامد همتی در گفت‌وگویی تفضیلی با خبرنگار شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه ، وضعیت شاخص کل بورس، تاثیر اتفاقات سیاسی، شائبه حبابی بودن بورس و زمان ورود بازار سرمایه به رکود؛ صحبت‌هایی را انجام داده که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

*شهر بورس: از روند کلی بازار سرمایه شروع کنیم. آینده بازار را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

داستان رشدهای شارپی یک سهم در بورس حداقل برای یک مدتی به اتمام رسیده و دیگر خبری از این رشدها نخواهد بود، مگر اینکه قیمت دلار به حدود 40 هزار تومان برسد که امیدوارم این اتفاق رخ ندهد، اما اگر نرخ ارز به این محدوده برسد، پیش‌بینی می‌‎کنم که یک رشد شارپی همانند ابتدای سال 99 در انتظار بازار سرمایه باشد.

در شرایط کنونی، حباب 95 درصد از سهام بازار خالی شده و اکثراً زیر ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند. قیمت‌ها به موقعیت جذابی رسیده‌اند، اما دیگر قرار نیست که مانند گذشته تمامی سهام بازار با رشدهای شارپی مواجه شوند.

بازار دیگر از لحاظ بنیادی مشکلی ندارد، اما باید در خرید سهام دقت کنیم و نگاه میان مدتی و بلندمدتی داشته باشیم. همچنین نیاز نیست که وارد سهام پُرریسک شویم و مدام استرس داشته باشیم.

*شهر بورس: پس همچنان به آینده بازار امیدوار هستید.

افرادی که اصطلاحاً «بورس باز» هستند و فراز و نشیب این بازار را دیده‌اند، همچنان در بازار حضور دارند و در آینده هم به فعالیت‌شان در بازار سرمایه ادامه خواهند داد. سرمایه این افراد همچنان در بورس است و در این بازار هم حفظ خواهد شد.

به مردمی هم که به تازگی وارد بازار سرمایه شده‌اند، توصیه می‌کنم که همیشه درصدی از سرمایه خود را در دیگر بازارهای مالی نگه دارند.

حتی در روزهایی که بازار سرمایه رشد شارپی را تجربه می‌کرد، من همیشه به افراد توصیه می‌کردم که دارایی فیزیکی مانند طلا همیشه در سبد سرمایه‌گذاری‎شان داشته باشند. مسکن جزو سبد سرمایه‌گذاری نیست، مسکن جزو حداقل نیازهای یک انسان است. مسکن در کنار شغل جزو حداقل نیازهای انسان است و افراد می‌توانند سرمایه‌های مازاد خود را وارد بورس کنند.

بیشتر بخوانید:
ماشین سازی تبریز باید در بازار سرمایه عرضه شود/ دخالت دولت در بورس عامل سلب اعتماد عمومی

*شهر بورس: به نظرتان ادامه ریزش بورس و ورود به یک روند نزولی چقدر محتمل است؟

سهام شرکت‌های زیادی در بورس معامله می‌شود که این شرکت‌ها نیازهای اولیه صنعت کشور را تامین می‌کنند و نباید ترسی از ریزش ارزش آنها داشته باشیم.

ما با خرید سهام این شرکت‌ها، آینده خودمان را بیمه می‌کنیم، اما باید حتماً نگاه میان مدتی و بلندمدتی داشته باشیم.

*شهر بورس: روند شاخص کل را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

یکی از فاکتورهای بازار، رشد نرخ دلار و اونس جهانی است که هر دو روند صعودی دارند. پیش‌بینی می‌کنم که شاخص کل بورس تهران همچنان در کانال‌های صعودی خود حرکت کند، اما در این مسیر با فراز و نشیب‌هایی همراه خواهد بود.

اگر بخواهیم شاخص کل را بر اساس علم تکنیکال تحلیل کنیم، نمودار شاخص کل به یک حمایت مهم واکنش نشان داده و احتمالاً در محدوده‌های یک میلیون و 780، یک میلیون و 900 و دو میلیون و 100 هزار واحد با مقاومت تکنیکالی خود برخورد خواهد کرد.

در صورت عبور شاخص کل از این سه مقاومت، پیش‌بینی می‌شود که شاخص کل بورس تهران تا پایان سال به اَبَر کانال سه میلیون واحد برسد.

*شهر بورس: شما مدرس دوره‌های بنیادی بورس هستید، به افراد مبتدی که وارد بازار سرمایه شده‌اند توصیه می‌کنید که سهام مختلف بازار را بیشتر از چه منظری مورد بررسی قرار دهند؟

ما باید ابتدا از بُعد بنیادی یک سهم را بررسی کنیم. حتی توصیه می‌کنم که فعالان بازار سرمایه در سهم‌های غیر بنیادی، حتی به فکر نوسان گیری هم نباشند.

بعد از فیلترِ بنیادی، باید سهم را از لحاظ تکنیکالی هم بررسی کنیم. از این پس روند بازار سرمایه به سمتی خواهد رفت که باید تمامی مقاومت‌ها را جدی بگیریم، چون در تمامی مقاومت‌های روانی و تکنیکالی شاهد نوسان سهام خواهیم بود.

همچنین باید روان شناسی بازار را هم به خوبی تجزیه و تحلیل کنیم.

توصیه می‌کنم که مردم در این شرایط، 10 الی 20 درصد از سرمایه خود را نقد نگه دارند تا در صورت لزوم، بتوانند دست به خرید بزنند.

*شهر بورس: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پیش است. فکر می‌کنید این انتخابات تاثیری بر روند بازار سرمایه داشته باشد؟

تمامی اخباری که زمان وقوع آنها قطعی است، پیش‌خور می‎شوند. به عقیده من، ترامپ در انتخابات رأی خواهد آورد و قطعاً اگر او رأی بیاورد، شاهد یک روند تکراری خواهیم بود. تمام تهدیدهای این آقا «بلوف زنی» و فرار رو به جلوست که برای‌مان تازگی ندارد.

اگر جو بایدن رأی بیاورد، ممکن است معادلات کمی تغییر یابد و بازار بورس تا حدودی در حالت خنثی و مبهم پیش برود. در این شرایط، انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 1400 تعیین کننده خواهد بود.

*شهر بورس: تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر روند بازار چقدر است؟

اگر در آمریکا ترامپ رأی بیاورد، انتخابات ریاست جمهوری ایران اهمیت چندانی ندارد، اما اگر بایدن رئیس جمهور آمریکا شود، خیلی مهم است که رئیس جمهور بعدی ایران چه کسی باشد.

بیشتر بخوانید:
بازارهای مالی به صحبت‌های ترامپ واکنش نشان نمی‌دهند/ پیشنهاد خرید پالایشی یکم برای سهامداران

در علم تکنیکال ما می‌گوییم که «تاریخ تکرار می‌شود و روندهای مشابه، رویدادهای مشابهی را رقم می‌زنند». در دوره اول همه رؤسای جمهور ایران، همیشه هم دلار و هم بورس که با یکدیگر همسو هستند، در یک دوره رکود حرکت می‌کنند.

پیش‌بینی من این است که رئیس جمهور بعدی کشور از هر جناحی باشد، حرکت بورس به صورت رشد شارپ نخواهد بود و با یک روند صعودی کُند همراه می‌شود. احتمالاً در شهریور سال 1400، بورس وارد یک دوره رکورد خواهد شد.

*شهر بورس: در این وضعیت، سرمایه گذاری در کدام یک از بازارهای موازی را به مردم پیشنهاد می‌کنید؟

مدیریت دارایی‌ها (هوش مالی) فراتر از بازارهای مالی است. گاهاً افراد دارایی‌هایی دارند که نمی‌دانند آن را در کجا باید سرمایه گذاری کنند.

هر فرد نسبت به شرایط شغلی و ریسک پذیری که دارد، می‌تواند نسبت به سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف اقدام کند و نمی‌شود برای همه یک نوع سرمایه گذاری یکسان را توصیه کرد، چون جنسِ پول در سرمایه گذاری بسیار مهم است.

در کل به مردم توصیه می‌کنم به هیچ عنوان در حوزه دلار سرمایه گذاری نداشته باشند و حتی یک دلار هم خریداری نکنند. جایگاه دلار به عنوان پول کاغذی در حال منسوخ شدن است و چه بسا در آینده‌ای نه چندان دور ارزهای دیجیتال جذابیت بیشتری داشته باشند.

*شهر بورس: سرمایه گذاری در طلا چطور؟

برخلاف دلار، جایگاه طلا و مخصوصاً طلای فیزیکی در دنیا محفوظ است. طلا هر روز بیشتر از قبل جایگاه خود را به رخ می‌کشد و مخصوصاً در بحران‌های سیاسی، تجاری و اقتصادی و آشوب‌هایی مانند جنگ، رشد طلا خیلی بیشتر از فلزات اساسی است.

فرمولی که در عمومیت وجود دارد، این است که ما 30 درصد معادل یک سوم از دارایی خود را به طلا اختصاص بدهد.

در بورس نیز بستر برای سرمایه گذاری در طلا فراهم است و مردم می‌توانند با خرید سهام صندوق‌های طلا به سرمایه گذاری در این حوزه بپردازند، اما نباید از طلای فیزیکی هم غافل شد. در بلندمدت، رشد طلا و سکه مخصوصاً در ایران از تمامی بازارهای مالی بیشتر است.

توصیه می‌کنم اگر مردم در کنار این 30 درصد دارایی مازاد دیگری دارند، 70 درصد باقی مانده را به بازار بورس بیاورند.

*شهر بورس: چه پیشنهادی برای کاهش ریسک در بازار سرمایه مخصوصاً برای افرادی مبتدی دارید؟

برای کاهش ریسک در بازار سرمایه، مردم می‌توانند سهام خود را با سرمایه گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت بیمه کنند. مردم می‌توانند با مراجعه به وبسایت www.fipiran.com با این صندوق‌ها آشنا شوند که به طور میانگین 35 الی 40 درصد سود در سال را به سهامداران خود پرداخت می‌کنند.

توصیه می‌کنم حدود 20 درصد از مبلغی که افراد در بازار سرمایه دارند را به صندوق‌های درآمد ثابت ببرند و بقیه را در سایر سهام بازار سرمایه گذاری کنند.

ما باید رفتارهای سهامداری را تقویت کنیم، نه رفتارهای معامله گری را. طبق آمار منتشر شده، حدود 70 درصد فعالان بازار بورس آمریکا سهامدار هستند و سهام را برای نسل آینده خود خریداری و نگهداری می‌کنند.

طبق این آمارها، تنها 25 درصد فعالان بورس آمریکا معامله گر هستند که در طول روز معاملاتی در این بازار انجام می‌دهند.

این رفتار در بازار سرمایه ایران برعکس است و حدود 85 درصد افراد فعال در این بازار روزانه معامله می‌کنند.

*شهر بورس: اشاره کردید که مردم باید سهم‌های باارزش را خریداری و در آنها سهامداری کنند. به نظرتان صنایع پیش‌روی بورسی در آینده کدام صنایع خواهند بود؟

شرایط تحریم همیشه در کشور ما حاکم است و به همین خاطر من همیشه توصیه می‌کنم که افراد در صنایعی به سرمایه گذاری بپردازند که در آنها مزیت نسبی داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:
چرا روند صعودی بورس برنمی‌گردد؟ / بحث مذاکرات حاشیه است

طبق مطالعاتی که من داشتم، به این نتیجه رسیدم که شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی، می‌توانند به بی رقیب‌ترین صنایع در دنیا تبدیل شوند. پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های ما مزیت‌هایی دارند در هیچ جای دنیا یافت نمی‌شود.

بعد از صنایع پتروشیمی و پالایشی، به ترتیب فلزات اساسی و معادن را صنایع پیش‌روی بازار در آینده می‌دانم.

در میان مدت نیز صنایع غذایی می‌توانند بازدهی خوبی داشته باشند.

*شهر بورس: بحث قرارداد تجاری ایران و چین در ماه‌های اخیر داغ بود؛ نظر شما در این مورد چیست؟

من موافقم این قرارداد هستم. اگر قرار باشد که تنها یک درصد از صنایع چین را ایران پوشش بدهد، باید در تمامی شهرهای کشور کارخانه فولاد داشته باشیم تا فقط بتوانیم چین را تغذیه کنیم.

همچنین در صورت عقد این قرارداد، پای گردشگران چینی هم به کشور باز می‌شود و رونق به کشور می‌آید.

افرادی که از این قرارداد انتقاد می‌کنند، هیچ کدام اقتصادی نیستند و به دنبال برخی مسائل دیگر هستند.

*شهر بورس: به نظرتان در آینده بازار همانند سال گذشته بیشتر به سمت صنایع کوچک سوق پیدا می‌کند یا مانند ابتدای سال 99 به سمت صنایع و سهام بزرگ خواهد رفت؟

سال گذشته شاخص هم وزن رشد زیادی داشت، اما از اسفندماه 98 صنایع بزرگ با رشد زیادی همراه شدند و به تبع آن، شاخص کل نیز رشد خوبی را تجربه کرد.

میزگرد فرصت ها و چالش های تامین مالی از بازار سرمایه - پیش‌بینی زمان ورود بورس به دوران رکورد

در بین سهم‌های کوچک، گوهرهای نایابی وجود دارد که به دلایل مختلف سعی کرده‌اند ظرفیت‌های خود را رسانه‎ای نکنند. ما اگر بتوانیم این شرکت‌ها بیابیم، گزینه‌های بسیار خوبی برای خرید و سهامداری خواهند بود.

شرکت‌های سیمانی ما هم بی‌نظیر هستند. شرکت‌های سیمانی صادراتی ایران و مخصوصاً آنهایی که در غرب کشور هستند، ظرفیت‌های زیادی دارند و افراد می‌توانند نگاه بلندمدتی به این شرکت‌ها داشته باشند.

*شهر بورس: در چند وقت اخیر بحث‌های زیادی درباره حبابی بودن بازار شکل گرفت. این موضوع را قبول دارید؟

پیش از این زمانی که p/e بازار از عدد 9 عبور می‌کرد، ما نگران می‌شدیم، چون احتمال ریزش بازار بسیار بالا می‎رفت.

با این حال، ماهیت بورس عوض شد و در فروردین ماه 99، p/e بازار از عدد 10 هم عبور کرد و در اواخر تیرماه به عدد 31 نیز رسید.

پس از آن، p/e بازار تعدیل شد و در حال حاضر به عدد 15 رسیده است.

همچنین حذف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها باعث می‌شود که eps سهام این شرکت‌ها دو سه برابر شود. اگر این اتفاق رخ بدهد، p/e بازار به حوالی 10 خواهد رسید که نشانه بسیار خوبی برای خالی شدن حباب بازار است. البته در برخی صنایع کوچک همچنان حباب داریم.

*شهر بورس: در صحبت‌های‌تان تاکید ویژه‌ای روی سهامداری بلندمدت داشتید، اما می‌بینیم که برخی از افراد تصمیمات هیجانی می‌گیرند. به این افراد چه توصیه‌هایی دارید؟

به نظرم دو انتخابات ریاست جمهوری ایران و آمریکا دنیا را به لرزه درمی‌آورد. ما دو انتخابات مهم در پیش داریم و اگر فردی بخواهد نگاه کوتاه مدتی داشته باشد آسیب خواهد دید.

*شهر بورس: بازار سرمایه این روزها حال و روز خوشی ندارد و تقریباً اکثراً سهام بازار قفل در صف فروش هستند. برای این شرایط چه راهکاری دارید؟

پیشنهاد من این است که برای یک مقطع کوتاه، دامنه نوسان برداشته شود و حجم مبنای سهم‌ها را نیز به چندین برابر کنونی افزایش بدهند. این کار باعث می‌شود که فشار فروش از بازار تخلیه شود و فروشندگان نیز در هر قیمتی که دوست دارند، سهام خود را به فروش برسانند.

بیشتر بخوانید:
عقب‌گرد بورس به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 − پنج =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان