شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶
کد خبر : 16445

پیش‌بینی بورس ۲۰ تیر / بحران در نمادهای سیمانی رخ می‌دهد؟

پیش‌بینی بورس ۲۰ تیر / بحران در نمادهای سیمانی رخ می‌دهد؟

کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد: تحولات اخیر در مرزهای شرقی ایران و افغانستان به نظر می‌رسد بر سهام شرکت‌های پتروشیمی و سیمانی تاثیر بسزایی بگذارد و به دلیل مدل قرارداد فروشی که با طرف افغانستانی دارند ریسک پرداخت محصولات در مرزها رخ دهد.

به گزارش شهر بورس، بازار سهام امروز با اصلاح مواجه شد و نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز با افت قیمت مواجه شدند. به نظر می‌رسد بعد از رشد دو هفته گذشته بازار سرمایه سهامداران تمایل بیشتری نسبت به فروش سهام خود پیدا کرده‌اند تا بتوانند زیان‌های یک سال قبل خود را جبران کنند اما کساله اینجا است که بازار در روزهای آینده به تحرکات منفی خود ادامه می‌دهد؟

مصطفی محبی مجد، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: تحولات اخیر در مرزهای شرقی ایران و افغانستان به نظر می‌رسد بر سهام شرکت‌های پتروشیمی و سیمانی تاثیر بسزایی بگذارد و به دلیل مدل قرارداد فروشی که با طرف افغانستانی دارند ریسک پرداخت محصولات در مرزها رخ دهد.اما در کوتاه مدت و با روشن شدن ابهامات شرکت‌ها با توقف کوتاهی در صادرات مرزی دوباره ربه روال عادی خود برمی‌گردند.

محبی مجد اضافه کرد: شرکت‌های سیمانی در این وضعیت ریسک بیشتری را نسبت به پتروشیمی‌ها که محصولاتی همچون اوره صادر می‌کنند را متحمل می‌شوند؛ زیرا سیمان به دلیل فسادپذیری بالایی که دارد بیشتر از دو هفته در انبارها ذخیره نمی‌شود و به محض تاخیر در صادرات امکان فساد و خرابی در این محصولات بالا می‌رود اما در اوره وضعیت به این شکل نیست و می‌توانند بدون نگرانی در انبارهای ایران ذخیره شود.

این کارشناس بازار روند بازار را برای روزهای آینده پیش‌بینی کرد: با توجه به پایین آمدن نرخ بهره بین بانکی به زیر ۱۸ درصد به نظر می‌رسد در یک تا دو ماه آینده شرکت‌هایی که مجمع آن‌ها نزدیک است به خصوص شرکت‌های پالایشی، لیدری بازار را به دست بگیرند. وی افزود: از دیگر گروهی که می‌‌تواند لیدری بازار را بر عهده بگیرد گروه مس است که به دلیل نرخ‌های جهانی کامودیتی و تورم انرژی سبد مصرف کننده خانوارها در آمریکا، پیش‌بینی می‌شود نرخ بهره را تحریک کند ورونق به بازارهای کامودیتی تزریق شود. وی تاکید کرد: با سرعت‌گیری روند واکسیناسیون در خاورمیانه ریزش قیمت در بازارهای کامودیتی احتمالا رخ خواهد داد.

مجبی مجد در پایان به عوامل تهدید کننده بازار در شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: بزرگترین تهدید نرخ اوراق قرضه در آمریکا است که بازارهای کامودیتی را تحت تاثیر قرار داده و آن‎‌ها را با تهدید رو به رو کرده است. وی افزود: اگر تحولات جهانی به گونه‌ای رقم بخورد که بازار ارزهای دیجیتال دوباره جذابیت پیدا کنند، بازار سهام تحت تاثیر این اتفاق، تحرکات ریزشی را احتمالا پیدا کند.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده + پنج =

پراپ تریدینگ

کمان