شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
کد خبر : 14693

واعظی: محور اصلی تجارت و ضوابط اقتصادی ایران و ترکیه بخش خصوصی باشد

به گزارش شهر بورس، محمود واعظی روز چهارشنبه پس از امضای ۶ یادداشت تفاهم بین ایران و ترکیه در جمع خبرنگاران، روابط ایران و ترکیه بین همسایگان را از اهمیت بسیار بالایی دانست و افزود: عمده این همکاری‌ها سیاسی، منطقه‌ای و اقتصادی و بازرگانی است. واعظی با اشاره به فعالیت کمیسیون مشترک ایران و ترکیه

به گزارش شهر بورس، محمود واعظی روز چهارشنبه پس از امضای ۶ یادداشت تفاهم بین ایران و ترکیه در جمع خبرنگاران، روابط ایران و ترکیه بین همسایگان را از اهمیت بسیار بالایی دانست و افزود: عمده این همکاری‌ها سیاسی، منطقه‌ای و اقتصادی و بازرگانی است.

واعظی با اشاره به فعالیت کمیسیون مشترک ایران و ترکیه ادامه داد: این کمیسیون مشترک هر سال برگزار و در آن نقشه راه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف ترسیم می‌شود که چگونه روابط خود را پیش ببرند.

رییس دفتر رییس جمهوری با گسترده خواندن عرصه همکاری بین دو کشور ایران و ترکیه، اظهار داشت: کمیسیون مشترک ۵ کمیته دارد که از چند روز قبل با ارتباط تصویری به توافقاتی رسیدند و امروز با وزیر انرژی ترکیه تبادل نظر کرده و به چارچوب سند همکاری مشترک رسیدیم.

واعظی مهمترین حوزه‌های همکاری طبق تفاهم امضا شده را روابط علمی و گردشگردی، گاز و انرژی و نیرو، حمل و تقل، تجاری و گمرکی بانکی و همچنین محیط زیست عنوان و تصریح کرد: هدف‌گذاری که قبل از تحریم در روابط دو کشور برای رساندن و افزایش حجم مبادلات به ۳۰ میلیارد دلار شده بود و خوب هم پیش می‌رفت، ادامه می‌دهیم. متاسفانه در این سه سال جنگ اقتصادی نتوانستند نفت را برداشت کنند و در یک سال گذشته هم کرونا موجب کاهش بیشتر روابط شد.

وی افزود: خوشبختانه در سه ماهه گذشته حجم روابط شروع به افزایش کرد یعنی هم تجار صنعتگران دو کشور برای بی‌اثر شدن تحریم‌ها و کرونا راهی پیدا کردند که بی‌اثر شدن تحریم‌ها را فقط در روابط با ترکیه نمی‌بینیم بلکه برخی کشورها اقبالشان نسبت به گذشته برای همکاری با ایران بیشتر شده است.

رییس دفتر رییس جمهوری خاطرنشان کرد: موافقت نامه تجارت ترجیحی بسیار مهم است که هم ما و هم ترکیه روی آن تاکید داریم.

واعظی گفت: با توجه به حجم روابط با ترکیه و هم ترانزیت اروپا، صحبت کردیم، فعالیت‌ها در مرز بازرگان افزایش یابد و مرز دیگر هم روی فعال شود. علاوه بر این روابط بانکی، سلامت و همکاری دو کشور در زمینه بهداشت و تکمیل داروهای تولیدی دو کشور هم در این تفاهم‌نامه قید شده است.

وی با اشاره به اظهارات وزیر انرژی ترکیه افزود: حجم مبادلات تقریبا همه ابعاد همکاری دو کشور را در این تفاهم نامه در بر می‌گیرد. همچنین همکاری‌های استان‌های مجاور مرزها، پتروشیمی و فراورده‌ها، کشاورزی، نفت، هم در این تفاهم‌نامه مشاهده می‌شود.

واعظی درباره اینکه آیا با وجود امضای این تفاهم نامه شاهد افزایش همکاری‌ها خواهیم بود، گفت: قطعا رشد روابط را شاهد خواهیم بود اگر تحریم‌ها برداشته شود جهش خواهیم داشت و به سرعت به زمان قبل از تحریم می‌رسیم.

وی با تاکید بر حمایت دولت از بخش خصوصی اظهار کرد: محور اصلی تجارت و ضوابط اقتصادی باید بخش خصوصی باشد و دولت حامی آن است و اگر مشکلی پیش بیاید دولت کمک می‌کند و اسنادی از سرمایه گذاری متقابل هم در این سند همکاری وجود دارد.

در بیست و هشتمین نشست مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه که مجازی برگزار شد، ۶ یادداشت تفاهم همکاری اقتصادی بین دو کشور توسط محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری و فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه امضا شد.

این تفاهم نامه‌ها در بخش‌های ۱- تجارت و گمرک، همکاری های بخش های خصوصی، ۲- انرژی، صنعت و فناوری، ۳- حمل و نقل، فناوری اطلاعات و ارتباطات، ۴- بهداشت، ۵- آموزش، محیط زیست و شهرسازی، کشاورزی و جنگلداری، پخش رادیویی و تلویزیونی، خانواده، اشتغال و رفاه اجتماعی و ۶ – فرهنگ و گردشگری است.

منبع: ایرنا

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان