شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۰
کد خبر : 54741

در گفت‌وگو با شهر بورس؛

نوید فرهادی: رگه های تعادل هفته آینده به بورس برمی گردد

نوید فرهادی: رگه های تعادل هفته آینده به بورس برمی گردد
نوید فرهادی تحلیلگر شرکت کارگزاری بورس بیمه ایران گفت: انتظار می‌رود، بازار نخستین روز از هفته آینده را با ثبات نسبی و رگه‌هایی از عرضه آغاز کند.

شهر بورس – مژده ابراهیمی: نوید فرهادی تحلیلگر شرکت کارگزاری بورس بیمه ایران در گفت‌وگو با شهر بورس، اظهار داشت: بورس تهران پنجمین و آخرین روز کاری از هفته جاری را منفی و با فشار عرضه آغاز کرد. این رویه تقریبا تا نیمه نخست بازار ادامه داشت.

وی افزود: در نیمه دوم معاملات اگرچه شاهد تغییر بسزایی در جو بازار و روند معاملات نبودیم، اما تا حدی زهر فشار فروش‌ گرفته شد؛ به واقع اگر خریداران در نیمه دوم معاملات کمی پر قدرت‌تر حاضر می‌شدند، می‌توانستند بازی را در دقیقه 90 به نفع خود تغییر دهند. در نهایت شاخص کل با جبران نیمی از افت خود و با کاهش ناچیز 716 واحدی در سطوح یک میلیون 513 هزار واحدی قرار گرفت.

نوید فرهادی بیان کرد: نماگر هم‌وزن نیز با رشد نه چندان جالب 388 واحدی به کار خود پایان داد تا پرونده هفته نخست تیرماه با برتری فروشندگان بسته شود و در کل روند معاملات در طول هفته چنگی به دل نمی‌زد. از تداوم کاهش ارزش معاملات خرد و خروج پول حقیقی گرفته تا تشدید عرضه‌ها در اکثر نماد‌ها.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: بازار هفته گذشته تنها یک نکته مثبت داشت! گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها…! که آن هم تاثیرگذاری چندان در ذائقه معامله‌گران نداشت. بازار را در هفته گذشته می‌توان به بچه‌ای تشبیه کرد که در انبوه جمعیت گم شده باشد. همچنین لحظه‌ای با دیدن یکی همانند مادرش خوشحال می‌شد و چند لحظه بعد با ناامیدی، اندوهگین. بگذریم، این روز‌ها بازار حول چهار محور اصلی در حال گردش است. عواملی که قصد داریم امروز آن‌ها را در یک یادداشت جمع‌بندی کنیم.

نوید فرهادی تصریح کرد: محوریت اول که مهم‌ترین محرک بازار نیز به شمار می‌آید، بحث توافقات و مذاکرات سیاسی است. همچنین بازار نیز طبق معمول همیشه به پیشواز مذاکرات رفته است. درست است که صحبت در رابطه با نرخ دلار در سناریو موفقیت برجامی تکرار مکررات است، اما لازم دانستیم تا بار دیگر گوش زد کنیم که بازار با دلار نیمای 26 هزار تومانی در حال معامله است، نه دلار بازار آزاد 31 هزار تومانی.


بیشتر بخوانید: منتظر تعادل بازار باشید/ احتمال صعود آرام بورس


وی افزود: حال اگر این بار گروه مذاکره‌کننده بتوانند فرجام‌های قبلی را به برجام تبدیل کنند، اقتصاد نیز می‌تواند یک نفس راحت حداقلی برای مدت محدود بکشد و این دقیقا فرصتی است برای شرکت‌ها و رشد اقتصادی. بنابراین رسیدن به یک توافق مشترک و رابطه با دنیا نه تنها برای بازار ضرر ندارد، بلکه می‌تواند نوش دارویی برای احیای عملکرد شرکت‌ها و رسیدن به رشد اقتصادی واقعی باشد. عکس این موضوع در بازار‌های موازی بازار سرمایه صادق است؛ به بیان دیگر هر چه رسیدن به توافق مشترک برای بازار ما خوب است برای بازار‌های موازی مهلک و کشنده خواهد بود که خود می‌تواند عاملی برای خروج پول از بازار‌های سفته‌بازی و ورود آن به گردونه تولید و اقتصاد باشد.

نوید فرهادی اظهار داشت: در طرف دیگر به نظر می‌رسد تشدید ابهامات موجود به واسطه اخبار مربوط به برجام باعث شده تا سرمایه‌گذاران کمی منفعاله‌ یا به بیان دیگر محتاطانه‌تر عمل کنند و منتظر اخبار قطعی از این موضوع باشند. همین عامل سبب شده تا وضعیت سهام ریالی تا حد کمی بهتر از نماد‌های دلاری باشند؛ البته این خاصیت بازار ما است که معامله‌گران کل بازار را با یک چوب می‌زنند. از این رو انتظار داریم اخبار مرتبط با مذاکرات تیتر اول رسانه‌های بورسی در هفته جاری باشد؛ هرچند که ما خوش‌بین به احیای برجام هستیم، اما نکته قابل توجه در رابطه با این موضوع، میزان زمان لازم برای رسیدن به یک توافق مشترک است. بنابراین به نظر نمی‌رسد این مذاکرات، در حداقل زمان خود به سرانجام برسد.

این فعال بازار سرمایه بیان داشت: محوریت اصلی بعدی که یکی از درایور‌های اصلی بازار ما به حساب می‌آید نرخ ارز است. نرخ ارزی که خود مشتق از تحولات آینده سیاسی در برجام خواهد بود. به نظر م سناریوی توافق مشترک تنها عاملی برای کاهش دلار در بازار آزاد و نزدیک شدن به دلار نیما خواهد بود و در یک جمله شاید حصول توافق منجر به افت دلار بازار آزاد شود، اما موجب افت دلار نیما نخواهد شد.

نوید فرهادی افزود: محور سوم، وضعیت بازار‌های جهانی است. برخی معتقدند تقویت احتمال دستیابی به توافق و اخبار مثبت سیاسی عاملی برای افت قیمت دلار است و همین موضوع سبب شدت عرضه در سهام بزرگ شده است، اما به نظر می‌رسد بیش از آن که تغییر جهت پول از سهام دلاری به سمت گروه‌هایی ریالی به خاطر توافق باشد، به علت وجود ترس از رکود در بازار‌های جهانی و کاهش قیمت کامودیتی‌ها است؛ همین عامل نیز باعث نگرانی اکثر تحلیلگران برای برآورد سود شرکت‌ها شده است و بدیهی است که نماد‌های صادرات‌محور تا حدی وابسته به نرخ اقلام کامودیتی‌ هستند؛ از این رو ثبات و در حالت بهتر رشد قیمت‌ها در بازار‌های جهانی به نفع بازار و افت قیمت‌ها باعث کاهش قیمت سهام این شرکت‌ها خواهد شد.عامل چهارم، گزارشات 3 ماهه شرکت‌ها است که به زودی روانه کدال می‌شود و با پیگیری گزارش‌های ماهانه که روزانه در همین کانال منتشر می‌شود، می‌بینیم که فروش شرکت‌ها رشد خوبی کرده و همین موضوع می‌تواند عاملی برای تقویت سود شرکت‌ها باشد.

نوید فرهادی یادآور شد: افت ارزش معاملات در هفته گذشته باعث شد تا بازار جان کافی برای حرکت نداشته باشد؛ با این حال انتظار می‌رود، بازار نخستین روز از هفته آینده را با ثبات نسبی و رگه‌هایی از عرضه آغاز کند.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

13 + سیزده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان