شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰
کد خبر : 60006

نمایندگانی که برجام را آتش زدند پاسخگو باشند

نمایندگانی که برجام را آتش زدند پاسخگو باشند

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با حضور در غرفه شهر بورس در نمایشگاه رینوتکس درباره مسائل اقتصادی و وضعیت بازار سرمایه صحبت کرد.

مسعود پزشکیان با حضور در غرفه شهر بورس در نمایشگاه رینوتکس 2022، درباره حذف ارز ترجیحی دارو، اظهار داشت: زمانی که بحث حذف ارز ترجیحی به میان آمد، ما اعلام کردیم که در آینده به مشکل برخواهید خورد. طی سالیان اخیر به یک عده با رانت، ارز ترجیحی داده‌ایم و به یک عده ارز آزاد. این رانت، ساختار کشور را شکل داده و حالا به یک باره به دنبال حذف آن هستیم.

وی افزود: حذف ارز ترجیحی ایرادی ندارد، اما به شرطی که مشکلات ایجاد شده برای بنگاه‌هایی که از آن بهره می‌بردند را حل کنیم. در شرایط کنونی، قیمت گذاری دولت با قیمت تمام شده شرکت‌ها هم‌خوانی ندارد. حتی اگر این قیمت هم‌خوانی هم داشته باشد، شرکت باید نقدینگی مورد نظر را داشته باشد تا بتواند نسبت به خرید ماده اولیه اقدام کند.

حضور مسعود پزشکیان در غرفه شهر بورس

نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر برجام بر اقتصاد، خاطرنشان کرد: ما در مجلس شورای اسلامی برجام را تصویب کردیم و به برجام معتقد بودیم. چند وقت پیش به نمایندگانی که در مجلس برجام را آتش زدند، می‌گفتم که «باز هم این کار را بکنید، اما اگر راست می‌گویید سفره مردم را هم رنگین کنید».


بیشتر بخوانید:حضور مسعود پزشکیان در غرفه شهر بورس


پزشکیان ادامه داد: بر اساس علم و اطلاعاتی که دارم، اینکه ما رابطه‌مان را با دنیا قطع کنیم و کار را جلو ببریم غیرممکن است. در این شرایط ما هر روز عقب‌تر خواهیم ماند و گرانی بیشتر خواهد شد تا صنایع به مشکل بخورند و سرمایه‌ها از کشور خارج شود. امکان اینکه روند کنونی را ادامه بدهیم و رشد کنیم، وجود ندارد و ما نمی‌توانیم ارتباط‌مان را با دنیا قطع کنیم. اینها می‌گویند می‌شود، اما من که نمی‌دانم!

وی درمورد تاثیر مسائل اقتصادی بر ناآرامی‌های اخیر، گفت: یک دختر فوت کرده که نباید فوت می‌کرد، اما این فشار اجتماعی فقط به خاطر این موضوع نیست. عوامل مختلف دست به دست هم داده و الان به جوش آمده است. باید ارتباطات بین‌المللی خود را اصلاح کنیم و مهمتر از آن، همه را صاحب کشور بدانیم، نه اینکه یک عده را «خودی» و یک عده را «ناخودی» بدانیم. قرار نیست همه مانند من فکر کنند. باید از یک طرف وحدت داخلی و از یک طرف ارتباطات خارجی را درست کنیم، چراکه این دو مورد می‌تواند رمز موفقیت‌مان باشد.

این نماینده مجلس در پاسخ به این نکته که «موضوع بازار سرمایه این روزها به یک چالش جدی برای مردم تبدیل شده است»، یادآور شد: مشکل ما اینجاست که افراد متخصص در راس کار نیستند، در نتیجه به نقطه‌ای می‌رسیم که وقتی بورس‌های دنیا به خاک و خون کشیده می‌شوند بازار ما رونق می‌گیرد و وقتی چنین تورمی در جامعه حاکم است، بورس افت می‌کند. پس اینجا از نظر علمی مشکلی وجود دارد.


بیشتر بخوانید: از عملکرد دولت در بورس راضی نیستیم


پزشکیان ادامه داد: ما برای اینکه فوتبال بازی کنیم، مربی خارجی می‌آوریم تا بگوید چطور به همدیگر پاس بدهید، اما برای چنین موضوع پیچیده‌ای از نفراتی استفاده می‌کنیم که تجربه چندانی ندارند. بین درس خواندن و داشتن مهارت سال‌ها فاصله است.

وی که غرفه شهر بورس در نمایشگاه رینوتکس 2022 حضور یافته بود، به اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر اعلام نارضایتی از وضعیت بازار سهام نیز واکنش نشان داد و تصریح کرد: ما عده‌ای را در راس کار قرار دادیم که اصلاً سابقه ندارند، علم‌شان هم بماند. معلوم است که ناراضی می‌شود، خب اگر ناراضی هستی، آدمِ این کار را پیدا کنید.

نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که «آیا وزیر اقتصاد استیضاح می‌شود یا خیر؟»، گفت: با استیضاح مشکلی حل نمی‌شود. طی 40 سال اخیر هر وزیری را استیضاح کرده‌اند، نفر بعدی ضعیف‌تر از او بوده است. من یک تیم فوتبال دارم که بازیکنان اصلی را به میدان می‌فرستم، شما می‌گویید «فلان بازیکن خوب نیست و او را تعویض کن». من مجبور می‌شوم بازیکن را تعویض کنم، اما نفر جایگزینش از نیمکت ذخیره می‌آید، این بازیکن اگر بازیکن خوبی بود که من از اول به او میدان می‌دادم.

حضور مسعود پزشکیان در غرفه شهر بورس

مصاحبه از امیر ملک زاده

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

 

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × 2 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان