شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷
کد خبر : 9023

نقش قالیباف در ریزش شاخص بورس

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، در حالی که انتظار می‌رفت در دوره بعد از اصلاح بازار سهام، شاخص کل دوباره روند صعودی خود را شروع کند اما اینگونه نشد و شاخص کل بازار سهام حدود 500 هزار واحد ریزش کرد و به یک میلیون و 515 هزار واحد رسید. عباس‌علی حقانی‌نسب، کارشناس بازار سرمایه

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، در حالی که انتظار می‌رفت در دوره بعد از اصلاح بازار سهام، شاخص کل دوباره روند صعودی خود را شروع کند اما اینگونه نشد و شاخص کل بازار سهام حدود 500 هزار واحد ریزش کرد و به یک میلیون و 515 هزار واحد رسید.

عباس‌علی حقانی‌نسب، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تصمیمات قالیباف اصل و تاثیر آن بر روند بازار گفت: رئیس سابق سازمان بورس مصوبه‌ای مبنی بر کنترل رشد بازار از طریق کنترل دامنه نوسان 2 درصدی داده بود که از سوی دخالت رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد لغو شد و در زمان ریاست آقای قالیباف نیز مصوبه کنترل بازار از طریق حجم مبنا نیز لغو شد و لغو این دو مصوبه انقدر مهم بود که حتی باعث عوض شدن رئیس سازمان بورس شد. بعد از لغو این دو مصوبه استارت رشد شارپی بازار سهام خورده شد.

بیشتر بخوانید:
جو هیجانی بورس کنترل شد؟ / خرید حقیقی و حقوقی در مقابل عرضه سنگین بازار

او در ادامه اضافع کرذ: بنده خودم مخالف لغو مصوبه کنترول بازاز از زریق حجم مبنا بودم، زیر مختصات بازار سهام ما توده‌واری است پس ما باید بازار را با حجم مبنا کنترول کنیم. هدف این مصوبه کنترل رشد شارپی بازار به دلیل توده‌واری بودن مختصات بازار سهام بود.

وی در رابطه با اختیارات قالیباف گفت: در برخی موارد اختیارات سازمان بورس نادیده گرفته می‌شد و به نوعی تصمیم گیرنده قالیباف اصل نبود و هیت مدیره بازار نیز عضو شورای عالی بورس شده بودند، از طرفی نیز هر مقام مسئولی در ررابطه با بورس اظهار نظر می‌کرد بدون اینکه به مختصات توده‌واری بازار سهام ایران توجه کند. همه این عوامل باعث تضعیف نقش سازمان بورس شد.

او در رابطه با دو عامل مهم که بازار سهام اسیب زد گفت: اولین عامل اساسی تصمیم اشتباه لغو همین مصوبات بدون در نظر گرفتن شرای بازار سهام که باعث شد رشد منطقی بازار بهم بریزد و باعث شد رشدی که بازار سهام باید در یک یا دوسال تجربه می‌کرد را به 5 ماه تبدیل کرد. دومین عامل اظهار نظر کسانی است که سواد و دانش بازار سرمایه را ندارند و صرفا ترشحات ذهنی خود را مبنی بر رشد حبابی بازار سرمایه و احتمال ریش زود هنگام به گوش سهامداران حقیقی و حقوقی رساندند و بازار توده‌واری ما به دلیل کمبود دانش سرمایه‌گذاری به این اخبار واکنش منفی نشان داد.

بیشتر بخوانید:
آیا بورس مثبت می‌شود؟/ موج دوم عرضه روند بازار را مشخص می‌کند

همچنین حقانی‌نسب در رابطه با شیوه سرمای‌گذاری افزود: دوستان مسئول ما در سازمان بورس اصلا توجهی به ابزارهای سرمایه‌گذاری بلندمدت ندارند و تمام تمرکز انها روی سرمایه‌گذاری کوتاه مدت است، همچنین الان که بازار در رکود به سر می‌برد به دنبال افزایش سرمایه هستند اما این کار آنها نیز نوشدارو بعد از مرگ سهراب است. همچنین 90 درصد نقدینگی خلق شده در ایران به نوعی فریز شده است و بانک مرگزی نیز روزی 1500 میلیارد به این مبلغ اضافه می‌کند و با اضافه شدن نقدینگی خارج شده از بازار سهام این موضوع خودش انفجاری تورمی در جامعه ایجاد می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظرم باید حجم مبنا 10 برابر شود و دامنه نوسان در برخی مواقع برای متعادل کردن سهم‌ها به 10 درصد افزایش پیدا کند اما این اقدامات به دلیل اینکه مسئولین با آگاهی نسبت به موضوع رشد شارپی بازار سهام انجام شد و مصوبات کنترل رشد بازار لغو شد و بازار برای رشدی غیر معمول آماده شد. همچنین به دلیل مختصات توده‌واری بازار سهام حقوقی‌ها و سازمان‌ها و دولت از بازار سهام نوسان‌گیری کردند و حالا بازار در حالت نزولی خود به دلیل بی‌اعتمادی ایجاد شده قرار گرفته است.

منبع: تجارت نیوز

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 − یک =

پراپ تریدینگ

کمان