شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
کد خبر : 52541

کارشناسان درباره تصمیم صندوق توسعه ملی چه می گویند؟

کارشناسان درباره تصمیم صندوق توسعه ملی چه می گویند؟
تعدادی از کارشناسان بازار سرمایه در واکنش به تصمیم صندوق توسعه ملی به سرمایه گذاری مستقیم در بازار سهام نظراتی را ارائه داده اند که در این گزارش به آن پرداخته شده است .

به گزارش شهر بورس ، در مسیر گسترش فعالیت های صندوق توسعه ملی ، سرمایه گذاری این صندوق در بازار سهام قطعا آورده های مالی خوبی برای صندوق خواهد داشت .

بر اساس گزارش شفقنا ، عده ای از کارشناسان این تصمیم را کمکی برای بازار سرمایه در روزهای نامساعد می دانند و عده ای بروز مشکلات جدید را نتیجه اعمال سرمایه گذاری مستقیم در بازار سهام تصور می کنند.

شاخص غیرواقعی

مهدی سماواتی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «روزگارمعدن» و در ارزیابی اقدام جدید صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری به میزان ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بورس گفت: مداخله دولت در بازار سرمایه به هر طریقی اشتباه است. در سال‌های گذشته نیز شاهد بودیم که درصدی از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار اختصاص یافت؛ با این وجود، نحوه تصمیم‌گیری جهت هزینه‌کرد این منابع مالی برای فعالان بازار مشخص نیست. درنتیجه نمی‌توان از تزریق نقدینگی از سوی صندوق توسعه ملی به بازار، برداشت مثبتی داشت.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: نحوه هزینه‌کرد منابع صندوق توسعه ملی و سرمایه‌گذاری این نهاد در بازار سرمایه در حال حاضر قابلیت پیش‌بینی دارد. در واقع انتظار می‌رود این منابع به سهم‌های دولتی و نمادهای شاخص‌ساز اختصاص یابد. به بیان دیگر، این سرمایه به سهم‌هایی اختصاص می‌یابد که دولت انگیزه لازم برای رشد آنها را دارد.

سماواتی گفت: تداوم این سیاست درنهایت به عملکرد بازار و سرمایه‌گذاران حقیقی آسیب وارد می‌کند و همزمان جهت و سمت‌وسوی نقدینگی را در بازار تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در حال حاضر انتقادهایی به شاخص بورس وارد است، چراکه قیمت سهم‌های گوناگون در شاخص کنونی با دوره قبلی که شاخص به همین رقم رسید، تفاوت چشمگیری دارد؛ درنتیجه شائبه‌های بسیاری درباره دستکاری شاخص یا غیرواقعی بودن آن مطرح می‌شود. این انتقادات درحالی است که تمامی فعالان بازار سرمایه به اثرات مخرب سیاست‌های افزایش غیرواقعی شاخص بورس، پی برده‌اند. این سیاست چندین‌بار در بازار سرمایه ما تکرار شده و ضربه‌های اقتصادی جدی را به سرمایه‌گذاران حقیقی و مردم تحمیل و همزمان زمینه از بین رفتن اعتماد را در میان مردم فراهم کرده است. با از دست رفتن اعتماد مردم، شاهد خروج پول از بازار سرمایه نیز بوده‌ایم؛ درنتیجه تکرار این سیاست اشتباه، هیچ توجیه منطقی ندارد.


بیشتر بخوانید : هر آنچه که باید درباره بلاک چین بدانید


وی افزود: اصلاح، ادامه روند صعود بازار و رشد شاخص است. در شرایطی که شاخص بورس در شرایطی غیرواقعی رشد می‌کند، ارزش تمامی سهم‌ها متناسب با روند صعودی شاخص، افزایش نمی‌یابد. حال اگر شاخص وارد فاز اصلاح شود، همان نمادهایی که موردحمایت دولت نبوده‌اند، متضرر خواهند شد.

سماواتی گفت: از مجموع موارد یادشده می‌توان این‌طور برداشت کرد که مداخلات دولت هیچ تاثیر مثبتی بر عملکرد بازار سرمایه ندارد و فقط فشار مضاعفی به این بخش تحمیل می‌کند.

کمک به بازار سرمایه

مهدی صبائی، رئیس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه ، درمورد اینکه صندوق توسعه ملی اعلام کرده است قصد دارد به صورت مستقیم در بازار سرمایه، سرمایه گذاری کند، گفت: این صندوق سیاست گذاری کرده است تا علاوه بر منابعی که تحت عنوان معادل ریالی یک درصد از منابع خود را در صندوق تثبیت سپرده گذاری کرده، سرمایه گذاری های دیگری در بورس اوراق بهادار انجام دهد و صندوق تثبیت در جایگاهی قرار ندارد که درمورد کم و کیف سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی توضیح دهد اما به طور کلی صندوق تثبیت می تواند ابزاری برای تسهیل این سرمایه گذاری باشد.

رئیس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه درمورد مبالغی که صندوق توسعه ملی تاکنون به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کرده است، توضیح داد: صندوق توسعه ملی مقرر است معادل ریالی ۵۱۰ میلیون دلار را به حساب صندوق تثبیت واریز کند. تاکنون ۳۹۸۴ میلیارد تومان معادل حدود ۱۶۸ میلیون دلار به حساب صندوق تثبیت واریز شده است. درواقع صندوق تثبیت ریال دریافت کرد اما تسعیر و تبدیل آن بر اساس نرخ ETS روز واریز یا همان سامانه معاملات الکترونیک بانک مرکزی بود.

وی ادامه داد: مابقی نیز در قالب واریزهای مرحله ای ماهانه تا سقف ۶۵۰ میلیارد تومان هرماه پرداخت خواهد شد تا سقف معادل ریالی ۵۱۰ میلیون دلار تکمیل شود. مابقی بر اساس نرخ روز حدود ۸۵۰۰ میلیارد تومان باقی مانده است و به عبارت دیگر اگر نرخ ETS تغییر نکند، ۸۵۰۰ میلیارد تومان دیگر باید به صندوق تثبیت واریز شود.

صبائی افزود: واریز ماهانه در فروردین و اردیبهشت هم انجام می شود؛ بنابراین صندوق تثبیت به نقدینگی جدید مجهز شد و این روند به صورت ماهیانه ادامه دارد.

به گفته وی این مبالغ در روزهایی که بازار شرایط مساعد ندارد به کمک بازار سرمایه خواهد آمد.

دورنمای مثبت

محمدرضا آرام، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «روزگارمعدن» و در ارزیابی انتشار اخباری مبنی بر سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در بورس عنوان کرد: سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی بورس و با توجه به شاخص کنونی بازار، مثبت ارزیابی می‌شود. قیمت محصولات تولیدشده در بسیاری از شرکت‌های بزرگ بورسی کشور، رو به رشد ارزیابی می‌شود؛ در همین حال انتظار می‌رود روند رو به رشد قیمتی یادشده ادامه‌دار باشد. این روند صعودی قیمت بر عملکرد شرکت‌ها و صورت‌های مالی آنها، به‌ویژه در ۳ ماهه نخست امسال، تاثیر مثبتی خواهد داشت؛ بنابراین با توجه به دورنمای مثبت بازار، جذب سرمایه به این بخش مثبت است.

سیگنال امیدبخش

وی افزود: سرمایه‌گذاری از سوی یک نهاد مهم ملی مانند صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه و شرکت‌های بزرگ بورسی کشور، سیگنال مثبتی به بازار می‌دهد. به بیان دیگر، اعتماد صاحبان سهام را به این بخش تقویت می‌کند، چراکه این سرمایه‌گذاری حکایت از آن دارد که یک نهاد مهم ملی، سهام شرکت‌های بورسی را در قیمت‌های فعلی، خریداری می‌کند. درنتیجه قیمت کف در بازار ایجاد خواهد شد؛ یعنی شاخص کل بازار حداقلی را پیدا می‌کند که همین وضعیت فعلی است.

آرام در ادامه خاطرنشان کرد: منابع صندوق توسعه ملی ارزی است؛ بنابراین این احتمال تقویت می‌شود که سرمایه این نهاد به مجموعه‌هایی اختصاص یابد که درآمد ارزی دارند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره تزریق نقدینگی ۸۵۰۰ میلیارد تومانی از سوی صندوق توسعه ملی به صندوق توسعه بازار گفت: صندوق تثبیت با هدف کاهش نوسانات بورس شکل گرفته؛ بنابراین انتظار می‌رود تزریق نقدینگی از سوی صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت به نفع بازار سرمایه باشد. صندوق تثبیت این نقدینگی را به‌گونه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کند تا نوسانات در بازار سرمایه به حداقل کاهش یابد و درنتیجه این سیاست بر جلب اعتماد سرمایه‌گذار تاثیر مثبت خواهد داشت.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 3 =

پراپ تریدینگ

کمان