شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
کد خبر : 50713

نرخ خوراک و سوخت صنایع نیاز به اصلاح دارد

نرخ خوراک و سوخت صنایع نیاز به اصلاح دارد
مدیر مسئول شهر بورس از غیر منطقی بودن فرمول فعلی نرخ گاز برای کشور ایران که به عنوان تولیدکننده گاز در جهان است سخن گفت.

امیر توپچی پور، مدیرمسئول و صاحب امتیاز شهر بورس در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو، از حذف یکی از موانع اصلی بازار سرمایه از جمله نوسانات قیمت گاز صحبت کرد و گفت: نرخ خوراک و سوخت صنایع نیاز به اصلاح دارد.

وی با اشاره به اقدامات سازمان بورس مبنی بر تعیین سقف نرخ سوخت و خوراک صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی، اظهار داشت: با توجه به افزایش نرخ‌های جهانی، یکی از دغدغه‌های مهم اهالی بازار سرمایه تعیین نرخ خوراک و سوخت صنایع بود به سبب آنکه نرخ خوراک بر اساس فرمول تعیین سقف از چهار هاب اصلی تعیین می‌شد و مزیت‌های بسیاری از صنایع بورسی از بین می‌رفت.

کارشناس بازار سرمایه گفت: اقدام به موقع سازمان بورس در تعین سقف نرخ خوراک صنایع، مانع از یک چالش اساسی شد.

وی ادامه داد: پس از ریزش‌هایی که بورس از اواسط مرداد سال ۹۹ تجربه کرد به همین خاطر به منظور جلوگیری از اُفت مجدد مسئله تعیین سقف نرخ سوخت و خوراک صنایع در ۶ ماه پایانی سال گذشته به یکی از چالش‌های اساسی بازار سرمایه تبدیل شد.


بیشتر بخوانید:موج سوم صعودی بورس تا کجا خواهد رفت؟


مدیر مسئول شهر بورس تاکید کرد: تعداد زیادی از فعالان و کارشناسان معتقد بودند که سهام گروه‌های پتروشیمی و پالایشی با نرخ‌های جدید احتمال افت قیمتی بیشتری دارد، به همین خاطر با پیگیری‌های سازمان بورس مطالبه فعالان بازار در خصوص سقف خوراک و سوخت صنایع محقق شد.

امیر توپچی پور با بیان اینکه اثرات این تصمیم را به خوبی می‌شود در بازار سرمایه دید گفت: اکنون علی‌رغم نوسانات قیمت گاز شاهد نماد‌های مربوط چندان واکنشی نسبت به این مسئله نشان نداده اند، زیرا یکی از اصلی‌ترین موانع از سر بازار سرمایه حذف شده است.

بورس فردا ۲۲ فروردین چه می شود؟ - امیر توپچی پور  - نرخ خوراک و سوخت صنایع نیاز به اصلاح دارد

وی به ادامه بحران در اوکراین و به تبع آن افزایش قیمت گاز در جهان هم اشاره کرد و افزود: خوشبختانه با تعیین به موقع سقف نرخ خوراک صنایع، فعالان بازار سرمایه نگرانی از این بابت ندارند هرچند که تعیین سقف خوراک و سوخت صنایع نباید موقت باشد.

نرخ خوراک و سوخت صنایع نیاز به اصلاح دارد

قرار گرفتن هاب کشور‌های مصرف کننده از جمله کشور‌های اروپایی در فرمول نرخ خوراک صنایع از موضوعاتی بود که امیر توپچی پور از آن انتقاد کرد و از سازمان بورس درخواست کرد اکنون فرمول تعیین نرخ خوراک و سوخت صنایع را برای سال‌های آتی اصلاح کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان سخنان خود با بیان اینکه صنعت پتروشیمی در وضعیت تحریمی کشور یکی از صنایعی بود که میلیارد‌ها دلار برای کشور ارزآوری داشته لذا در تعیین نرخ گاز داخلی بایستی مسئله رقابت‌پذیری و سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شود گفت: فرمول فعلی نرخ گاز برای کشور ایران که به عنوان تولیدکننده گاز در جهان مطرح است چندان منطقی نیست، زیرا نه تنها باعث می‌شود صنایع داخلی در برابر رقبای خارجی مزیت رقابتی خود را از دست بدهند بلکه این صنایع را در میان‌مدت زیان‌ده می‌کند.

منبع:دانشجو

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 − چهارده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان