شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
کد خبر : 58101

نرخ بهره بین بانکی در آستانه 21 درصد

نرخ بهره بین بانکی در آستانه 21 درصد
نرخ بهره بین بانکی که در ۱۶ شهریور به ۲۰٫۸ درصد رسیده بود، در هفته ای که گذشت رشدی ۰٫۱۳ درصدی را رقم زد و در آستانه سطح جنجالی 21 درصد قرار گرفت.

به گزارش شهر بورس به نقل از تجارت نیوز، مطابق روال هر هفته، بانک مرکزی نرخ سود بین بانکی را اعلام کرد. بر این اساس، نرخ بهره بین بانکی در پایان ۲۳ شهریور ماه به ۲۰٫۹۳درصد رسیده است.

به این ترتیب، بهره بازار بین بانکی که در ۱۶ شهریور به ۲۰٫۸درصد رسیده بود، در هفته‌ای که گذشت رشدی ۰٫۱۳درصدی را رقم زد. در نتیجه، این نرخ برای پنجمین هفته متوالی صعودی شد.


بیشتر بخوانید : روند صعودی جدید بورس از هفته آینده تا اواخر مهر است


بهره بین بانکی در مرز ۲۱ درصد

حالا که نرخ بهره بین بانکی در آستانه ۲۱درصدی شدن قرار گرفته، به نظر می‌رسد باید بار دیگر منتظر موج اعتراضات فعالان بازار سرمایه باشیم. زیرا در تیر ماه امسال که این نرخ از ۲۱درصد عبور کرد، بسیاری از بورسی‌ها به انتقاد از این موضوع پرداخت.

در آن زمان، بسیاری از بورسی‌ها بر لزوم رعایت سقف ۲۰درصدی برای بهره بین بانکی تاکید داشتند. چرا که به عقیده آنها، نرخ بهره بین بانکی بیش از ۲۰درصد، می‌توانست شرایط بورس را بدتر کند.

نرخ بهره بین بانکی در آستانه 21 درصد

بازی دو سر باخت کاهش سود بین بانکی

همین فشار انتقادات از سوی معامله‌گران بازار سرمایه بود که باعث شد نرخ بهره بین بانکی به روند صعودی خود پایان دهد. روند رو به بالایی که از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز شده بود، پس از جلسه‌ بین رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس در اواخر تیر ماه، متوقف شد.

به این ترتیب سود بین بانکی که سقف ۲۱٫۳۱درصد هم تجربه کرده بود، برای سه هفته متوالی نزولی شد. اما این افت نه تنها بهبود اوضاع بورس را در پی نداشت، بلکه به عقده کارشناسان، باعث آسیب به منابع بانک مرکزی شد. زیرا بانک مرکزی مجبور بود برای جبران کسری بانک‌ها، منابع خود را در بازار عرضه کند.


بیشتر بخوانید : فساد مالی مدیرعامل انرژی هلدینگ شستا


نرخ بهره بین بانکی به کجا می‌رود؟

باید دید که در هفته پیش رو، واکنش بانک مرکزی نسبت به نزدیک شدن بهره بین بانکی به سطح ۲۱درصد چیست. آیا بار دیگر سیاست سرکوب نرخ در دستور کار قرار می‌گیرد؟ یا سود بازار بین بانکی بار دیگر به رشد خود ادامه می‌دهد؟

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 − 3 =

پراپ تریدینگ

کمان