شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
کد خبر : 48922

نرخ بهره از ورود پول به بورس جلوگیری می‌کند

میلاد صادقی: تا سال 1403 منتظر رشد بورس نباشید

میلاد صادقی: تا سال 1403 منتظر رشد بورس نباشید
میلاد صادقی، کارشناس اقتصادی معتقد است که بازار سرمایه تا سال 1403 در دوران رکود به سر خواهد برد و در این مدت نمی‌توان از آن انتظار رشد داشت.

میلاد صادقی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت فعلی بازار سرمایه، اظهار داشت: میانگین ارزش معاملات در روزهای گذشته به صورت میانگین در محدوده‌های چهار تا پنج هزار میلیارد تومان قرار دارد، اما برای رشد بازار، ارزش معاملات باید در حدود یک هفته به بالای هفت الی هشت هزار میلیارد تومان برسد.

وی افزود: این اتفاق در این رخ نخواهد داد و پیش‌بینی می‌شود شاخص کل بورس تهران در سه تا چهار ماه آینده به محدوده تعادلی یک میلیون و 400 هزار واحد برسد. وضعیت معاملات بورس پایدار است، اما رشد آنچنانی نخواهیم داشت.


بیشتر بخوانید: واکنش بازار سرمایه به افزایش قیمت نفت


این کارشناس اقتصادی با اشاره به مؤلفه‌های تأثیرگذار بر روی بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: ورود سنگین نقدینگی به بازار، موتور محرک رشد بورس است. نرخ بهره کنونی، از ورود پول به بورس جلوگیری می‌کند و بنگاه‌ها و نهادهای مختلف در این شرایط، اصلاً تمایلی به ریسک‌پذیری در بازار سهام ندارند.
صادقی ادامه داد: به خاطر تعادل عمومی که در سال 1400 شکل گرفته، به چند دوره تورمی در کشور نیاز است تا نقدینگی به سمت بازار سرمایه بیاید و رشد اتفاق بیفتد.

وی در ادامه، توافق در مذاکرات را الزامی دانسته و عنوان کرد: ما مجبور به توافق با طرفین مذاکره کننده هستیم و این کار عملاً اتفاق خواهد افتاد. کشور ما از لحاظ اقتصادی، سیاسی و منطقه‌ای مجبور به توافق است و ماهیت توافق، باعث بهبود شرایط اقتصادی می‌شود و عوامل تولید را بهبود خواهد بخشید.
این کارشناس اقتصادی یادآور شد: توافق می‌تواند به بهبود ساختار بازار سهام کمک کند که این هم به معنای رشد نیست و شرکت‌ها می‌توانند درآمدها و صورت‌های مالی بهتری داشته باشند. با این حال، آنچه باعث رشد شاخص کل بورس و سود سهامداران می‌شود، فقط و فقط پول است. اگر توافق اتفاق بیفتد، شدیداً ترجیحات عوامل اقتصادی نسبت به سهام کمرنگ می‌شود. این اتفاق در مقطع کنونی هم رخ داده و اگر توافق شود، بازار در این نقطه تعادلی خواهد ماند.

میلاد صادقی

صادقی در مورد روند بازار ارز، تأکید کرد: روند دلار، از روندهای اقتصاد سیاسی متأثر است و در صورت توافق، منابع ارزی برای دولت افزایش پیدا می‌کند. افزایش منابع ارزی به معنای ارز پاشی در بازار بوده و ثبات بازار ارز را در پی خواهند داشت.

وی افزود: محدوده تعادلی برای نرخ دلار، در حوالی 27 هزار تومان ارزیابی می‌شود و اگر خبر توافق منتشر شود، فروش ارز توسط افراد عادی هم افزایش خواهد یافت، احتمال ریزش دلار تا 24 هزار تومان هم وجود دارد. با این حال، افت دلار به کمتر از 22 هزار تومان، برای اقتصاد ایران قابل تصور نیست. بازار کشش دلار زیر 23 هزار تومان را ندارد و اگر به دلار به این محدوده برسد، بار دیگر با رشد مواجه خواهد شد.


بیشتر بخوانید: تحلیل تکنیکال تاپیکو و اخابر


این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سؤال که «بورس در سال 1401 به چه سمتی خواهد رفت؟»، گفت: تا سال 1403، اتفاق خاصی در بورس نخواهیم دید و باید نسبت نقدینگی به شاخص کل، به محدوده تعادلی برگردد و انباشت نقدینگی نسبت به بازار سهام اتفاق بیفتد تا پس از سال 1403، روند رو به رشد بورس تهران آغاز شود.

میلاد صادقی خاطرنشان کرد: تا اواخر سال 1403، حد رشد بازار سهام را می‌توان به اندازه نرخ بهره واقعی در نظر گرفت. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود در این مدت، بورس به صورت میانگین در هر سال، حدود 10 درصد رشد کند.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 − دوازده =

پراپ تریدینگ

کمان