شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۰
کد خبر : 16453

مهمترین سیگنال یک ماهه اخیر بورس / اتفاق مهم در نرخ سود بین بانکی

مهمترین سیگنال یک ماهه اخیر بورس / اتفاق مهم در نرخ سود بین بانکی
از نگاه برخی کارشناسان بازار سهام از جمله مهدی سماواتی، قاتل اصلی بورس و عامل ریزش شاخص بورس نرخ سود بین بانکی است. این نرخ در دوره ریزش بورس تا ۲۲ درصد هم افزایش یافته بود اما اکنون به زیر ۱۸ درصد تقلیل یافته است. اما چرا این نرخ مهم است؟

به گزارش شهر بورس، نرخ سود بین بانکی اهمیت قابل توجهی برای بازار سهام دارد. از نگاه برخی کارشناسان بازار سهام از جمله مهدی سماواتی، قاتل اصلی بورس و عامل ریزش شاخص بورس همین نرخ سود بین بانکی است. این نرخ در دوره ریزش بورس تا ۲۲ درصد هم افزایش یافته بود اما اکنون به زیر ۱۸ درصد تقلیل یافته است. اما چرا این نرخ مهم است؟

با اتفاق امروز نرخ سود بین بانکی به کمتر از کف دالان (۱۸ تا ۲۲ درصد) رسیده که نشان از اتفاق مهمی است. رسیدن نرخ بهره بین بانکی به ۱۷٫۹۵ درصد خیلی از فعالان بازار سهام اکنون معتقدند باید انتظار رشد بازار سهام را داشت و این واکنشی معقول از سمت بورس نسبت به این اتفاق بانکی مهم است.

اسفند ماه پارسال اقتصادنیوز نوشته بود: بنابر اعلام بانک مرکزی نرخ سود در دالان ۱۴ تا ۲۲ درصد مدیریت می شود. این دالان در بازار بین بانکی طراحی شده و نرخ ۱۴ درصدی برای سپرده گذاری بانک ها نزد بانک مرکزی و نرخ ۲۲ درصد برای استقراض بانک ها از این نهاد است.هدف از این کریدور تنظیم نرخ سود در سطح ۱۸ درصد است.

در اقتصاد ایران بانک مرکزی در خرداد پارسال پس از تهیه زیر ساخت به سمت راه اندازی کرویدور نرخ بهره رفت. این نرخ در ابتدا بین محدوده ۱۰ و ۲۲ درصد در نظر گرفته شد و بر اساس دستورالعمل «عملیات بازار باز و اعطای اعتبار در قبال اخذ وثیقه توسط بانک مرکزی» و مصوبه هیات عامل این بانک، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانستند ذخایر مازاد خود را در نرخ سود ۱۰ درصد و به‌صورت یک‌شبه نزد بانک مرکزی سپرده‌گذاری کنند. کف دالان معادل نرخ سود سپرده‌گذاری بانک‌ها در بانک‌مرکزی است.

همچنین بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند کسری ذخایر خود را از طریق اعتبارگیری از بانک مرکزی به‌صورت یک‌شبه و مشروط به ارائه وثایق کافی، در نرخ سود ۲۲ درصد تامین کنند. این همان سقف دالان یا نرخ تنزیل مجدد نهایی است.

از دل این دو، نرخی استخراج می شود که به آن نرخ بهره سیاست‌گذاری یا هدف گفته می شود. در ابتدا راه اندازی کریدور، میانگین کف و سقف دالان در محدوده ۱۶ درصد قرار داشت. بانک مرکزی در فاصله دهم خرداد تا ۲۳ مرداد سه بار دیگر کف کریدور در بازار بین بانکی را بالا برد و به ۱۴ درصد رساند. با این حساب نرخ بهره سیاستی نیز از حدود ۱۶ درصد تا ۱۸ درصد بالا رفت.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 − ده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان