شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
کد خبر : 69714

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

مجمع سرنوشت ساز برای خودرو/ ایران خودرو از زیان خارج می شود؟

مجمع سرنوشت ساز برای خودرو/ ایران خودرو از زیان خارج می شود؟
شرکت ایران خودرو اطلاعیه مجمع فوق‌العاده خود را راهی کدال کرده که مجمع سرنوشت ساز خودرو برای بورس نیز مهم است.

شهر بورس – سید محمدرضا هاشمی: شرکت ایران خودرو با انتشار اطلاعیه‌ای در سامانه کدال، از تمامی سهامداران برای شرکت در مجمع عمومی فوق‌العاده دعوت کرده که این مجمع، مجمع سرنوشت ساز برای خودرو به حساب می‌آید.

در این مجمع فوق‌العاده دو موضوع مشمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت و تطابق اساسنامه شرکت با نمونه اساسنامه سازمان بورس و اوراق بهادار مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: جهت مطالعه اخبار غیر اقتصادی به صفحه شهر پلاس مراجعه کنید

این مجمع از ساعت ۸:۳۰ دوشنبه ۱۷ بهمن در تهران برگزار می‌شود.

چرا مجمع خودرو برای بازار مهم است؟

مجمع سرنوشت ساز برای خودرو از این جهت مهم است که توجه به زیان‌ده بودن شرکت ایران‌خودرو، در این مجمع باید راهکاری برای خروج شرکت از وضعیت کنونی اندیشیده شود.

با توجه به اینکه نماد خودرو به عنوان یکی از اصلی‌ترین لیدرهای بورسی به حساب می‌آید، تصمیم اتخاذ شده در مجمع شرکت ایران خودرو می‌تواند وضعیت سایر نمادهای بازار را نیز تحت‌الشعاع قرار بدهد.

قانون چه می‌گوید؟

مطابق با ماده ۱۴۱ قانون تجارت اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیئت مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد شور و رای واقع شود.

به بیان ساده‌تر اگر نیمی از دارایی‌های یک شرکت از بین برود، نشانگر مواجهه شرکت با مشکلات جدی مالی است. در حقیقت این قانون اعضای هیئت مدیره را موظف می‌کند که چاره‌ای برای این موضوع بیندیشند.


بیشتربخوانید: جهت مطالعه اخبار ورزشی به صفحه ورزش شهر پلاس مراجعه کنید


در همین راستا هیئت مدیره مکلف است که سهامداران را برای تشکیل مجمع عمومی فوق العاده دعوت کند. در مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل شده، ابتدا باید در رابطه با انحلال و یا بقای شرکت تصمیم‌گیری گردد. در صورتی که هیئت مدیره برای برگزاری مجمع عمومی فوق العاده اقدامی نکند، این وظیفه بر عهده بازرس خواهد بود.

در ادامه متن ماده ۱۴۱ قانون تجارت مقرر شده که هرگاه مجمع مزبور رای به انحلال شرکت ندهد، باید در همان جلسه و با رعایت مقررات ماده ۶ این قانون سرمایه، شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد.

به عبات دیگر بسته به نوع تصمیم شرکت باید یکی از فرایندهای زیر طی شود:

اگر تصمیم به انحلال شرکت گرفته شود باید مطابق با قانون، فرآیند انحلال شرکت آغاز شود. پس از انحلال شرکت، دارایی و اموال آن به فروش رفته و ابتدا مطالبات طلبکاران تسویه خواهد شد.

سپس وجه باقی مانده بین سهامداران بر اساس نسبت تعداد سهم‌های آن‌ها تقسیم خواهد شد.
اگر در مجمع برگزار شده تصمیم به بقای شرکت گرفته شود، باید در همان جلسه و با رعایت مقررات ماده ۶ این قانون، هیئت مدیره راهکاری مانند کاهش سرمایه شرکت را ارائه دهد.

در صورتی که هیئت مدیره مجمع عمومی فوق‌العاده برگزار نکند، هر ذی‌نفع می‌تواند انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیت‌دار درخواست کند.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست + 10 =

پراپ تریدینگ

کمان