شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۸:۳۶
کد خبر : 80279

قیمت سکه 25 تومانی در بازار به 10 میلیارد تومان رسید

قیمت سکه 25 تومانی در بازار به 10 میلیارد تومان رسید
قیمت سکه 25 تومانی این روزها تا 5 میلیون تومان عرضه شده و در ادامه قیمت‌ های متفاوتی برای آن اعلام شده است.

به گزارش شهر بورس به نقل از تجارت نیوز، سراسر وب پر شده است از آگهی‌های فروش سکه های 25 تومانی. در ادامه، سکه‌های 10 تومانی، 5 تومانی و 500 تومانی هم به لیست فروشندگان اضافه شده‌اند. البته با قیمت هایی کمتر نسبت به سکه‌های نظرکرده بازار یعنی سکه 25 تومانی زرد رنگ و دو رنگ!

اما چرا این سکه‌های 5 تا 10 گرمی که نهایتا تا 30 سال قدمت دارند، با چنین قیمتی عرضه شدند؟ آیا مانند چرخ‌های خیاطی و تلویزیون‌های قدیمی، پای جنس و ماده‌ای کمیاب (جیوه قرمز در چرخ خیاطی) در این سکه‌ها مطرح است یا ارزش کلکسیونی‌ دارند؟ سکه‌های ضرب چه سالی محبو‌ب‌تر هستند و چرا؟

برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها، با جستجو در فضای مجازی، گفتگو با یک کلکسیونر سکه و چند فروشنده و آگهی‌دهنده، به ماجرای این روزهای سکه‌های میلیونی پرداخته‌‌ایم.

چرا سکه 25 تومانی ارزش دارد؟

یکی از گران‌ترین و کمیاب‌ترین سال‌های سکه 25 تومانی، سال ۱۳۸۰ است. سکه ضرب این سال، اگر با کیفیت معمولی باشد، حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان و اگر کیفیت بانکی تا سوپر بانکی داشته باشد، از حدود 500 هزار تومان تا ۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

البته با وجود صدها آگهی برای فروش سکه‌های 25 تومانی در طرح و رنگ‌های مختلف، اما خریداران اندکی وجود دارند. همین عدم تناسب عرضه و تقاضا می‌تواند نشان‌دهنده عدم اطمینان خریداران از قیمت‌های فضایی سکه‌ها باشد. اما خریداران انگار خیال کوتاه آمدن ندارند. حال این سوال مطرح است که چرا سکه 25 تومانی ارزش دارد؟ آیا جنس آن هم در این مسئله دخیل است؟

این سکه‌های قدیمی از ترکیب یک تا سه فلز یعنی کروم، برنز و نیکل ساخته شده‌اند. کروم و برنز اهمیت زیادی در صنایع دارند اما قیمت‌شان فضایی نیست. در مورد ارزش نیکل هم اتفاق نظر وجود ندارد. برخی آن را ماده‌ای گرانبها می‌دانند که قیمتش لحظه‌ای اعلام می‌شود و طی چند سال اخیر در بازار رشد زیادی داشته است. نیکل یک آلیاژ رسانای جریان برق است و در بسیاری از صنایع کاربرد راهبردی دارد.

براساس آخرین آمار وبسایت تهران متال مارکت، قیمت هر تن نیکل بیش از 24 هزار دلار آمریکاست. البته این قیمت به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند.

در هر حال، باید محاسبه کرد که چه تعداد سکه 25 تومانی باید جمع شود تا نیکل آن به حد قابل قبولی برای فروش و درآمدزایی برسد. با این حساب شاید این سال ضرب باشد که در ارزشگذاری سکه‌ها تاثیر بیشتری دارد. البته برخی افراد که بیشتر فلزشناس هستند و در آزمایشگاه‌ها مشغول‌اند، معتقد هستند که در سکه‌های سال 1380، نیکل بیشتری به کار رفته و به این دلیل گران‌تر است. همچنین برخی سکه‌ها دولایه بوده و در هر صورت باید در ضرابخانه و به صورت تخصصی میزان فلزات تشکیل‌دهنده آنها سنجیده و ارزش‌گذاری شوند.

در مقابل عده‌ دیگری که بیشتر کلکسیونر هستند، معتقدند که صرفا کمیابی یا نایابی سکه‌هاست که موجب شده قیمت‌شان سر به فلک بکشد.


سکه 25 تومانی 800 هزار تومان خریدار دارد!


قیمت سکه 25 تومانی : از چند هزار تومان تا چند میلیارد تومان!

برای پرس‌وجو در مورد آخرین قیمت این سکه محبوب‌ این روزهای بازار، با چند نفر از آگهی‌دهنده‌ها تماس گرفتیم. یکی از آنها که 40 سال سن دارد و در بازار املاک کار می‌کند، در مورد قیمت سکه 25 تومانی به تجارت‌نیوز می‌گوید: من هر کدام از سکه‌هایم را تا 50 هزار تومان می‌فروشم. روی آگهی‌اش درج کرده که تا 250 سکه دارد. اما تلفنی اعلام می‌کند که تا 400 سکه 25 تومانی دارد. به‌علاوه ده‌ها سکه 5 تومانی، 10 تومانی و…

این جوان که ساکن منطقه آبشار تهران است، در مورد اینکه این همه سکه‌ را از کجا آورده است، می‌گوید: این‌ها را در قلکم نگهداری می‌کردم. از بچگی سکه جمع کردم و الان این همه سکه دارم. وقتی دیدم آگهی‌های فروش میلیونی سکه دارد وایرال می‌شود، با خودم گفتم من هم آگهی بدهم.

با خنده ادامه می‌دهد: گفتم سنگ مفت، گنجشک مفت! و در مورد اینکه چرا سکه‌هایش را ارزان می‌فروشد، می‌گوید: بقیه توهّم زده‌اند. قیمت واقعی‌اش همین است.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × دو =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان