شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
کد خبر : 35328

عوامل موثر بر عملکرد متفاوت شرکت‌های بورسی

عوامل موثر بر عملکرد متفاوت شرکت‌های بورسی

صنایع مختلف بورسی در ۶ ماهه نخست امسال روزهای متفاوتی داشتند؛ یکی روند صعودی را طی کرده و دیگری روندی خنثی یا منفی داشته است. اما سوال اینجاست که عوامل موثر بر عملکرد شرکت‌های بورسی شامل چه مواردی می‌شود؟

به گزارش شهر بورس، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد افزایش نرخ کالاها یا همان نرخ تورم در نیمه اول سال، عملکرد شرکت‌ها را نسبت به ماه‌های قبل بهبود بخشید. به طوری که افزایش ارزش کالاها در برخی صنایع، فروش بیشتر شرکت‌ها را نسبت به مدت مشابه سال قبل رقم زده است. در این میان برخی صنایع همچون خودروسازان و تولیدکنندگان لوازم خانگی تحت‌تاثیر محدودیت‌های وارداتی ناشی از تحریم، در شرایط مناسب تولیدی قرار گرفتند و از ابتدای سال تا پایان شهریور با افزایش حجم کالاهای تولیدی روبه‌رو شدند.

اما بررسی عملکرد سایر شرکت‌ها نشان می‌دهد ارزش کالاها در این دوره نسبت به ماه‌های قبل آن با افزایش روبه‌رو شده است. صنایع غذایی جزو آن دسته شرکت‌ها هستند که همزمان با تورم، درآمد بیشتری کسب کرده‌اند این در حالی است که حجم فروش کالاهای این گروه با کاهش مواجه شده است. در یک سال اخیر بازار سرمایه تحت‌تاثیر چند متغیر اثرگذار نوسانات بسیاری را پشت سر گذاشته است. نوسان قیمت #دلار و مسائل مرتبط با سیاست خارجی کشور باعث شده تا تورم قیمت‌ها رخ دهد و این دو متغیر اثرگذار به صورت غیرمستقیم بر بازار سرمایه اثر گذاشته و رشد قیمت برخی سهام را رقم زده‌اند.

بیشتر بخوانید:سیگنال مثبت بانک مرکزی برای بورس

در این مدت برخی گروه‌های لوازم خانگی، خودروسازی، پالایشی، فولادی و پتروشیمی از نظر ارزشی در مدار صعود قرار گرفتند. از سوی دیگر شرکت‌های تولیدی نسبت به شرکت‌های خدماتی عملکرد مناسب‌تری داشته‌اند. برخی از دلایل افزایش ارزش کالاها به روند نرخ تورم و وضعیت اقتصادی کشور در شریط #تحریم برمی‌گردد. به هر روی اگر توافقات مثبتی در حوزه سیاست خارجی کشور رخ دهد شاهد کاهش قیمت ارز خواهیم بود. باز شدن درهای تجارت خارجی وضعیت شرکت‌های تولیدی را وارد فاز دیگری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:از قیمت گذاری دستوری تا عمیق شدن دره فساد

در حال حاضر این صنایع به دلیل محدودیت‌های تحریمی و مشکلاتی که در تامین مواد اولیه با آن مواجهند با ظرفیتی اندک در حال فعالیت هستند. کاهش ارزش دلار با به کار گرفتن ظرفیت‌های خالی می‌تواند تولید را وارد فاز جدیدی از رونق کند. متاسفانه سرمایه‌گذاران بازارهای مختلف گمان می‌کنند با کاهش نرخ دلار، ریسک سرمایه‌گذاری افزایش خواهد یافت این در حالی است که با کاهش قیمت دلار و تجارت باز سود عملیاتی صنایع افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر در صورت توقف روند صعودی قیمت ارز و به ثبات رسیدن نرخ مسکن، سرمایه‌گذاران سنتی این دو بازار جذب بازار سرمایه خواهند شد. گرچه بورس تهران در یک سال و نیم اخیر با فراز و فروز بسیاری همراه بوده و برخی از سهامداران را دست خالی یا متضرر از بازار خارج کرده اما با توجه به موارد یاد شده و احتمالات رویدادهای حوزه بین‌الملل ورق معاملات به نفع سهامداران بر خواهدگشت.

آخرین اخبار اقتصادی را در اینستاگرام شهر بورس بخوانید

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × پنج =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان