شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۱
کد خبر : 55700

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

عوامل تاثیرگذار بر قیمت اوره

عوامل تاثیرگذار بر قیمت اوره
سید جواد درواری مدیر سبدگردانی و سرمایه گذاری شرکت سبدگردان آمیتیس به بررسی وضعیت اوره و عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن پرداخت.

به گزارش شهر بورس، اوره یکی از شناخته‌شده‌ترین محصولات شیمیایی تولید شده در مجتمع‌های پتروشیمی است که به دلیل وجود نیتروژن موجود در آن، خود را به عنوان پرمصرف‌ترین کود شیمیایی جهان معرفی کرده، اما عوامل تاثیرگذار بر قیمت اوره عوامل متعددی هستند.

میزان اوره­ تولید شده در جهان به بیش از 220 میلیون تن در سال رسیده است که بیش از 70 درصد از این مقدار در آسیا تولید می‌شود . ایران نیز با سهم بیش از 4 درصدی در زمره‌ی  بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اوره قرار دارد.

عوامل مؤثر بر نرخ جهانی اوره از دو طرف عرضه و تقاضا بررسی می­ شود از طرف عرضه، قیمت گاز طبیعی ، زغال‌سنگ و نرخ حمل‌ونقل بین‌المللی از این دست عوامل هستند و از طرف تقاضا نرخ جهانی کامودیتی­ ها در حوزه کشاورزی از جمله ذرت و گندم از جمله عوامل تعیین‌کننده در نرخ تقاضا برای کسسود شیمیایی اوره به حساب می آیند که نهایتاً سودآوری شرکت­ های اوره ساز معلول دو عامل اصلی یعنی قیمت جهانی اوره و قیمت دلار هستند.


بیشتر بخوانید: در کوتاه مدت انتظار رشد بورس وجود ندارد


به دلیل وجود منابع عظیم گاز در ایران، پتروشیمی­ های متعددی به وجود آمده­ اند و برخی از آن‌ها به شکل اختصاصی به تولید اوره می­پردازند. در حال حاضر7 شرکت تولیدکننده اوره در ایران وجود دارند که درمجموع، در حدود 8 میلیون و 700 هزار تن اوره تولید می­ کنند. با توجه به پروژه­ ها و طرح­ های در دست اجرای اوره، از قبیل پتروشیمی هنگام ، پیش‌بینی می­ شود که ظرفیت تولید اوره کشور در آینده به بیش از 11 میلیون تن در سال افزایش یابد. خریدار اوره در داخل کشور شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و مقاصد صادراتی، کشورهای آسیایی، اروپایی ، آفریقایی و آمریکایی هستند .

عوامل تاثیرگذار بر قیمت اوره:

  • سمت تقاضا

1- خشک‌سالی بی‌سابقه در اروپا: کشورهای اسپانیا ،ایتالیا و فرانسه از مهم‌ترین مناطق کشاورزی اروپا محسوب می‌شوند که با مشکل خشک‌سالی مواجه شده‌اند و حتی عنوان‌شده است که در آلمان میزان آب رودخانه راین به کمترین میزان خود در سال‌های گذشته رسیده است . که این موضوع کاهش تقاضا برای اوره را در این منطقه به همراه خواهد داشت.

2- سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی دنیا که باعث تضعیف قیمت کامودیتی ها و همچنین در بخش کشاورزی شده است،  لذا نا اطمینانی بالا رفته و سمت تقاضا ضعیف‌تر عمل می‌کند.

  • سمت عرضه

1- روسیه گاز نورد استریم خود را دوباره در مدار قرار داد و طبق پیش‌بینی‌هایی که مبنی بر عدم بازگشایی بود پیش نرفت، هرچند که بیم عدم بازگشایی نورد استریم قیمت گاز را در سقف تاریخی خود قرار داد.

2- روسیه از محل کمبود عرضه انرژی درواقع در حال کنترل درآمد خود است.

3- قیمت نفت و گاز در قیمت‌های بالایی نوسان می‌کنند.

4- چین و کره جنوبی برعکس سایر کشورها در حال اعمال سیاست‌های انبساطی هستند که در بهبود طرف عرضه می‌تواند کمک کننده باشد .

با توجه به مطالب بیان شده می‌توان گفت که سیاست‌های سمت عرضه مقداری قدرتمندتر از طرف تقاضا هستند لذا قیمت می­تواند در همین حوالی480 تا 500 دلار در هر تن تا مدتی نوسان کند  و به کف حمایتی تبدیل شود. لذا در صنعت پتروشیمی با توجه به قیمت جهانی اوره و قیمت گاز می‌توانیم بگوییم که شرکت‌های اوره‌ای از شرایط بهتری جهت حفظ سودآوری قرار دارند.

یادداشت: سید جواد درواری – مدیر سبدگردانی و سرمایه گذاری شرکت سبدگردان آمیتیس

جواد درواری

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

 

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 + 18 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان