شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳
کد خبر : 83079

عملکرد خوب ومعادن در بخش معدن و زیرساخت‌های آن

عملکرد خوب ومعادن در بخش معدن و زیرساخت‌های آن
ومعادن در چند سال اخیر با بازنگری در سیاست‌های خود، علاوه بر توسعه زنجیره فولاد به سراغ توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز بخش معدن رفته است.

به گزارش شهر بورس، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با حضور در پروژه‌های مختلف و همچنین به عنوان سهامدار در شرکت‌هایی در حوزه‌های زیرساخت و دانش بنیان در تلاش است تا در کنار اجرای پروژه‌های معدنی، توسعه همه‌جانبه‌ای را در این بخش رقم زده و بهره‌وری را افزایش دهد.

«ومعادن» در چند سال اخیر با بازنگری در سیاست‌های خود، علاوه بر توسعه زنجیره فولاد به سراغ حوزه‌های دیگر و همچنین توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز بخش معدن رفته است. در دو سال اخیر سرعت اجرای پروژه‌های مختلف در بخش‌های یادشده نشان می‌دهد «ومعادن» با حضور در جمع سهامداران شرکت‌های فعال در حوزه‌های زیرساختی و دانش‌بنیانی به دنبال توسعه همه‌جانبه است.

توسعه حمل‌ونقل و زیرساخت‌های انرژی از جمله موضوعاتی است که در دستور کار «ومعادن» قرار دارد و می‌تواند بخشی از چالش‌های این حوزه را برطرف کند. عدم توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و دریایی باعث شده تا دستیابی به افق ۱۴۰۴ با مشکلات و تردید‌های زیادی همراه باشد. حضور و راهبری «ومعادن» در جمع سهامداران شرکت همراه جاده ریل، دریا (هیمکو)  باعث شد تا پروژه انبار مکانیزه در بندر شهید رجایی با سرعت بیشتری پیش برود.

امروز تیم مدیران این شرکت به این باور دست یافته‌اند که توسعه در بخش معدن باید در تمامی ابعاد صورت بگیرد تا بتوان به بهره‌وری لازم دست پیدا کرد؛ در غیر این صورت نمی‌توان خود را با تغییرات جهانی همراه و هماهنگ کرد و همین موضوع می‌تواند در سهم‌خواهی از بازار‌های جهانی اثرگذار باشد؛ به همین دلیل توسعه زیرساخت‌ها بسیار حائز اهمیت است؛ به عنوان مثال بخش عمده‌ای از پروژه‌های شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در زنجیره ارزش فولاد است که نیازمند تامین آب، برق و گاز بوده و همین موضوع باعث شده تا بخشی از تمرکز این مجموعه در حوزه زیرساخت بر حوزه انرژی باشد.

در خصوص تامین برق، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های احداث نیروگاه در تلاش است تا بخشی از نیاز کارخانجات تامین شود. از سویی دیگر شرکت تجلی از زیرمجموعه‌های اصلی این شرکت با احداث شرکتی تخصصی در حوزه انرژی در تلاش است تا با حضور در پروژه‌های مهم بتواند بخشی از این نیاز را تامین کند.


سرمایه گذاری سنگین ومعادن در پانزده پروژه توسعه محور و پیشران


همچنین حضور توسعه معادن و فلزات در پروژه افزایش ظرفیت ۳۶۶ مگاواتی نیروگاه سمنان در دو مدول ۱۸۳ مگاواتی که در میان ۴۸ پروژه پیشران قرار دارد، نشان‌دهنده توانمندی‌های این مجموعه است که می‌تواند در تأمین انرژی موردنیاز شرکت‌های زیرمجموعه و سرمایه‌پذیر این هلدینگ نقش مهمی ایفا کند.

اما در این بین بخش معدن و صنایع معدنی کشور برای توسعه هر چه بیشتر و افزایش توان رقابتی در بازار‌های خارجی نیازمند حرکت به سمت دانش روز و همچنین تامین قطعات و تکنولوژی‌های جدید است. وضع تحریم‌های ظالمانه توانسته تامین قطعات و دسترسی به دانش روز را برای فعالان این بخش سخت کند، اما تاکید بر توسعه همکاری‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان باعث شد تا بخش معدن در سال‌های اخیر به توانمندی‌های چشمگیری در تامین قطعات و تجهیزات دست پیدا کند.

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) نیز با توجه به اهمیت این موضوع به عنوان یکی از پیشگامان این عرصه، در سال ۹۸ با همراهی شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی تأسیس شرکت کاوشگران صنایع معدنی راشا را کلید زد؛ این همکاری می‌تواند آغاز توسعه‌های جدید در بخش معدن و تحقق معدن کاری هوشمند باشد؛ تحولی که در دنیا در حال وقوع است و بخش معدن نیز کم و بیش با آن همراه شده و اگر بخش معدنِ کشور ما در این مسیر همراه دیگر کشور‌ها نشود، با وجود در اختیارداشتن ذخایر عظیم معدنی از سایر کشور‌های معدن‌خیز عقب می‌ماند.

با توجه به پروژه‌ها، طرح‌های توسعه‌ای و شرکت‌هایی که «ومعادن» در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده و نقش راهبری دارد می‌توان گفت نگاه توسعه‌محور و همه‌جانبه مدیران این مجموعه عملکرد قابل قبولی را برای این شرکت رقم زده است.

منبع: می متالز

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 + سیزده =

پراپ تریدینگ

کمان