شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ - ۸:۲۳
کد خبر : 11493

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

«ظن دستکاری قیمت» داستان جدید بازار سرمایه؛ سازمان بورس شفاف‌سازی کند

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، در معاملات روز گذشته (شنبه) بازار سرمایه معاملات یک سری از نمادها به طرز عجیبی و بدون هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی ابطال شد. در ادامه نیز با اطلاعیه ناظر بازار، یک سری از نمادها که همه آنها از جمله سهام کوچک بازار بودند، با «ظن دستکاری» به حالت تعلیق درآمدند. با

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، در معاملات روز گذشته (شنبه) بازار سرمایه معاملات یک سری از نمادها به طرز عجیبی و بدون هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی ابطال شد.

در ادامه نیز با اطلاعیه ناظر بازار، یک سری از نمادها که همه آنها از جمله سهام کوچک بازار بودند، با «ظن دستکاری» به حالت تعلیق درآمدند.

با این حال، شایعاتی درمورد تعلیق دائمی این نمادها در بین فعالان بازار سرمایه مطرح شد که این شایعات به هیچ عنوان صحت ندارد چراکه عنوان «مشمول فرایند تعلیق» با «تعلیق» تفاوت بسیاری دارد.

اصطلاح ماده ۱۴۱ که در بین اهالی بازار عبارت آشنایی است، به نمادهایی گفته می‌شود که به زبان ساده، اگر به تعهدات خود بر اساس قانون عمل نکنند، تعلیق خواهند شد. البته جالب است بدانیم که معمولاً مشکل خاصی برای این نمادها به وجود نمی‌آید و آنها صرفاً یک اولتیماتوم گرفته‌اند. اسامی این نمادها در سایت tsetms.com نیز قابل مشاهده است و نام برخی نمادهای بزرگ و پرطرفدار بازار نیز در بین آنها دیده می‌شود و نکته عجیبی نیست.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که مسئله مشمولیت فرایند تعلیق مسئله جدیدی نبوده و از قدیم‌الایام در بازار وجود داشته است. حال اینکه در برهه کنونی که در روزهای اصلاح شاخص کل، شاخص هم‌وزن رشد خوبی داشته و روند خوبی طی می‌کند، چرا باید این موضوع به این شیوه مطرح شود جای ابهام است.

باید منتظر ماند و دید که آیا سیاست یک بام و دو هوای ناظران بازار درمورد این اتفاقات تا کجا ادامه خواهد داشت و آیا برای این تصمیمات و اقدامات عجیب توضیحاتی داده خواهد شد؟

قطعاً فعالان بازار سرمایه انتظار دارند در صورتی که دستکاری قیمتی نیز در برخی نمادها وجود داشته باشد، مسئولان امر شفاف سازی لازم را انجام داده و با خاطیان برخورد جدی شود تا اعتماد که بزرگترین پشتوانه این بازار مالی است لکه‌دار نشده و سهامداران خرد از این موضوعات متضرر نشود.

امید است سازمان بورس طی روزهای آینده پاسخ مناسبی به ابهامات موجود در این راستا داشته باشد و سهامداران را از بلاتکلیفی خارج کند.

گزارش از امیر ملک‌زاده

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان