شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
کد خبر : 82591

صندوق سهامی انار، بهتر از بازار سهام

صندوق سهامی انار، بهتر از بازار سهام
صندوق سهامی انار، سودی بیشتر از روزهای صعودی بازار سهام، و زیانی کمتر از روزهای نزولی برای شما به ارمغان می‌آورد. با این صندوق بیشتر آشنا شوید.

به گزارش شهر بورس، صندوق سهامی انار، راه حلی مناسب برای آن دسته از افرادی است که می‌خواهند علیرغم بهره بردن از بازده بازار سهام، متحمل ریسک کمتری شوند. این ریسک کمتر، ناشی از دانش تخصصی تیم مدیریت صندوق سهامی انار است که از آذرماه سال 1400 تا کنون توانسته‌اند در دوره‌های گوناگون بازار سهام عملکردی بهتر از کلیت بازار از خود نشان دهند.

صندوق‌های سهامی، نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که در آن‌ها سهم‌های مختلف حجم بیشتری را به نسبت صندوق‌های مختلط و صندوق‌های درآمدثابت به خود اختصاص می‌دهند. این نوع از صندوق‌ها بنابر ذات خود، دامنه سود و زیان بیشتری نسبت به دو نوع صندوق دیگر دارند. تنها نکته‌ای که وزنه سود را در چنین صندوق‌هایی سنگین‌تر از وزنه زیان می‌کند، قدرت تحلیلی تیم مدیریت است.

صندوق سهامی انار که تحت مدیریت گروه مشاور سرمایه‌گذاری ترنج قرار دارد، در حال حاضر نزدیک به 300 میلیارد تومان دارایی را در خود جا داده است. جدای از سابقه درخشان تیم مدیریت انار، با بررسی عملکرد این صندوق طی سکانس‌های زمانی گوناگون، بهتر به این مسئله پی خواهیم برد که چرا صندوق سهامی انار، گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاران است؟

*صندوق انار از ابتدا تا کنون

در حال حاضر بیش از 90 درصد دارایی‌های صندوق انار در قالب سهام قرار گرفته است. ابتدا به منظور درک چشم‌انداز کلی این صندوق، عملکرد آن را، از ابتدای تاسیس تا امروز، بررسی می‌کنیم.

صندوق انار فعالیت خود را در روز 14 آذر 1400 با قیمت 10 هزار ریال آغاز کرد. پس از گذشت تقریبا یک سال و نیم، و در پایان اردیبهشت‌ماه سال 1402، قیمت هر واحد صندوق انار به 19 هزار و 370 ریال رسید. این رشد قیمتی نشان‌دهنده بازدهی تقریبا 93 درصدی طی این مدت است. این بازده به نسبت بازارهایی چون بازار ارز و حتی طلا عملکرد بهتری را نشان می‌دهد، اما به دلیل تفاوت ماهیتی این دو بازار از هم، بهتر است بازده صندوق سهامی انار را با بازده شاخص کل بورس مقایسه کنیم.

طی همین دوره، یعنی از 14 آذر 1400 تا پایان اردیبهشت 1402، شاخص کل بورس از حدود 1 میلیون و 497 هزار واحد به 2 میلیون و 302 هزار واحد رسیده است. از مقایسه این اعداد با هم متوجه رشدی تقریبا 53 درصدی می‌شویم که 40 واحد درصد پایین‌تر از رشد صندوق انار است. این میزان آلفای یک صندوق، یعنی اختلاف بین رشد صندوق و رشد شاخص کل، بسیار قابل توجه بوده و یکی از عواملی است که هر روز به حجم سرمایه‌گذارانی اضافه می‌شود که به صندوق سهامی انار اعتماد می‌کنند.

*بازده صندوق انار در دوره‌های مختلف

همان‌طور که پیشتر گفته شد، صندوق سهامی انار، عملکردی بهتر از خود بازار سهام دارد. برای درک بهتر این موضوع کافی است، چند دوره را طی همین سال اخیر بررسی کنیم.

دوره اول مربوط به اوج‌گیری بازار سهام از تاریخ 7 آبان 1401 تا 28 دی‌ماه است. طی این دوره، شاخص کل بورس از 1 میلیون و 244 هزار به 1 میلیون و 689 هزار رسید. این تغییر نشان‌دهنده رشدی تقریبا 35 درصدی در شاخص کل بازار سهام است. طی مدت مشابه، ارزش هر واحد صندوق انار از 9 هزار و 310 ریال به 13 هزار 570 ریال رسید که نشان‌دهنده رشدی 45 درصدی است یعنی 10 درصد بیشتر از شاخص کل بورس.

دوره دوم از 28 دی‌ماه تا 26 بهمن‌ماه سال 1401 را شامل می‌شود که طی آن شاخص کل بورس از 1 میلیون و 689 هزار به 1 میلیون و 524 هزار رسید. این تغییر نشان‌دهنده 9.7 درصد افت در شاخص کل بورس است. طی همین دوره، ارزش هر واحد صندوق انار از 13 هزار و 570 ریال به 12 هزار و 360 ریال رسید، یعنی 8.9 درصد افت. به عبارت بهتر در دوران نزولی بازار سهام هم صندوق سهامی انار عملکر قابل قبولی از خود نشان داده است.

دوره بعدی مربوط به فاز صعودی 26 بهمن 1401 تا 16 اردیبهشت 1402 است که طی آن شاخص کل بورس رشدی 66 درصدی کرد. طی این دوره طلایی، صندوق انار هم با بازدهی 77 درصدی باز هم عملکرد بهتری از شاخص کل بورس داشت.

صندوق سهامی انار، بهتر از بازار سهام

راه حل مناسب سرمایه‌گذاری در صندوق انار

یکی از روش‌هایی که برای مدیریت سرمایه و کنترل ریسک و زیان در بازار سرمایه و سهام استفاده می‌شود، خرید و فروش پله‌ای سهام است. خرید پله‌ای به زبان ساده یعنی خرید سهم پر پتانسیل، در چند مرحله و در قیمت‌های متفاوت. شما می‌توانید با خرید پله‌ای واحدهای صندوق سهامی انار، به بهترین نحو سود خود را مدیریت کنید.

*چطور در صندوق سهامی انار سرمایه‌گذاری کنیم؟

اگر کد بورسی دارید به سادگی میتوانید واحدهای صندوق سهامی انار را خریداری کنید. صندوق سهامی انار از نوع قابل معامله است. شما می‌توانید برای خریدن واحدهای این صندوق، مانند هر نوع سهامی، کلمه «انار» را در پنل معاملات جست‌وجو کنید و به طور مستقیم واحدهای «انار نماد ارزش» را خریداری کنید.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × 5 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان