شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۱
کد خبر : 13051

معنی صفر تابلو در بورس چیست؟

منظور از صفر تابلو در بورس چیست؟ معنی صفر تابلو در بورس چیست؟ 1 به گزارش شهر بورس، صفر تابلو مفهومی است که می‌توان آن را در مبحث تابلوخوانی بررسی کرد. اگر بخواهیم صفر تابلو در بازار بورس را در یک جمله کوتاه و به زبان بسیار ساده باید گفت که قیمت پایانی یک سهم

منظور از صفر تابلو در بورس چیست؟

آشنایی با مفهوم صفر تابلو در بازار بورس
معنی صفر تابلو در بورس چیست؟ 2

به گزارش شهر بورس، صفر تابلو مفهومی است که می‌توان آن را در مبحث تابلوخوانی بررسی کرد. اگر بخواهیم صفر تابلو در بازار بورس را در یک جمله کوتاه و به زبان بسیار ساده باید گفت که قیمت پایانی یک سهم در امروز، صفر تابلو را در فردا مشخص می‌کند. پس صفر تابلو در هر روز برای هر سهم، قیمت پایانی آن در روز گذشته است.

اما قیمت پایانی چیست؟ قیمت پایانی در واقع میانگین قیمت معامله شده سهم در روز معاملاتی را نشان می‌دهد که با توجه به حجم معاملات این سهام تعیین می­‌شود. قیمت پایانی تعیین کننده قیمت سهم در روز معاملاتی بعد است.

بنابراین زمانی که می‌گویند سهام‌دار سهم را دو درصد پایین‌تر از صفر تابلوی فردا می‌فروشد، یعنی در حقیقت فروش سهم در قیمتی انجام می‌شود که دو درصد پایین‌تر از قیمت پایانی امروز است.

مثالی از صفر تابلو در بورس

حال که دریافتیم صفر تابلو چیست، بهتر است مثالی از آن را ارائه کنیم. فرض کنید سهام‌داری سهمی را در قیمت ۵۰۰ تومان به فروش رسانده باشد. این امر در حالی است که قیمت پایانی امروز ۵۱۰ تومان است. این مسئله بیان‌گر این امر است که او سهم خود را دو درصد پایین‌تر از قیمت پایانی امروز فروخته است. این مسئله در بازار بورس به کرات اتفاق می‌افتد. اکثرا چنین اتفاقاتی به دلیل هیجانات سهام‌داران رخ می‌دهد.

برعکس این مساله نیز صادق است. یعنی گاهی فردی سهام خود را بالاتر از صفر تابلو می‌فروشد. از آن‌جا که سازوکار بورس ایران به شکلی است که مفهومی به نام قیمت پایانی در آن وجود دارد، آخرین قیمت سهام ملاک قیمت آغازین سهم در روز بعد نیست. به عبارت دیگر، قیمت پایانی یک سهم، محدوده نوسان قیمت را برای روز آینده مشخص می‌کند. البته در این خصوص نباید از حجم مبنا غافل شد. چرا که حجم مبنا عاملی است که در تعیین قیمت پایانی موثر است.

جمع‌بندی

در این مطلب دریافتیم که معنای صفر تابلو در بورس چیست. به طور کلی برخی از مواقع سهام‌داران به جای آن‌که از اصطلاح قیمت پایانی استفاده کنند، عبارت صفر تابلو را به کار می‌برند. قیمت پایانی سهم در هر روز، صفر تابلوی آن سهم در روز معاملاتی آینده محسوب می‌شود.

در حقیقت زمانی که اختلاف میان قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی زیاد است و سهام‌داران دارایی خود را در قیمتی کمتر از قیمت پایانی می‌فروشند، اصطلاح صفر تابلو بیشتر استفاده می‌شود. هم‌چنین ممکن است قیمت آخرین معامله، بیشتر از قیمت پایانی شود. در این شرایط، مشخص است که معامله‌گران سهم را در قیمتی بالاتر از صفر تابلوی فردا معامله می‌کنند.

منبع: اخبار بورس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان