شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۰
کد خبر : 52420

روند نرخ دلار و ارز در روز 26 اردیبهشت 1401

روند نرخ دلار و ارز در روز 26 اردیبهشت 1401
نرخ خرید و فروش دلار و ارز در صرافی ها و بازار آزاد در روز 26 اردیبهشت 1401 اعلام شد .

به گزارش شهر بورس ، قیمت دلار و ارز در بازار آزاد و صرافی ها تحت تاثیر عوامل مختلفی متغییر می باشد و روز به روز تغییر می کند .

بر اساس گزارش اقتصادآنلاین، در صرافی‌‌ها قیمت خرید دلار 25502 تومان و فروش آن 25770 تومان اعلام شد. قیمت خرید و فروش یورو نیز به ترتیب 28105 و 28428 تومان است.
قیمت روز دلار صرافی ملی

بر اساس اطلاعات به‌روزرسانی شده در سایت صرافی ملی، قیمت دلار برای خرید 25411 تومان و قیمت دلار برای فروش 25667 تومان است.
قیمت روز یورو صرافی ملی

همچنین قیمت یورو برای خرید 28029 تومان و قیمت یورو برای فروش 28311 تومان است.

بانک مرکزی و قیمت دلار

در حالت عادی باید دلار به شکل درآمد ارزی در اختیار صادرکنندگان و صاحبان صنایع کشور باشد؛ اما در ایران به‌خاطر عظمت غول‌آسای شرکت نفت، بیشترین حجم دلار به بانک مرکزی منقل می‌شود و در اختیار دولت قرار می‌گیرند.

به همین دلیل بانک مرکزی به‌سادگی قادر است با تزریق ارز، قیمت دلار را کم کند یا با متوقف کردن عرضه آن باعث گران شدن ارز شود. برای همین در کوتاه‌مدت اثر بانک مرکزی بر نرخ ارز بیشتر از وزارت صمت است.


بیشتر بخوانید :عبدالله مشکانی: با سهام P/E بالا به مجمع نروید


دلیل نوسان‌های قیمت دلار

اگر قیمت دلار کم شود چه اتفاقی می‌افتد؟ سفر خارجی، گوشی موبایل و خودروی خارجی ارزان می‌شود. عده زیادی دلشان می‌خواهد یک سفر به فرانسه بروند و وقتی برگشتند آیفون جدید و سانتافه نو بخرند. سنگین‌شدن کفه تقاضای دلار باعث می‌شود نرخ ارز بالا برود.

اگر قیمت دلار بالا برود، عده زیادی سفر خود را لغو می‌کنند، گوشی خود را عوض نمی‌‌کنند و به همان ۲۰۶ رضایت می‌دهند. کم شدن تقاضای دلار قیمت آن را متعادل می‌کند.

به همین دلیل وقتی یک اتفاقی بیفتد که دلار بالا برود، دلایلی برای پایین آمدن قیمت ایجاد می‌شود و وقتی قیمت پایین بیاید، نیرویی قیمت دلار را بالا می‌کشد. برای همین قیمت دلار به‌طور مداوم نوسان می‌کند.

اما چرا نمودار ارز به‌طورکلی صعودی است؟ یک توجیه این است که از نظر ریاضی، شیب نمودار تغییرات ارز باید برابر باشد تورم ایران منهای تورم آمریکا. یعنی عددی بین ۱۰ تا ۲۰ منهای ۲ تا ۴ درصد. پس قیمت دلار با شیب سالانه ۶ تا ۱۸ درصدی رشد خواهد کرد. (رشد قیمت هر چهار سال تا دو برابر)

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × یک =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان