شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
کد خبر : 80288

روند صعودی بورس متفاوت از سال 99 است

روند صعودی بورس متفاوت از سال 99 است

باتوجه به روند صعودی بورس در هفته های اخیر تفاوت هایی ساختاری میان بورس فعلی و بورس در تابستان سال 99 وجود دارد.

به گزارش شهر بورس به نقل از تجارت نیوز، بورس تهران در روز پایانی هفته اول اردیبهشت ماه، به سهامدارانی که تحت تاثیر جو مثبت بازار به تازگی دست به خرید زده بودند، شوک منفی وارد کرد.

بر همین اساس، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت سه هزار و 422 واحدی که معادل 0.14 درصد این شاخص است رو‌به‌رو شد. به این ترتیب شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح دو میلیون 365 هزار واحدی ایستاد.

در سوی دیگر اما شاخص کل هم‌وزن خلاف جهت روند شاخص کل رفتار کرد و با رشد 0.65 درصدی به سطح 786 هزار و 495 واحدی رسید.

بورس از دریچه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را 28 میلیارد و 900 میلیون و ارزش معاملات را 20 هزار و 471 میلیارد تومان (با احتساب ارزش معاملات صندوق‌های سهامی و مختلط) نشان می‌دهد.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از ورود 538 میلیارد تومانی پول به بورس می‌دهد.

از آبان 1401 که روند صعودی فعلی بازار سرمایه آغاز شد، ارزش معاملات از سطح 2 هزار میلیارد تومانی به سطوح فعلی (15 تا 20 هزار میلیارد تومان) رسیده است. کارشناسان عقیده دارند ارزش معاملات هنوز جای رشد دارد و می‌تواند تا سطح 25 هزار میلیارد تومان نیز پیش رود.

تثبیت ارزش معاملات بالاتر از سطح 15 هزار میلیارد تومانی نشان از قدرت روند صعودی بازار دارد. از دید کارشناسان، با وجود رشد 6 ماه اخیر، بورس تهران همچنان ارزنده است.


بورس هفته دوم اردیبهشت 1402 چه می شود؟


تفاوت‌های میان بازار فعلی و بازار سال 99

از سال 99 تا اواسط سال گذشته، بیشتر سرمایه‌گذاران به دنبال فروش بودند. ذهنیت اکثر بورسی‌ها در بازه یادشده، نوسان‌گیری از سهام بود. در حال حاضر اما بازار سهام روند صعودی پیدا کرده است و نوسان‌گیری می‌تواند به عقب افتادن فرد از رشد بازار منجر شود. بنابراین در چنین شرایطی سهامداری انتخاب بهتری به شمار می‌آید.

در سال 99، P بر E کل بازار اعم از بورس، فرابورس و بازار پایه، به حدود 40 تا 45 می‌رسید. در حال حاضر اما این اتفاق نیفتاده و P بر E بازار بین محدوده 10 تا 11 متغیر است و نشان از ارزندگی بازار سرمایه دارد.

پیش بینی شاخص کل بورس

اکثر کارشناسان بازار سرمایه عقیده دارند، روند صعودی بازار همچنان تداوم خواهد داشت. همچنین، اصلاح عمیقی در انتظار بازار نیست چرا که منفی‌های بازار در حال حاضر خریدار دارد.

نقد‌های زیادی در سال‌های اخیر به نحوه محاسبه شاخص کل وارد شده است. تعداد محدودی از نماد‌ها در فرمول محاسبه شاخص کل با تاثیر بالا لحاظ می‌شوند. با این حال اما تا فصل مجامع، پیش‌بینی می‌شود، شاخص کل به ارتفاع بالای دو میلیون و 500 هزار واحد دست یابد.

بنابراین در این شرایط سهامداری، از دید کارشناسان، تصمیم بهتری نسبت به نوسان‌گیری از بازار سرمایه است. همچنین نباید از اهمیت داشتن مدیریت سرمایه درست و داشتن استراتژی شخصی که حلقه گمشده کسب سود پایدار و مستمر از بازار‌های مالی است، غافل شد.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 + چهار =

پراپ تریدینگ

کمان