شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کد خبر : 13126

روحانی: سلاح کشتار جمعی در برنامه دفاعی ما جایی ندارد

به گزارش شهر بورس، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران نمی‌خواهد دارنده سلاح هسته‌ای باشد، نمی‌خواهد نگهدارنده سلاح هسته‌ای باشد و به طریق اولی هیچ وقت نمی‌خواهد از سلاح هسته‌ای استفاده کند. رییس جمهوری گفت: این نه نظر امروز ما هست و نه نظر

به گزارش شهر بورس، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران نمی‌خواهد دارنده سلاح هسته‌ای باشد، نمی‌خواهد نگهدارنده سلاح هسته‌ای باشد و به طریق اولی هیچ وقت نمی‌خواهد از سلاح هسته‌ای استفاده کند.

رییس جمهوری گفت: این نه نظر امروز ما هست و نه نظر ۲ و سه و چهار سال پیش ما است، آن مقدار که یادم است از سال ۱۳۷۰ بارها و بارها خدمت مقام معظم رهبری صحبت کردم در آن مقطع آیت‌الله هاشمی رییس‌جمهوری بود با او در شورای امنیت ملی صحبت کردم همیشه نظر واحد بوده است که ما دنبال سلاح هسته‌ای نخواهیم بود بلکه در پی فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خواهیم بود که حق ما هست.

نمی‌خواهیم فعالیت مخفی هسته‌ای داشته باشیم

روحانی اظهار کرد: ما عضو NPT هستیم، با آژانس به صورت پادمان قرارداد داریم و این پادمان را اجرا می‌کنیم و تاکنون هم اجرا کردیم. نمی‌خواهیم فعالیت مخفی هسته‌ای داشته باشیم، نه دیروز و امروز نه فردا و این تصمیم قاطع جمهوری اسلامی ایران است.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: آمریکا،  اروپا و سازمان ملل بخواهد یا نخواهد، اگر همه دنیا به ما بگویند خیلی خوب است ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد، نظر ما تغییر نمی‌کند. نظر ما نظری است که مقام معظم رهبری به عنوان فتوا اعلام کردند و همان عهدی است که ما در ان پی تی و پادمان بستیم ما از این عهد خارج نخواهیم شد.

وی یاد آور شد: جمهوری اسلامی ایران همیشه نشان داده است، ‌هر پیمان و عهدی را اگر امضا و قبول کرد پای آن تا آخر می‌ایستد و در موضوع هسته ای هم چنین خواهد بود.

رییس جمهوری برجام را حاصل ماه ها تلاش و پیگیری بین ایران و ۶ کشور بزرگ دانست و گفت: این توافق به سادگی بدست نیامده است و امروز هم ما برجام را به همان شکل که در ۲۳ تیرماه  ۹۴ تصویب شد قبول داریم، هیچ تغییری در آن را نمی‌پذیریم  و روی عهد خود هم ایستاده‌ایم.

همه دنیا بدانند برجام را به همان شکلی که هست قبول داریم

روحانی با بیان اینکه این کار به سادگی به دست نیامده است، خاطرنشان کرد: مذاکرات فراوانی از سال ۱۳۸۲ جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد و در ادامه این مذاکرات به ۳ به علاوه ۳ تبدیل شد و ادامه یافت و سال‌ها طول کشید. در سال ۹۲ نیز با رای مردم ما وارد تعامل شدیم.

وی تاکید کرد: رای سال ۹۲ بر مبنای تعامل سازنده و اعتدال بود که این قابل تغییر نیست. مردم به این دو اصل مهم یعنی اعتدال و تعامل سازنده گسترده رای دادند و رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند که اعتدال متن قرآن است که در قرآن می‌گوید “و کذلک جعلناکم امّة وسطی”  یعنی ما امت وسط هستیم، ‌ ما دنبال تعامل سازنده هستیم.

 رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: برجام در سایه این سیاست با مذاکرات و شکل جدید در سال ۹۲ شروع شد و در ۲۳ تیرماه سال ۹۴ به امضا رسید که غیرقابل تغییر است و به آن دست نخواهیم زد.  همه دنیا بدانند که ما برجام را به همان شکلی که هست قبول داریم.

روحانی افزود: وقتی ترامپ با فشار اسراییل و عربستان و تندرهای داخل آمریکا از برجام خارج شد، ما در آخر شهریور در سازمان ملل در اولین روز اجلاس مجمع عمومی بود و ترامپ سخنرانی کرده بود و من هم بنا بود فردا صبح سخنرانی کنم، او بعد از نطق خود تا بعدازظهر هشت بار برای من پیغام داد که ترامپ می‌خواهد با فلانی ملاقات کند و به هر قیمتی شده این ملاقات باید انجام شود که ما این هشت بار پیغام و نوبت را رد کردیم و گفتیم ما با اینها ملاقاتی نداریم.  

رییس جمهوری ادامه داد: شب رییس جمهور فرانسه آقای مکرون به من زنگ زد و گفت من الان از پیش ترامپ می‌آیم و از شما می‌خواهم قبول کنید که یک ملاقات به هر صورت یک نفره، سه نفره یا چند نفره داشته باشید که من رد کردم. چندین رییس جمهور در هتلی که محل اقامت من بود آمدند و پیشنهاد کردند که ترامپ می‌گوید اگر دو کلمه در این برجام بگذاریم من همین الان اعلام می کنم که برجام را قبول دارم و بر می‌گردم. آن دو کلمه این است که ما بعدا درباره مسئله موشک و مسائل منطقه مذاکره کنیم و این پیام را روز بعد آقای مکرون از طرف ترامپ آورد.  

منبع: ایرنا

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان