شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۵
کد خبر : 7979

سلطانی، تحلیلگر بازار سرمایه تشریح کرد:

راه های تقویت بازار سهام و سهامداران در شرایط فعلی

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، مجید سلطانی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص شرایط فعلی بازار سهام اظهار داشت: این اصلاح برای ادامه روند صعودی بازار لازم و ضروری بود. هر چه رشد شتابان تر باشد، اصلاح نیز عمیق تر خواهد بود. وی افزود: این اصلاح عمیق برای بازار ما که در این مقطع بخش

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، مجید سلطانی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص شرایط فعلی بازار سهام اظهار داشت: این اصلاح برای ادامه روند صعودی بازار لازم و ضروری بود. هر چه رشد شتابان تر باشد، اصلاح نیز عمیق تر خواهد بود.

وی افزود: این اصلاح عمیق برای بازار ما که در این مقطع بخش عمده ای از سهامداران آن سهامدار تازه وارد هستند و عموما تجربه دیدن اصلاح را ندارند شاید خوشایند نباشد. شاید اگر این اصلاح زودتر صورت می گرفت، می توانست کم عمق تر و لطیف تر اتفاق بیفتد و باعث نگرانی سهامداران تازه وارد نیز نشود.

در رشدها حقیقی ها بسیار فعال هستند و در اصلاح، حقوقی ها.

سلطانی در رابطه با رفتار حقیقی و حقوقی ها در این روزهای بازار بیان داشت: در خصوص رفتار حقوقی ها و حقیقی های بازار نیز تجربه نشان می دهد عموما حقیقی های بازار اشتیاق فراوانی به سود دارند و در روندهای صعودی بسیار فعال و پر انرژی حاضر می شوند. بنابراین تاکنون اصلاحی در بازار توسط حقیقی ها استارت نخورده است، اما حقوقی ها این نقش را به خوبی در بازار ما ایفا کرده اند. بنابراین در رشدها حقیقی ها بسیار فعال هستند و در اصلاح، حقوقی ها.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در اصلاح اخیر نیز همین موضوع وجود داشت و تفاوتی بین این اصلاح و اصلاح های گذشته بازار دیده نمی شود. اما به نظر می رسد در اصلاح اخیر، حقوقی ها باید زودتر و بدون شتابزدگی برای حمایت وارد بازار می شدند.

وی افزود: در واقع می توان گفت دلیل این شتابزدگی نیز همان تاخیر بوده است. وقتی قیمت ها به شدت رشد کرده و رقابت شدیدی برای فروش ایجاد شود، بازار وارد رقابت ناخوشایندی بین حقوقی ها و حقیقی ها برای فروش خواهد شد که این مساله در اصلاح های گذشته دیده نشده بود.

این تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص ادامه روند اصلاح بازار ابراز داشت: فشار فروش به دلیل تاخیری بود که در شروع اصلاح بازار وجود داشت، موضوعی که در اصلاح های پیشین، وجود نداشت. از کنار هم قرار گرفتن رفتار هیجانی حقوقی ها برای فروش سهام و سرمایه گذاران تازه وارد، به راحتی می توان دومینوی فروش را تفسیر کرد که چطور یک هیجان کوچک سهام دار حقوقی باعث یک تلاطم در بازار شد.

بیشتر بخوانید:
کلاه برداران در کمین بورس؛ مراقب سایت‌های جعلی باشید!
دست آشکار دولت در بازار سهام!/ آیا دولت باید از بورس حمایت کند؟
احتمال حضور بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین ایران در بورس

اعطای طرح های تشویقی به سهامداران یکی از راه های تقویت بازار سهام

سلطانی با بیان اینکه برگزاری جلسه های هماهنگی میان سهام داران بزرگ و بازارگردان ها، راهکاری مناسب برای حمایت از بازار به شمار می رود، افزود: چنین نشست هایی در زمان ریزش بازارهای مالی برگزار می شود، به طوری که در ریزش چند ماه پیش بورس آمریکا نیز حقوقی های این بازار و ترامپ، جلساتی را برای نجات بازارهای سرمایه ای خود برگزار کردند تا بتوانند هیجان ناشی از اپیدمی ویروس کرونا را کنترل کنند.

وی یکی دیگر از راهکارهای حمایتی بازار را اعطای طرح های تشویقی به سهامداران دانست و گفت: کسی که سرمایه خود را به بازار می آورد برای این که با خیال راحت سهامداری کند و چشمش به بازارهای دیگر نباشد نیاز به مشوق دارد. یکی از این مشوق ها اعطای وام است. البته با شرایطی به عنوان مثال بر اساس میزان سرمایه ای که سهامدار وارد بازار می کند و میزان ماندگاری که سرمایه وی در بازار دارد می توان درصدی از سرمایه ماندگار را به صورت وام یا کارت های اعتباری به سهامدار اعطا کرد.

بورس، رهبری هوشمند برای سایر بازارهاست

این تحلیلگر بازار سرمایه  با بررسی روند قیمتی سهام شرکت ها طی میانگین 15 سال گذشته گفت: توصیه همیشگی من به سهامداران، تشکیل یک سبد از سهام صنایع پیشرو در بازار و سهامداری بلند مدت است. سهامداری یعنی سرمایه گذاری بلندمدت با مازاد سرمایه یا همان پس انداز. اگر این دید وجود داشته باشد ، سهامدار دچار استرس و ضرر و زیان نخواهد شد و با خیال راحت سهامداری می کند و سود نیز کسب می کند؛ آن هم سودی که قطعا از همه بازارهای دیگر بالاتر خواهد بود.

سلطانی در خصوص ورود تازه واردان به بازار سرمایه و خرید و فروش مستقیم اظهار داشت: عموما سهامداران خرد اطلاع زیادی از روش های غیر مستقیم ورود به بازار ندارند و از صندوق ها و صندوق های با درآمد ثابت، صندوق های سهام، صندوق های ترکیبی و سبدگردان ها و رتبه بندی آنها و مواردی از این دست کمتر آگاهی دارند. اما دلیل مهمتر تمایل سهامداران به سرمایه گذاری مستقیم این است که در ذات معامله گری لذت و هیجانی وجود دارد که سهامداران خرد دوست دارند آن را تجربه کنند.

بیشتر بخوانید:
حمایت حقوقی‌ها از بازار جواب داد/ شاخص بورس ۱۰ هزار واحد رشد کرد
دژپسند: نباید با برخی اظهارنظرها بورس را خدشه دار کرد/ ضرورت خویشتنداری برای سهامداران
پیش بینی روند مثبت بورس و ثبت ارقام جدید شاخص برای دو ماه آینده

معامله گری صرفا با هیجان و لذت و بدون دانش بعد از مدتی سرخوردگی شدیدی ایجاد خواهد کرد

وی ادامه داد: اما اگر این معامله گری صرفا با هیجان و لذت و بدون دانش بخواهد پیش برود بعد از مدتی سرخوردگی شدیدی ایجاد خواهد کرد که ممکن است فرد را به طور کامل از این بازار دور کند. از همین رو توصیه می شود که اگر سرمایه گذاری مجهز به دانش معامله گری نیست، پس انداز اصلی خود را به طور غیرمستقیم و توسط صندوق های سرمایه گذاری وارد بازار کنند و از سودی که به مرور زمان از این صندوق ها حاصل می شود استفاده کنند و با سود این صندوق ها در بازار کار کنند و به تدریج هم دانش خود را افزایش دهند.

وی گفت: به این ترتیب سهامداران تازه وارد، هم سرمایه خود را از ضررهای شدید حفظ می کنند و هم فرصتی برای آموزش دارند و هم تجربه خود را با این پول در بازار محک می زنند. اگر بازدهی سرمایه گذاری مستقیم آنها از بازدهی صندوق سرمایه گذاریشان بیشتر است می توانند پول خود را از صندوق برداشت کرده و ادامه مسیر را خودشان طی کنند. این می تواند یک پیشنهاد معقول باشد برای این که هم سرمایه خود را حفظ کنند و از هم شور و هیجان سرمایه گذاری مستقیم بهره ببرند.

سلطانی پیشنهاد داد که ایجاد یک بازار برتر با گلچین چند سهم مناسب از هر صنعت که سوددهی خوب و شناوری بالایی دارند، کاهش برخی محدودیت ها، تعیین بازارگردانهای معتمد و خوش نام جهت مدیریت هیجانات قیمتی و حفظ نقدشوندگی، از بهترین راهبردها برای بالا بردن استانداردهای بازار سرمایه در مقطع فعلی است. بازار سرمایه در چنین شرایطی می تواند نقش خود را به عنوان بهترین الگو و معیار برای باقی بازارها ایفا کرده و رهبری هوشمند و تاثیر گذار برای آنها باشد.

چشم انداز مثبت بازار1

وی در گفت و گو با سنا با اشاره به اینکه بازارسرمایه چندین دهه است که در روندی صعودی قرار گرفته و تغییر خاصی در مولفه های اقتصادی در این مدت حاصل نشده، تصریح کرد: به نظر می آید این روند صعودی کماکان ادامه دار باشد. بیشترین سود این بازار هم نصیب کسانی خواهد شد که برای ماندن به این بازار قدم گذاشته اند. هر کسی با دید سهامداری در این بازار آمده و ماندگار شده سودهایی برده که در تخیل افراد بیخبر از بازار، اساسا نمی گنجد. بازار ما از معدود بازارهایی در دنیا است که هم در دوران رکود و هم در دوران رونق اقتصادی، سودده و رو به رشد بوده است.

بیشتر بخوانید:
انتقاد یک نماینده مجلس؛ دولت مردم را در بازار سرمایه گیج نکند
ارزش سبد سهام عدالت چقدر بیشتر شد؟
بازگشت قدرتمند شاخص کل به کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد/ روند صعودی بورس ادامه دارد

سلطانی در پایان با اشاره به دیگر راه های تقویت بازار سهام گفت: باید مشوق هایی برای سهامدارن بلند مدت از سوی دولت طرح ریزی شود. کسی که از بازارهای مخربی چون دلار و سکه و خودرو و ملک فاصله گرفته و سرمایه اش را در اختیار تولید قرار داده است، مستحق تشویق است. بعنوان مثال طرحی مشابه طرح تخفیفات سالیانه شرکتهای بیمه ای برای رانندگان قانونمدار، برای سهامداران بلند مدت تهیه کرد و به ازای هر سال حفظ سرمایه در بازار، به صورت تصاعدی درصدی از ارزش پورتفوی را به صورت وام خرید سهام به اعتبارات آنها افزود. متاسفانه در حال حاضر عمده اعتبارات کارگزاران نصیب نوسانگیرها و سفته بازهایی می شود که تعلق خاطری به این بازار ندارند .

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست + 9 =

پراپ تریدینگ

کمان