شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
کد خبر : 7438

راهکار خروج بورس از سیر نزولی

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، محمدعلی حقانی‌نسب، کارشناس بازار سرمایه، اظهار داشت: عملا یک تفکر غلط مبنی بر حبابی بودن رشد بازار سرمایه در بین مردم و مسئولان شکل گرفته و این تفکر باعث شد تا تصمیم بگیرند رشد بازار سرمایه را به نحوی کنترل کنند. این کنترل هم به روش‌های عملی مانند عرضه

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، محمدعلی حقانی‌نسب، کارشناس بازار سرمایه، اظهار داشت: عملا یک تفکر غلط مبنی بر حبابی بودن رشد بازار سرمایه در بین مردم و مسئولان شکل گرفته و این تفکر باعث شد تا تصمیم بگیرند رشد بازار سرمایه را به نحوی کنترل کنند. این کنترل هم به روش‌های عملی مانند عرضه دارا دوم و اوراق سلف نفتی با نرخ سود بالا به سمت بازار سرمایه روانه شد، غافل از اینکه بازار سرمایه ایران مختصاتی توده‌وار دارد.

وی افزود: شروع ریزش‌های بازار با هدف کنترل رشد حبابی شکل گرفت اما به علت اینکه بازار سهام ایران مختصاتی توده‌وار دارد این ریزش کنترل نشد و جو هیجانی بازار با ایجاد صف‌های فروش، افزایش نرخ سود بانکی، عرضه‌هایی با سود بالا مانند اوراق سلف نفتی و دارا دوم، عدم حمایت دولت در یک‌سری مقاطع و بی‌اعتمادی مردم هر روز بیشتر و از کنترل خارج شد.

وی در رابطه با وضعیت صف‌های فروش افزود: صف‌های فروش یکدیگر را تشدید می‌کنند و عملا در مقاطعی توانایی حمایت و جمع کردن این صف‌ها از عهده دولت و حقوقی‌ها خارج است و آنها نمی‌توانند جلوی هجوم توده برای فروش سهامشان را بگیرند.

بیشتر بخوانید:
۲۵ درصد کل ارزش بورس از دست رفته است
سقوط دسته‌جمعی بازار سهام/ شاخص کل ۵۶ هزار واحد دیگر افت کرد
اصلاح بازار سهام تا کی ادامه دارد؟

راهکار خروج بازار از سیر نزولی 

وی درمورد با راهکار خروج بورس از سیر نزولی افزود: برای خروج از این روند اول باید حجم مبنا به 10 برابر وضع موجود افزایش پیدا کند، ابزارهای سرمایه‌گذاری بلندمدت در ورود غیرمستقیم مردم باید تقویت شود و در کنارش ابزارهای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت برای ورود مستقیم مردم را محدود کنند، شفافیت حداکثری و تجدید ارزیابی دارایی‌ها و  افزایش سرمایه از این محل را مد نظر قرار دهند و در نهایت این تفکر غلط مبنی بر رشد حبابی بازار سرمایه باید کنار گذاشته شود.

حقانی‌نسب در پایان خاطرنشان کرد: اگر  اقدامات ذکر شده انجام شود بازار به سوی تعادل پیش می‌رود اما در غیر این صورت ریزش ادامه‌دار خواهد شد و شاهد خروج حداکثری سرمایه حقیقی از بازار سهام خواهیم بود، همچنین بازار سرمایه بازاری بلندمدت است و سهامداران باید صبور باشند، من آینده بازار سرمایه را آینده‌ای خوب تصور می‌کنم و باید به رشد آن در میان‌مدت و درازمدت امیدوار بود.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 − 3 =

پراپ تریدینگ

کمان