شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱
کد خبر : 54121

درخواست مهاجرت بیش از 4 هزار پزشک

درخواست مهاجرت بیش از 4 هزار پزشک
به گزارش رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور بیش از 4 هزار پزشک درخواست مهاجرت از کشور را داشتند.

به گزارش شهر بورس، بر اساس آمارهای منتشر شده از سازمان نظام پزشکی کشور بیش از 4 هزار پزشک درخواست عدم سوءپیشینه پزشکی برای مهاجرت را داشتند.

بر اساس گزارش تجارت‌نیوز، رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در واکنش به طرح دوباره مباحث مرتبط با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی، بر لزوم قضاوت درباره «جریان» رشد حوزه سلامت تاکید کرد.

محمد رئیس‌زاده گفت: افزایش ظرفیت باید متناسب با رعایت کیفیت باشد. بدون تردید تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی و دور زدن کارشناسان حوزه سلامت، به کیفیت ارائه خدمت، غرور ملی و دستاورد «خودکفایی مطلق حوزه سلامت»، آسیب می‌زند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: در کشور کسی را که مخالف افزایش متناسب ظرفیت پزشکی باشد، نداریم. دو قطبی را باید به گونه‌ای دیگر تعریف کرد؛ ‌افزایش منطقی و متناسب ظرفیت یا افزایش ظرفیت روی کاغذ؟ این دو قطبی درستی است.

ما طرفداران افزایش ظرفیت‌های پزشکی به صورت متناسب، منطقی و متناسب با توان و زیرساخت‌های کشور هستیم.

محمد رئیس‌زاده ادامه داد: مشکلی که در حال حاضر در کشور داریم، این است که برخی نهادها به جای نظارت و راهبری، در مقام نهادهای اجرایی تصمیم‌گیری می‌کنند. این اشکال دارد و ما نسبت به آن اعتراض داریم. دلیلی ندارد که شورای عالی انقلاب فرهنگی به جای وزارت بهداشت، میزان افزایش ظرفیت تعیین کند، بلکه شورای انقلاب فرهنگی باید بگوید که نیاز جامعه و کشور این میزان است و به وزارت بهداشت اعلام کند که برای رفع این نیاز سیاست‌گذاری کند.


بیشتر بخوانید: مضرات استخراج بیت کوین برای یارانه


افزایش غیرکارشناسی ظرفیت‌ها آسیب‌زاست

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشو درباره اینکه برخی می‌گویند شما انحصارگر هستید، تعارض منافع دارید، تعداد را کم نگه می‌دارید که مثلا قیمت افزایش یابد و … گفت: در حال حاضر ممکن است که به افزایش ظرفیت متناسب نیاز داشته باشیم، اما ضروری‌تر از آن، این است که ارزیابی کنند که اولا توزیع چرا نامتعادل و بیمارگونه است و دوما همین نیروهایی را که داریم، چرا نمی‌توانیم به کار بگیریم؟

محمد رئیس‌زاده ادامه داد: پزشکانی داریم که کار نمی‌کنند یا کارهای غیرمرتبط با تخصص‌شان انجام می‌دهند. اگر واقعا دلسوز هستید اول همین پزشکان موجود را در این شبکه به کار بگیرید و بعد بیداد کمبود پزشک را سر دهید.

چرا متخصصان در مناطق محروم نمی‌مانند؟

رئیس‌زاده ادامه داد: بحث افزایش ماندگاری ارائه‌دهندگان خدمت در مناطق کمتربرخوردار نیاز به یک بسته جامع دارد و فقط با یکی دو قلم، کار حل نمی‌شود. این اقدام نیازمند بسته‌ای جامع است که آن را طراحی کردیم و حتما آن را به مجلس هم پیشنهاد می‌دهیم. البته هنوز به جمع‌بندی کامل نرسیده است.

وی درباره کلان‌شهرهایی که بیشترین میزان متخصص در آن‌ها متمرکز هستند، ‌گفت: پنج کلان‌شهر تهران، تبریز، شیراز، اصفهان و مشهد کلان‌شهرهایی هستند که ۴۲ درصد پزشکان متخصص در آن‌ها حضور دارند. در عین حال به‌عنوان مثال در تمام مناطق همین تهران هم دسترسی به پزشک به یک میزان نیست.

پزشک خانواده و نظام ارجاع دارد زمین می‌خورد

وی ادامه داد: باید توجه کرد که وقتی فردی می‌خواهد یک عمل جراحی انجام دهد، فاصله برایش مهم نیست و می‌گردد تا پزشک مورد نظرش را پیدا کند. حتی اگر روزی برسد که طرف به توانمندی پزشکان داخل کشور هم اعتماد نکند، حتی شده هزار کیلومتر به کشور دیگری می‌رود و آنجا عزیزش را عمل می‌کند. دسترسی به پزشک و فاصله نزدیک پزشک به محل زندگی مردم، فقط در سیستم پزشک خانواده و نظام ارجاع کاربرد دارد که متاسفانه نه‌تنها این سیستم ارتقاء پیدا نکرده، بلکه در دوره فعلی در دو استانی هم که اجرا می‌شود، دارد زمین می‌خورد. زیرا متناسب با افزایش تورم، هزینه و سرانه‌ دیده نشده است. کسی که در این دو استان پزشک خانواده است، نمی‌تواند ساختار خودش را اداره کند. تعرفه و سرانه آنها از ۹۵۰۰ تومان به ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است. با دو هزار تومان افزایش که نمی‌تواند اداره کند؛ در حالی که باید پول منشی، پول مراقب سلامت، هزینه مطب و وسایل مصرفی، مالیات و عوارض و … را بپردازد و در نهایت باید چیزی برای خود فرد هم بماند که نمی‌ماند و در این صورت مشخص است که سیستم شکست می‌خورد.

افزایش شتاب درخواست مهاجرت پزشکان

رئیس کل سازمان نظام پزشکی درباره وضعیت مهاجرت پزشکان گفت: بحث مهاجرت پزشکان موضوع جدیدی نیست و از قدیم بوده، اما به دلایل متعدد از جمله دلایل اقتصادی که هم تعرفه‌هایمان واقعی نیست و هم متناسب با شرایط کلی اقتصاد جامعه، نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است، این موضوع مطرح است.

در عین حال جاذبه‌ها در کشورهای اطراف به دلیل سطح اقتصادی ما خیلی بیشتر شده است. بنابراین هم جاذبه‌های کشورهای دیگر قوی‌تر شده و هم در داخل وضعیت نسبت به سال‌های قبل به لحاظ بازار کار نامطلوب‌تر شده است. بر این اساس شتاب مهاجرتی که قدیم بوده، بیشتر شده است.

در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۴ هزار و ۲۷ نفر درخواست گود استندینگ یا عدم سوءپیشینه پزشکی کردند. البته به این معنا نیست که تمام این افراد از کشور خارج شدند، بلکه فقط درخواست داده‌اند.

بالغ بر یک‌سوم این افراد پزشک عمومی هستند. آمار درخواست گود استندینگ برای مهاجرت در متخصصین و فوق‌تخصص‌های ما هم دارد بالا می‌رود. به طور کلی شتاب درخواست گود استندینگ برای مهاجرت در بین پزشکان بیشتر شده است، اما این الزاما به معنای مهاجرت نیست. در هر حال این افزایش میل و تمایل برای ما نگران‌کننده است.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 + 5 =

پراپ تریدینگ

کمان