شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۶
کد خبر : 6577

حضور مدیرکل آژانس انرژی اتمی چه اثری بر بازار ارز دارد؟

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، صبح امروز با ورود مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مذاکرات فنی و تخصصی او با رئیس سازمان انرژی اتمی آغاز شد. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به سفر رافائل گروسی به تهران در شرایط فعلی گفته است: آمدن و رفتن‌ها و مذاکره کردن از نظر ما

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، صبح امروز با ورود مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مذاکرات فنی و تخصصی او با رئیس سازمان انرژی اتمی آغاز شد. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به سفر رافائل گروسی به تهران در شرایط فعلی گفته است: آمدن و رفتن‌ها و مذاکره کردن از نظر ما بسیار خوب است.

از سویی دیگر محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهور نیز در مصاحبه‌ای که در امروز در روزنامه ایران چاپ شده عنوان کرده که تلاش می‌کنیم تحریم برای دولت بعد باقی نماند. برخی این گفته را نوید بخش می‌خوانند و از احتمال مذاکره سخن می‌گویند.

حسن روحانی، رئیس جمهور، نیز امروز در آئین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت صمت ضمن ابزار خرسندی از افتتاح پروژه‌هایی در توسعه معادن و طلا، عنوان کرده است که دولت حاضر است در زمینه طلا سرمایه‌گذاری عظیمی کند. به اعتقاد کارشناسان این سیاست اگر عملی شود می‌تواند جلوی نوسانات بازار ارز را بگیرد.

اما این سه سیگنال سیاسی امروز چه تاثیری بر بازار ارز داشت؟

بیشتر بخوانید:
عرضه دارا دوم چه تاثیری بر دلار دارد؟

اظهارنظرها رافع مشکلات نیست

قیمت ارز صرافی ملی روز چهارشنبه در قیمت 22 هزار و 400 تومان و نسبت به روز گذشته تقریبا بی‌تغییر بود. در بازار آزاد نیز دلار با حدود 400 تومان افزایش نسبت به روز گذشته به 23 هزار و 400 تومان رسید. بنابراین به نظر می‌رسد بازار ارز در برابر اخبار سیاسی یا واکنشی نشان نمی‌دهد یا واکنش عکس نشان می‌دهد. اما چرا؟

کامران ندری، کارشناس امور بانکی، در پاسخ می‎گوید: تا مردم اقدامی عملی را مشاهده نکنند بعید است که هیچ حرفی تاثیری داشته باشد. هر خبری ممکن است نهایتا بتواند اثری کوچک و کوتاه‌مدت باشد. این نهایتش است.

وی با اشاره به سخنان واعظی ادامه می‌دهد: اگر واقعا مذاکره‌ای در کار باشد این مذاکره همان گشایشی است که اتفاق می‌افتد. چون رفع تحریم‌ها و به دنبال آن امکان فروش نفت و کسب درآمد برای دولت می‌تواند نویدی برای فعالین اقتصادی باشد و بخش عظیمی از مشکلاتی که دولت با آن دست و پنجه نرم می‌کند از جمله کسری بودجه را رفع کند.

این کارشناس تاکید می‌کند: با آمدن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یا اظهارات آقای واعظی اتفاقی نمی‌افتد. حرف‌ها و اظهارنظرها چندان رافع مشکلات نیست. مسئله ارز ما باید در سطوح خیلی بالاتر حل شود و اگر قرار است پیام‌هایی ارسال شود باید از سطوح خیلی بالاتر باشد.

بیشتر بخوانید:
روند نرخ ارز در هفته گذشته

مردم بی‌اعتماد شده‌اند

به گفته ندری وقتی مردم دائما حرف‌هایی را می‌شنوند و به دنبال آن هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد به مرور اعتمادشان کاهش پیدا می‌کند. تجربه به مردم نشان داده که اتفاقی پشت اظهارات و سخنان مسئولان نیست، این تجارب در اذهان باقی می‌ماند و صحبت‌های بعدی قطعا نمی‌تواند به اندازه صحبت‌های اولیه اثر بگذارد. افراد به مرور اعتمادشان را از دست داده‌اند چرا که بسیاری از وعده‌ها عملی نشده‌اند.

وی می‌گوید: حتی اظهار نظر خود آقای روحانی هم دیگر تاثیری روی بازار ندارد. نمونه آن همین چند هفته پیش و موضوع گشایشی بود که مطرح کردند، اولا تاثیر آنچنانی نداشت ثانیا خود این اظهارات مزید بر علت شد تا مردم بی‌اعتمادتر شوند.

آنطور که این کارشناس عنوان می‌کند در حال حاضر بازار ارز حتی نسبت به اظهاراتی که در دولت آمریکا می‌شود هم واکنشی نشان نمی‌دهند چون معامله‌گران می‌دانند که انتخاباتی در پیش است و خیلی نمی‌شود روی اظهارات وزیر امور خارجه یا رئیس جمهور آمریکا حساب کرد.

وی در پایان خاطر نشان می‌کند: اکنون همه در ایران منتظرند بیبیند که چه اتفاقی در انتخابات آتی آمریکا رخ خواهد داد و این که دولت بعدی در ایران چه دولتی است و چطور قرار است با این چالش‌ها و مشکلات برخورد کند؟ بازار ارز جز این، بعید است به هیچ خبری واکنشی نشان دهند.

بیشتر بخوانید:
کاهش ۹۵۰ تومانی نرخ دلار در این هفته

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 − سه =

پراپ تریدینگ

کمان