شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
کد خبر : 53970

حذف ۵۰ طرح فروش خودرو از فرآیند قرعه کشی تا پایان شهریور

حذف ۵۰ طرح فروش خودرو از فرآیند قرعه کشی تا پایان شهریور
وزارت صمت از تغییر در طرح فروش خودرو با قرعه کشی با حذف 50 خودرو از این طرح خبر داد.

به گزارش شهر بورس، برخی از خودروها  در جهت ساماندهی به طرح فروش خودروها در سامانه قرعه کشی و رفع مشکلات پیش آمده در قرعه کشی از این فرآیند حذف خواهند شد.

بر اساس گزارش تجارت‌نیوز، وزارت صمت با هدف شفاف‌سازی فرایند قرعه‌کشی و یکپارچه‌سازی فروش خودرو توسط خودروسازان، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو را راه‌اندازی کرد. اما در اولین دوره قرعه‌کشی توسط این سامانه، مشکلات متعددی ایجاد شد.

حالا، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت نیز از حذف ۵۰ طرح فروش خودرو از فرآیند قرعه کشی تا پایان شهریور خبر داده است.

او گفت: آمادگی داریم برخی از خودرو‌ها از جمله شاهین، کوییک اس، کوییک آر، ساینا اس و ساینا را از ۲۵ خرداد در مدل‌های مختلف فروش (فروش فوق العاده، پیش فروش و مشارکت در تولید) بدون قرعه کشی و با سامانه یکپارچه به فروش برسانیم.

تکلیف خودروسازان خصوصی چه می‌شود؟

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو  گفت: پیش‌بینی می‌شود خودروسازان خصوصی از فرایند قرعه‌کشی دوره دوم سامانه یکپارچه حذف شوند. زیرا بازار محصولات این خودروسازان، با بازار خودروهای ایران‌خودرو و سایپا متفاوت است. همچنین محصولات  آنها مانند خودروسازان دولتی، در بازار سیاه حاشیه سود زیادی ندارد. عرضه خودرو در این سامانه توسط خودروسازان خصوصی، به فروش و کسب و کار آنها ضربه می‌زند. در نتیجه، قاعدتا باید خودروسازان خصوصی از فرایند قرعه‌کشی خارج شوند.


بیشتر بخوانید:زمان واریز مابه التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان


او افزود: به نظر می‌رسد وزارت صمت خودروهایی را مانند محصولات ایران‌خودرو و سایپا، که تیراژ بالایی دارند و همچنین تقاضا برای خرید آنها زیاد است، مشمول قرعه‌کشی کند. خودروهایی را نیز که تقاضای زیادی برای آنها نیست، می‌تواند از این فرایند خارج کرد.

روش جایگزین قرعه‌کشی

با حذف برخی از خودروها از قرعه‌کشی، خودروسازان با چه روشی محصولات خود را به فروش می‌رسانند؟

این کارشناس صنعت خودرو در این مورد گفت: شرکت‌ها می‌توانند مانند روال قبلی، با روش‌های پیش‌فروش، اقساطی و فروش فوری خودروهای خود را عرضه کنند. اما همه شرکت‌ها باید طرح فروش فوری برگزار کنند و حاشیه قیمت بازار و کارخانه را از بین ببرند. دولت نیز باید به این فکر باشد که خودروهایی را که مناسب عامه مردم است، از قرعه‌کشی حذف کند.

حذف قرعه‌کشی تاثیری در بازار دارد؟

صدرایی در این مورد توضیح داد: خودروهایی که از قرعه‌کشی حذف می‌شوند، بستگی به شرکت‌ تولیدکننده و میزان تقاضا برای آنها، شرایط متفاوتی را در بحث قیمت‌ها خواهند داشت.

او گفت: اما اگر میزان عرضه به بازار مناسب باشد، ثبات قیمتی در بازار ایجاد می‌شود. البته با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، در شرایط ثبات نرخ دلار نیز، نوسان قیمتی در بازر خودرو در حال افزایش است.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × پنج =

پراپ تریدینگ

کمان