شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۹
کد خبر : 75689

جزئیات جدید از عیدی 1402 اعلام شد

جزئیات جدید از عیدی 1402 اعلام شد
جزئیات جدید از پرداخت عیدی کارگران، کارمندان و بازنشستگان از سوی دولت اعلام شد. حداقل حقوق پایه و حق بیمه برای تعیین عیدی نقش مهمی دارد.

به گزارش شهر بورس، جزئیات جدید عیدی کارمندان دولت، کارگران و بازنشستگان برای سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، بحث دریافت عیدی کارکنان و مبلغ آن به‌شدت داغ می‌شود. عیدی یکی از مزایای کاری کارمندان و کارگران است که باید توسط کارفرما در پایان هر سال به آن‌ها پرداخت شود.

به همین دلیل، کارکنان کسب‌و‌کارها به‌دنبال دانستن میزان مبلغ عیدی هر سال هستند. با‌توجه‌ به نزدیک شدن  پایان سال و زمان دریافت عیدی، در این مقاله به بررسی مبلغ عیدی سال ۱۴۰۲ می‌پردازیم. با مطالعه این مطلب با میزان عیدی کارگران، کارمندان و بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ آشنا خواهید شد.

تلگرام شهر بورس

مبلغ عیدی سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

براساس اعلام دولت و شورای عالی کار، حداقل عیدی کارگران و کارمندان حقوق‌بگیر تحت نظر قانون کار، 8.359.500 تومان و حداکثر آن 12.539.250 تومان است. میزان افزایش حقوق و دستمزد کارکنان در سال ۱۴۰۲ نیز ۵۷.۴‌درصد اعلام شده است. در‌نظر داشته باشید که مبنای محاسباتی عیدی سال 1402، حداقل حقوق پایه افراد خواهد بود. در ادامه شما را با نحوه محاسبه این مبلغ برای کارکنان آشنا می‌کنیم.

جزئیات جدید از عیدی 1402

نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۲ کارمندان و کارگران برای افرادی که حداقل یک‌سال سابقه کار داشته باشند، فرمول ثابتی دارد. البته عیدی کارکنانی با کمتر از یک‌سال سابقه نیز با فرمولی خاص محاسبه خواهد شد. هر کارفرما طبق قانون موظف است حداقل دو برابر پایه حقوق و حداکثر سه برابر حداقل دستمزد (پایه) را به کارکنان عیدی دهد. در ادامه این مقاله، فرمول محاسبه حداقل و حداکثر عیدی سال ۱۴۰۲ را معرفی می‌کنیم.


بیشتربخوانید: مبلغ عیدی کارگران اعلام شد


فرمول محاسبه عیدی سال آینده

حداکثر میزان عیدی نباید از معادل ۹۰ روز (سه ماه) حداقل دستمزد روزانه افراد در همان سال بیشتر باشد. به‌طور‌کلی، فرمول محاسبه سقف عیدی سال ۱۴۰۲ به‌صورت زیر است:

حداکثر عیدی سال ۱۴۰۲ = ۹۰ x حداقل دستمزد روزانه

حداقل دستمزد روزانه در سال 1401، 139.325 تومان است. اگر این عدد را در فرمول بالا قرار دهیم، مبلغ 12.539.250 تومان به‌دست می‌آید که همان حداکثر عیدی 1402 خواهد بود.

عیدی کامل به کارکنانی تعلق می‌گیرد که یک سال سابقه کار داشته باشند؛ افراد دیگر نیز با‌توجه‌به جدول بالا عیدی خود را در پایان سال از کارفرما دریافت خواهند کرد.

عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر است؟

طبق قانون به همه بازنشستگان مشمول مقررات استخدام کشوری نیز عیدی تعلق می‌گیرد. مبلغ این عیدی هر سال توسط دولت اعلام می‌شود. برای سال 1401 مبلغ عیدی بازنشستگان 1.600.000 تومان بود؛ اما مبلغ عیدی سال 1402 بازنشستگان کشوری هنوز به‌طور رسمی توسط دولت اعلام نشده است.

امروزه کارفرمایان کسب‌و‌کارهای مختلف با استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری شرکتی و فروشگاهی پیشرفته، مبلغ عیدی، سنوات، حقوق و دستمزد و سایر مزایای کارگران و کارمندان را محاسبه و پرداخت می‌کنند. کارکنان نیز می‌توانند خودشان پیش از کارفرما، با استفاده از فرمول‌های بالا این مبلغ را محاسبه کرده و از آن اطلاع داشته باشند. در بخش بعدی این مقاله، یکی از بهترین شرکت‌های عرضه‌کننده نرم‌افزارهای حسابداری را برای کسب‌و‌کارهای مختلف معرفی می‌کنیم.

منبع: دنیای اقتصاد

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × یک =

پراپ تریدینگ

کمان