شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
کد خبر : 16340

سیگنال مهم برای آینده دلار و بورس

به گزارش شهر بورس، پیش از این عنوان شده بود که یکی از گزینه‌های جدی ابراهیم رئیسی برای وزارت خارجه علی باقری کنی است. هم‌اکنون نیز شنیده‌ها از قطعی‌شدن علی باقری، (معاون سابق دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی) برای سمت وزیر امور خارجه ایران در دولت سید ابراهیم رئیسی حکایت دارد. آن طور که در

به گزارش شهر بورس، پیش از این عنوان شده بود که یکی از گزینه‌های جدی ابراهیم رئیسی برای وزارت خارجه علی باقری کنی است. هم‌اکنون نیز شنیده‌ها از قطعی‌شدن علی باقری، (معاون سابق دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی) برای سمت وزیر امور خارجه ایران در دولت سید ابراهیم رئیسی حکایت دارد.

آن طور که در چند کانال‌ تلگرامی فعالان بازار سهام نوشته شده، به نظر می‌رسد ابراهیم رئیسی تمایلی به سپردن کابینه به چهره‌های مشهور به داشتن سیاست‌های خاص و تند ندارد و گزینه جدی او برای وزارت امور خارجه علی باقری است.

در جریان مذاکرات هسته‌ای در زمان سعید جلیلی، باقری از مذاکره‌‌کنندگان ارشد ایران بود. گویا رئیسی همچنین او را به‌عنوان رابط وزارت خارجه در دوران انتقال دولت جدید معرفی کرده است.

باقری کنی کیست؟

علی باقری کنی متولد سال ۱۳۴۶ ، فرزند محمدباقر باقری کنی عضو سابق مجلس خبرگان رهبری و دانش‌آموخته رشته معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق(ع) است که پیشینه تدریس اقتصاد در دانشگاه را نیز دارد. محمدرضا مهدوی کنی، عموی علی باقری‌کنی است که نخست‌وزیر سابق ایران و رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری بود.

روزنامه آفتاب یزد اخیرا با این معرفی کوتاه نوشت: علی باقری کنی در ۱۳۹۲ خورشیدی رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی نامزد انتحابات ریاست جمهوری بود.

همچنین رسانه‌های دیگر درباره او نوشته‌اند: زمانی که سعید جلیلی معاونت اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه را برعهده داشت، باقری کنی مدیرکل اروپای مرکزی و شمالی این معاونت بود.

پس از سعید جلیلی مدتی به عنوان معاون اروپای وزیر امور خارجه فعالیت کرد و پس از حضور جلیلی در شورای عالی امنیت ملی علی باقری به عنوان معاون او منصوب شد. در جریان مذاکرات هسته‌ای در زمان جلیلی، باقری از مذاره کنندگان ارشد ایران بود. او پس از پیروزی روحانی در انتخابات ۹۲ یکی از منتقدان جدی مذاکرات هسته‌ای در دولت روحانی بود. همچنین در سال ۹۸ به عنوان معاون امور بین‌الملل و رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه منصوب شد.

ابراهیم رئیسی درباره برجام و سیاست خارجه گفته بود مخالف مذاکره نیست و اولویتش اول همسایگان ایران است. او همچین گفته بود: «یک روز اقتصاد را به یک قرارداد گره زدیم و گفتیم باید برجام بسته شود، یک روز به اجرای آن و روز دیگر به احیای آن گره خورد. اقتصاد کشور به هیچ عنوان نباید گره به نوعی از این قراردادها بخورد.»

باقری کنی چه خواهد کرد؟

اما علی باقری کنی چه دیدگاهی نسبت به مذاکرات و برجام دارد؟ یار دیرین سعید جلیلی هرچند شاید به مانند او و به اندازه او نسبت به برجام مواضع انتقادانه نگرفته اما به هرحال او هم از منتقدان جدی مذاکرات دوران حسن روحانی محسوب می‌شود.

باقری کنی در ۲۲ آبان سال ۹۵ در دانشگاه خواجه نصیر گفته بود: «بدعهدی و نقض پیمان جزء ویژگی‌های ذاتی استکبار است. استکبار نقض عهد و پیمان را از جمله مؤلفه‌های قدرت خود می‌داند. از این‌رو انتظار پایبندی امریکا به تعهداتش فقط سیره و روش ساده‌اندیشان است چرا که با وجود سابقه پر و پیمان پیمان‌شکنی امریکا، این عده باز هم تصورات خود را مبنای حل مشکلات کشور قرار داده و انتظار دارند تا سایرین نیز به جای واقعیت‌های عینی، اوهام و خیال‌های آنها را به عنوان مبنا و معیار برای گذر از سد موانع و مشکلات بپذیرند… در چند سال اخیر برخی به مذاکره با امریکا به عنوان راه حل مشکلات کشور اصرار داشته و با ساده‌اندیشی به نتیجه‌بخش‌بودن مذاکرات خوش‌بین بودند.»

این روایت ایسنا نشان می‌دهد باقری کنی ریشه مشکلات را در مذاکرات نمی‌داند و از سوی دیگر به مانند تیم مذاکره‌کننده فعلی به مذاکرات آن قدر خوشبین نیست. بنابراین حداقل انتظار این است که روند مذاکرات به مانند گذشته نباشد و این از امید بازارها به کاهش قیمت شدید می‌کاهد و در بهترین حالت تداوم روند فعلی یعنی یک نوسان محدود را می‌توان از بازارهای ارز و سهام انتظار داشت. با این حال در صورتی که تیم مذاکره‌کننده جدید اعلام کند که به مذاکرات ادامه نخواهد داد این نوسانات احتمالا کمی دامنه بیشتری پیدا کنند. پویا ناظران، کارشناس اقتصادی پیش‌بینی کرده در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات نرخ دلار به رکوردهای قبلی خود در سال گذشته نزدیک شود. با این حال باید منتظر روند مذاکرات ایران بود تا ببینیم بازارها چه واکنشی نشان خواهند داد.

منبع: تجارت‌نیوز

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان