شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴
کد خبر : 54124

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

بورس در هفته آخر خرداد 1401 چه می شود؟

بورس در هفته آخر خرداد 1401 چه می شود؟
9 کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس، وضعیت بازار سرمایه در روزهای آینده را پیش‌بینی کرده و به سوال « بورس هفته آخر خرداد 1401 چه می شود؟» پاسخ دادند.

به گزارش شهر بورس، بازار سرمایه در هفته گذشته روند متعادلی داشت و روزهای مثبت و منفی را سپری کرد. با توجه به اخبار مخابره شده به بازار طی روزهای اخیر وضعیت بورس در هفته آینده برای سهامداران جای سؤال دارد که بورس هفته آخر خرداد 1401 چه می شود؟

در این راستا، شهر بورس به سراغ 9 کارشناس بازار سرمایه رفته و نظرات آنها را پیرامون وضعیت بورس در هفته آخر خرداد 1401 پیگیر شده است.

محمدرضا چراغی، ابراهیم سماوی، حامد فقرایی، جواد فلاحیان، بهراد موسوی، نیما نائینیان، سهیلا نقی‌پور، وحید نکویی و روناک نوری؛ 9 کارشناسی هستند که به سؤال خبرنگار شهر بورس در مورد اینکه « بورس هفته آخر خرداد 1401 چه می شود؟»، پاسخ داده‌اند.

*یادآور می‌‎شود؛ اسامی کارشناسان به ترتیب حروف الفبا ذکر شده است.

محمدرضا چراغی

از آنجایی که اکثریت فعالان اقتصادی بدون رسیدن به توافق برجام، روند کاهشی برای نرخ ارز متصور نیستند و با توجه به اینکه یکی از مهمترین شاخصه های اقتصادی انتظارات جامعه و فعالان صنایع از آینده اقتصاد است و چشم انداز رسیدن به توافق در مذاکرت نیز چندان مثبت به نظر نمی‌رسد در صورت ادامه روند کنونی اختلاف قیمت ارز در بازار آزاد و سامانه نیما بیشتر شده و این موضوع سبب می‌شود که رقابت برای شرکت‌هایی که محصولشان در بورس کالا عرضه می شود زیادتر شود و محصولاتشان بالاتر از قیمت پایه داد و ستد شود که نمونه آن را در سیمان و فولاد شاهد بودیم.

در نتیجه شرکت‌هایی که محصول نهایی را از طریق بورس کالا عرضه می‌کنند می‌توانند شرایط رو به رشدی داشته باشند. اما در عین حال از آنجایی که بازده حاصل شده از این طریق به دلیل افزایش و رونق در تولید شرکت ها نیست و بیشتر به قیمت دلار و موضوعات دیگر گره خورده هر اخبار مهمی می‌تواند بر روند بازار تاثیر مستقیم داشته باشد.

همچنین ریسک‌های بسیاری بازار را تهدید می‌کند که از جمله آن می‌توان به ریسک های افزایش تحریم ها یا مشکلات احتمالی نیروگاه ها برای تامین برق صنایع در تابستان را اشاره کرد.


بیشتر بخوانید:بازدهی بازارها در هفته چهارم خرداد 1401 | ریزش بیت کوین و رشد بحث برانگیز بورس


در پاسخ به این سوال که بورس در هفته آخر خرداد 1401 چه می شود؟ باید گفت که آنچه مهم بوده این است که اگر می‌خواهیم در هر کاری از جمله بازارهای مالی موفق باشیم باید با تمرکز به آن کار بپردازیم و در مورد بازار با دقت و لحظه به لحظه بازار و تحولات اقتصادی را رصد کنیم و بعد از رصد تمام تحولات تصمیم به خرید یا فروش بگیریم. از آنجایی که در ایران بسیاری از تصمیمات اقتصادی به یکباره اعلام می‌شود و با یک بخشنامه همه معادلات تغییر می‌کند قدرت تحلیل در بازار کمتر می شود و این یک ضعف بسیار بزرگ برای بازارهای مالی ایران است چرا که چنین سیاستی سرمایه گذاران را فراری می‌دهد.

محمدرضا چراغی

ابراهیم سماوی

با وجود کاهش ارزش معاملات در هفته‌های اخیر ریزش شدید قیمتی نداشتیم و بیشتر شاهد استراحت زمانی در اکثر نمادها بودیم.

در صورت افزایش نرخ دلار نیمایی می‌توان انتظار رشد پالایشی‌ها، فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی و پتروشیمی بالاخص الفین‌ها را داشت. در هفته آتی روند بازارهای موازی مستقیما بر بازار سرمایه به عنوان رقیب اثرگذار است.

ابراهیم سماوی مطرح کرد؛ بورس اصطکاکی می‌شود! بورس در ماه رمضان چه می شود؟

حامد فقرایی

در هفته گذشته با توجه به عدم اعلام نرخ دلار از سوی سایت‌های رسمی، بسیاری از فعالان مبادرت به محاسبه نرخ دلار بر مبنای سکه می‌کردند که نشان دهنده دلار بیش از ۳۷ هزار تومانی بود.

در اعلام نرخ های غیر رسمی نیز نرخ ارز تا محدوده ۳۳۵۰۰ نیز رشد داشت و در نهایت موجب عکس العمل بانک مرکزی شد که نتیجه آن برگشت به محدوده ۳۲ هزار تومان بوده و مشاهده شد که شاخص در روزهای پایانی معاملات جذابی را نداشته و با کاهش ارزش در روز چهارشنبه به کار خود پایان داد.

افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره آمریکا در نهایت موجب کاهش نرخ کامودیتی ها شده است. از طرفی یکی از اقداماتی که ممکن است در راستا کنترل نرخ ارز از سوی بانک مرکزی استفاده شود، افزایش نرخ بهره بین بانکی است.

در پاسخ به این سوال که بورس در هفته آخر خرداد 1401 چه می شود؟ باید گفت که کاهش قیمت کامودیتی‌ها و نرخ ارز، در کنار احتمال افزایش نرخ بهره بین بانکی احتمالاً در هفته آینده و ابتدای آن اثر منفی بر روی بازار خواهد گذاشت اما به نظر می‌آید محدوده یک میلیون و ۴۷۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار هزار واحدی شاخص محدوده حمایتی بازار باشد.

حامد فقرایی

جواد فلاحیان

به نظر می رسد بازار در یک بلاتکلیفی به سر می‌برد. از یک سو قیمت بسیاری از سهام‌ها ارزنده هستند و از سوی دیگر شاهد عدم ورود پول و تقاضای خرید قدرتمندی در بازار هستیم و همین عوامل سبب شده بازار در یک روند خنثی قرار داشته باشد.

از آنجایی که بورس در دو سال اخیر روند نزولی در پیش داشته معمولا تاثیر اخبار منفی در بازار بیشتر است و همین عوامل سبب می‌شود رفتارهای هیجانی به دور از تحلیل و منطق از سوی سرمایه‌گذاران چه حقیقی و چه حقوقی صورت پذیرد.

به نظر این روند خنثی همراه با نوسانات کم در هفته آتی هم در بازار ادامه خواهد داشت.

ترس همچنان بر تحلیل و منطق در بازار غلبه کرده و امیدوارم با بازگشت اعتماد به بازار شاهد رشد بورس باشیم.

تاثیر تحریم نفت روسیه بر بورس تهران

بهراد موسوی

بورس در هفته آینده شرایطی مانند همین هفته را خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود ارزش معاملات پایین و روندی خنثی را رقم بزند.

علت اصلی این روند خنثی هم ارزش معاملات پایین خواهد بود. متاسفانه پول‌ها برای ورود به بازار اعتماد ندارند، اما بورس همچنان ارزنده است.

بهراد موسوی - در سال 1401 با سرمایه خود چه کنیم؟

نیما نائینیان

مهم‌ترین خبری که وجود دارد، بحث تحریم آمریکا علیه صنعت پتروشیمی کشور است که قطعاً معاملات هفته آینده و مخصوصا گروه پتروشیمی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

پیش‌بینی می‌شود گروه پتروشیمی و پالایشی با توجه به این اخبار و کاهش قیمت نفت معاملات خود را در محدوده‌های منفی آغاز کند.

در صورتی که طی این هفته تکلیف خودروسازان هم مشخص شود، گروه خودرویی می‌تواند سبزپوش شود و بازار به تعادل برسد، اما اگر این اتفاق رخ ندهد، بورس روندی منفی را دنبال کند و انتظار رشد بازار را نخواهیم داشت.


بیشتر بخوانید: تحلیل تکنیکال خپارس و خزامیا | خودرویی ها این هفته چه می‌شوند؟


نیما نائینیان

سهیلا نقی پور

ارز ترجیحی علاوه بر این اینکه باعث رانت و سود جویی می‌شد، دلیل دو نرخی شدن ارز هم بود که اثرات نامطلوبی در پی داشت و حالا در خصوص نرخ سامانه نیما شاهد این موضوع هستیم.

به دلیل اینکه شرکت‌های داخل بازار سرمایه مبنای فروش محصولات خود را در بورس کالا باید نرخ سامانه نیما قرار دهند این نرخ بیشتر از نرخ بازار آزاد بر روند کلی تأثیر گذار است.

لذا لازم است فاصله نرخ دلار نیمایی با نرخ بازار آزاد کاسته شود تا در محدوده مقاومتی یک میلیون و ۵۸۰ هزار واحد و همچنین سطح یک میلیون ۶۰۰ هزار واحد که هر دو برای بازار مهم هستند شاهد واکنش بازار سرمایه باشیم.

سهیلا نقی پور - بورس هفته اول اردیبهشت 1401 چه می شود؟

وحید نکویی

در حال حاضر احتمال مداخلات دولت در نمادهای شاخص ساز جهت کنترل بازار سرمایه ، مداخلات بانک مرکزی در بازار ارز جهت سرکوب قیمت دلار و همچنین ابهامات بسیار زیاد در سرنوشت برجام بعد از قطعنامه آژانس، خبر جدید تحریم شبکه فروش پتروشیمی‌ها توسط آمریکا ریسک‌ها را برای سرمایه گذاران جهت ورود به بازار افزایش داده است.

با وجود ریسک‌های موجود در بازار، ارزندگی سهام از لحاظ بنیادی با این وضعیت تورمی مانع از فروش سهامداران شده که این اتفاق منجر به کاهش محسوس حجم و ارزش معاملات خواهد شد.

در پاسخ به این سوال که بورس در هفته آخر خرداد 1401 چه می شود؟ باید گفت که به نظر می‌رسد بازار تحت این ابهامات بسیار زیاد در کوتاه مدت مقداری اصلاح کند یا با دید خوشبینانه متعادل دنبال شود، اما با نگاه بلند مدت روند بازار سرمایه به علت شرایط تورمی کشور صعودی خواهد بود.

بورس هفته اول اردیبهشت 1401 چه می شود؟

روناک نوری

با توجه به تاثیر مثبت بخشنامه بانک مرکزی در خصوص فروش و تسعیر ارز صادراتی با نرخ توافقی در صرافی‌ها بر شرکت‌های صادرات محور و از طرفی تاثیر منفی اخبار مذاکرات بر بازار سرمایه می‌توان بازار هفته آینده را بازاری متعادل همراه با عرضه پیش‌بینی کرد.

بورس در ماه رمضان چه می شود؟

 

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 − 8 =

پراپ تریدینگ

کمان