شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹
کد خبر : 76997

بورس تا پایان هفته منفی خواهد ماند؟

بورس تا پایان هفته منفی خواهد ماند؟
روز قبل شاخص کل معاملات به پایین کانال یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی سقوط کرد، آیا بورس تا پایان هفته منفی خواهد ماند؟

به گزارش شهر بورس، بورس تهران دیروز وضعیت خوبی نداشت.  افت ۳۳ هزار واحدی شاخص کل در شرایطی رقم خورد که فروشندگان دوباره کنترل بازار را در اختیار گرفته اند. آیا بورس تا پایان هفته منفی خواهد ماند؟

حتی شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز پس از مدت‌ها به زیر عدد یک رفته که این نشان می‌دهد فروشندگان علاوه بر منفی کردن شاخص، برتری خود را هم نسبت به خریداران به رخ می‌کشند.

از ابتدای اسفند ماه، حتی در روز‌هایی که شاخص‌ها منفی بودند هم شاخص قدرت خریداران حقیقی به زیر عدد یک نرفته بود. به عبارتی شاخص‌های بورس و فرابورس در شرایطی منفی شده بودند که قدرت خریداران حقیقی بیشتر از قدرت فروشندگان حقیقی بود.

اما این بار هم شاخص‌های بورس و فرابورس منفی شدند، هم اینکه شاخص قدرت خریداران حقیقی به زیر عدد یک رفته و عملا میانگین رقم فروش هر کد حقیقی به عددی بالاتر از میانگین رقم خرید هر کد حقیقی رسیده است.

نظر تحلیلگران چیست؟

البته تحلیلگران همچنان امیدوارند که این منفی شدن بازار، نتیجه سررسید تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها باشد که هر سال در روز‌های پایانی اسفند ماه، فشار فروشی را به بازار تحمیل می‌کند و پس از آن دوباره شرایط به حالت عادی برمی گردد.

اگر این فرضیه درست باشد، باید انتظار منفی ماندن بازار تا پایان هفته را داشت. به عبارتی طی ۳ روز معاملاتی پیش رو، بازار نمی‌تواند تکان اساسی بخورد و رشد کند.

اما درصورتی که در دو روز معاملاتی هفته آینده هم وضعیت به همین روال باشد، باید عملا نگران پایان روند صعودی فعلی بورس بود و به دنبال نشانه‌هایی برای ورود به یک روند نزولی کوتاه مدت گشت.


بیشتربخوانید: دامنه نوسان بورس به 10 درصد می رسد/ بازار پایه تعطیل می شود


ارزش معاملات هم نزولی است

امروز نیز  پیش بینی مثبتی درمورد بازار وجود ندارد. با توجه به افت شاخص ها در روز گذشته که هیچ نشانه بازگشتی در روند شاخص ها دیده نمی شود، برای ابتدای معاملات امروز می توان افت شاخص ها را در نظر گرفت.

حتی در نیمه دوم زمان معاملات هم ممکن است بازار به تعادل نرسد. البته درصورتی که ارزش معاملات خرد رشد داشته باشد می‌توان امیدوار بود که بازار در نیمه دوم زمان معاملات امروز به تعادل برسد، اما فعلا از نظر ارزش معاملات هم بازار تحت فشار قرار دارد.

دیروز ارزش معاملات خرد بازار کمی بیشتر از ۶ هزار میلیارد تومان بود. این در حالی است که روز شنبه ارزش معاملات خرد حدود ۷۶۰۰ میلیارد تومان بود و روز معاملاتی پیش از آن هم ۸۳۰۰ میلیارد تومان معامله انجام شد. به عبارتی فعلا ارزش معاملات خرد روند نزولی به خود گرفته است.

همچنین خروج ۸۰۰ میلیارد تومان پول توسط حقیقی‌ها از بازار نیز نشان می‌دهد فعلا این دسته از سرمایه گذاران امیدی به وضعیت بازار سهام ندارند.

۳ دلیل ریزش بورس در پایان سال ۱۴۰۱

به نظر می‌رسد فروش یکپارچه خودرو و عرضه اولیه در بازار سهام علاوه بر بازار ارز در روز‌های پایانی سال بی تاثیر در بازار سهام نیز نبوده و در کمبود تقاضای پایان سال بازار سهام، ارزش معاملات خرد بازار سرمایه نیز تخت تأثیر قرار گرفته است و همانطور که قبل گفته شد نتیجه سررسید تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها نیز بی تاثیر نخواهد بود که هر سال در روز‌های پایانی اسفند ماه، فشار فروشی را به بازار تحمیل می‌کند و پس از آن دوباره شرایط به حالت عادی برمی گردد.

منبع: نبض بورس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 3 =

پراپ تریدینگ

کمان