شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶
کد خبر : 75626

یادداشت/

بودجه اصفهان بیش از مجموع استان های شمال غرب کشور است؟

بودجه اصفهان بیش از مجموع استان های شمال غرب کشور است؟
این روزها شائبه‌ای پیش آمده که استان اصفهان بودجه بیشتری دارد؛ اما آیا بودجه اصفهان بیش از مجموع استان های شمال غرب کشور است؟

شهر بورس – مهدی کاظم زاده: چندی پیش خبری در رسانه‌های آذربایجان شرقی منتشر شد و در آن، بخش درآمد بودجه استان اصفهان را با چهار استان شمالغرب کشور، یعنی مجموع استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان مقایسه کرده و نویسنده میزان درآمد دولت از اصفهان را از مجموع شمالغرب بیشتر دانسته و این امر را نقص بزرگی برای استان‌های شمالغرب دانسته بود.

سال گذشته نیز چنین فضایی ایجاد شد، اما گذشته از اینکه این مقایسه چقدر درست است، نویسنده آن خبر، اقدام به بررسی درآمد دولت از استان‌ها کرده که این به معنی میزان دریافت مالیات از استان‌هاست.

خبرگزاری فارس برای بررسی دقیق این ادعا، لایحه ارسالی دولت به مجلس را مورد ارزیابی قرار داد و در قالب جداول، اعداد و ارقام تلاش می‌کنیم تا برای افکار عمومی شفاف سازی نماییم چراکه خبر امسال مبنی بر مقایسه درآمد اصفهان با چهار استان شمالغرب، اقدامی کاملا غیر علمی بوده و باید این ذهنیت با جداول و اعداد مستند اصلاح شود.

بر اساس آمار و جداول ذیل که از لایحه بودجه ۱۴۰۲ دولت استخراج شده، درآمد اصفهان بیشتر از استان آذربایجان شرقی است.

این یعنی مالیات بیشتری از مردم و صنایع اصفهان دریافت می‌شود. بررسی لایحه بودجه در بخش استانها نشان می‌دهد که پیش‌بینی رشد درآمد مالیاتی استان اصفهان در سال ۱۴۰۲ بیش از ۴۰ درصد است و استان‌های آذربایجان شرقی ۴۰ درصد، آذربایجان غربی ۴۲ درصد، زنجان ۵۹ درصد و اردبیل ۳۹ درصد نسبت به بودجه سال ۱۴۰۱ رشد دارد، در حالی که میانگین رشد درآمد مالیاتی کشور، بیش از ۴۴ درصد است لذا بجز زنجان، بقیه استان‌های شمالغرب کشور کمتر از میانگین کشوری شاهد افزایش دریافتی مالیات بوده است.

بودجه اصفهان بیش از مجموع استان های شمال غرب کشور است؟

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲، استان اصفهان 43.6 هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت می‌کند در حالی که آذربایجان شرقی 15 هزار میلیارد تومان، آذربایجان غربی 5.3 همت، اردبیل 2.4 همت و زنجان 9.5 همت مالیات پرداخت خواهد کرد.

مجموع مالیات پرداختی همه چهار استان شمالغرب با ۳۲.۲ همت، حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان کمتر از اصفهان ۴۳.۶ همتی بوده که به دلیل فعالیت صنایع بزرگ و بخش خصوصی بزرگ بوده و مالیات‌های بزرگتری پرداخت می‌کند اما این اعداد برعکس تفسیر شده است.


بیشتر بخوانید: چشم انداز بازار سرمایه در لایحه بودجه 1402


مطابق جداول ارائه شده در لایحه بودجه ۱۴۰۲ که هنوز به قانون بودجه تبدیل نشده و باید در مجلس چکش کاری شود، شاخص بودجه بر اساس اعتبارات تملک دارایی (عمرانی) و اعتبارات هزینه‌ای توسط خبرگزاری فارس مورد ارزیابی قرار گرفت.

اصفهان در تملک دارایی سرمایه ای (عمرانی) 2.5 همت، سهم ۳ درصد بودجه عمرانی کل کشور را در سال ۱۴۰۲ دارد ولی آذربایجان شرقی ۲.۸۸ همت سهم ۳.۴ درصد بودجه عمرانی کل کشور، آذربایجان غربی ۴.۱ همت سهم ۴.۸ درصد بودجه عمرانی کل کشور به دلیل شمول ضریب محرومیت، استان زنجان 1.3 همت سهم ۱.۶ درصد بودجه عمرانی کل کشور و اردبیل 1.79 همت سهم ۲.۱ درصد بودجه عمرانی کل کشور را دارد که حتی بودجه عمرانی دو استان، به تنهایی بالاتر از اصفهان است.

بودجه اصفهان بیش از مجموع استان های شمال غرب کشور است؟

در تملک اعتبارات هزینه ای یعنی حقوق و مزایای پرسنل هم استان اصفهان 1.78 هزار میلیارد تومان، آذربایجان شرقی 1.49 همت، آذربایجان غربی 1.4 همت، زنجان 0.75 همت و اردبیل 0.92 همت است که این اعداد نشان می‌دهد کارمندان بیشتری در اصفهان تحت پوشش دولت هستند.

بودجه اصفهان بیش از مجموع استان های شمال غرب کشور است؟

در نهایت، کل اعتبارات عمرانی و هزینه‌ای اصفهان ۴.۲۸ همت، آذربایجان شرقی ۴.۳۷ همت، آذربایجان غربی ۵.۵ همت، زنجان ۲.۰۵ همت و اردبیل ۲.۷۱ هزار میلیارد تومان است و این اعداد نهایی ملاک تفسیر بودجه و مقایسه استان‌های کشور است.

بودجه اصفهان بیش از مجموع استان های شمال غرب کشور است؟

به گزارش فارس، سرجمع بودجه ۱۴۰۲ در استان‌ها بودجه‌ای رو به جلو است و معتقدیم در بودجه مقایسه‌ای استان‌ها، نسبتا عدالت رعایت شده و شاخص توزیع اعتبارات امسال ناعادلانه نیست اما باز هم نیاز به ترمیم فاصله‌ها داریم.

در طول دهه‌های گذشته سرمایه گذاری خصوصی و دولتی به دلایل مختلف در اصفهان زیاد بوده و مالیات هم زیاد پرداخت می‌کند لذا باید این فاصله را در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان با جذب سرمایه گذار داخلی یا خارجی حل کنیم و روند توسعه شمالغرب را شتاب بخشیم.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شش − 4 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان