شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
کد خبر : 16721

اوضاع طلا تغییر کرد / ۳ سیگنال امیدبخش برای خریداران طلا

اوضاع طلا تغییر کرد / ۳ سیگنال امیدبخش برای خریداران طلا

در دو ماه اخیر با وجود بلاتکلیفی شرایط سیاسی و اقتصادی، انتشار اخبار ضد‌و‌نقیض درباره برجام و تغییرات مداوم نرخ ارز، طلا و سکه در بازار داخلی کمترین نوسان قیمت را تجربه کرده‌اند. اما اکنون سیگنال‌هایی برای رشد قیمت طلا قابل مشاهده است.

به گزارش شهر بورس به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت دلار گران شد، قیمت نفت ارزان شد و علاوه بر این، با انتشار اخباری درباره تلاش‌های جدید آمریکا برای اختلال در فروش نفت ایران به نظر می‌رسد اوضاع بازار طلا کمی نسبت به گذشته متفاوت شده است.

در دو ماه اخیر باوجود بلاتکلیفی شرایط سیاسی و اقتصادی، انتشار اخبار ضد‌و‌نقیض درباره برجام و تغییرات مداوم نرخ ارز، طلا و سکه در بازار داخلی کمترین نوسان قیمت را تجربه کرده‌اند. تعطیلات اخیر بازار و همچنین آینده نامعلوم برجام باعث‌شده با وجود ثبات قیمت‌ها، تقاضا برای خرید طلا و سکه به‌شدت کاهش یابد و از طرفی احتمال افزایش تقاضا بعد از بازگشایی بازار به دلیل اینکه در آستانه ماه محرم قرار داریم، پایین است.

با این حال دلار گران شده است و این سیگنال مهمی برای بازار طلا محسوب می‌شود.

دنیای اقتصاد با روایت اینکه در اولین روز کاری مردادماه، دلار در مسیر افزایشی حرکت کرده است، درباره علت آن توضیح داده است: عاملی که باعث شد سطح تقاضای محدود روز شنبه، اسکناس آمریکایی را صعودی کند،‌ ضعف در سمت عرضه بود. عده‌ای اعتقاد دارند به‌دلیل تعطیلات کرونایی از اواسط هفته گذشته، ممکن است با آغاز به کار دوباره دلار از روز دوشنبه، به یکباره تقاضای حواله و نقدی زیادی وارد بازار شود و قیمت اسکناس آمریکایی را صعودی کند.

از سوی دیگر بازار نفت ابتدای هفته کاری قبل (دوشنبه) روزی تلخ را تجربه کرد و بیش از هفت درصد پایین رفت. همزمان با افت قیمت طلا در بازار جهانی به نظر می‌رسد در بازار طلا کمی امیدها احیا شده است.

علاوه بر این، منبعی آگاه و البته بدون ذکر نام از مقامات آمریکا به رویترز گفته دولت ایالات متحده در راستای آماده‌کردن خود برای رویارویی با احتمال عدم بازگشت تهران به میز مذاکرات، در حال بررسی موضوع مسدودکردن راه فروش نفت ایران به چین است.

روزنامه شرق در این مورد گزارش داده، با رسانه‌ای‌شدن این موضوع البته احتمالا به دنبال ارسال پیامی به جانشینان حسن روحانی و محمدجواد ظریف در ریاست‌جمهوری و وزارت خارجه نیز بوده‌اند؛ «اگر به توافق برنگردید، حتی به چین هم نمی‌توانید نفت بفروشید».

به گفته او، واشنگتن در اوایل سال جاری میلادی به پکن گفته بود که درحال‌حاضر هدف اصلی‌اش، احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی با ایران است و با فرض بازگشت به‌موقع به این توافق، نیازی به مجازات شرکت‌های چینی که با خرید نفت خام ایران، تحریم‌های آمریکا را نقض می‌کنند، نیست؛ اما اکنون، برای آمریکا مشخص نیست آیا مذاکرات از سر گرفته خواهد شد یا نه و آیا سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور آینده ایران، حاضر است مذاکرات را از جایی که در ۲۰ ژوئن/ ۳۰ خرداد، متوقف شده، از سر بگیرد یا اصرار به شروع از نقطه صفر دارد. شروع از نقطه «صفر» ادعایی است که در روزهای گذشته در رسانه‌ها به‌عنوان برنامه احتمالی تیم دیپلماسی رئیسی مطرح شده است. این ابهامات درباره سرنوشت مذاکرات و توافق باعث شده آمریکا بررسی موضوع تحریم شرکت‌های چینی خریدار نفت ایران را در دستور کار خود قرار دهد.

بدین ترتیب با این سه خبر به نظر می‌رسد کمی روند بازار طلا تغییر کرده و ممکن است روندی متفاوت از روزهای اخیر داشته باشد. آیا طلا طبق انتظار عمل خواهد کرد؟

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یازده + شانزده =

پراپ تریدینگ

کمان