شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰
کد خبر : 45767
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای افزایش نرخ بهره عامل جدی رکود بورس است/ رمز ارزها وارد تابلوی فرابورس شوند بسته هستند

مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران در پاسخ به شهر بورس:

افزایش نرخ بهره عامل جدی رکود بورس است/ رمز ارزها وارد تابلوی فرابورس شوند

افزایش نرخ بهره عامل جدی رکود بورس است/ رمز ارزها وارد تابلوی فرابورس شوند
مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران گفت: یکی از عوامل جدی رکود بازار سرمایه، افزایش نرخ بهره است.

به گزارش شهر بورس، مهدی محمود رباطی در نشست خبری با اصحاب رسانه در حاشیه نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۲۱، اظهار داشت: شرایط اقتصاد ایران شرایطی خاصی است و ما با یک دهه رشد منفی اقتصادی مواجه بودیم. نرخ استهلاک نیز منفی شده و شرایط اقتصاد ایران با شیب منفی قابل توجهی در حال پیش‌روی است و این موضوع تأثیرات گسترده‌ای بر عموم جامعه خواهد داشت.

وی افزود: با ادامه این روند، بازار سرمایه وضعیت خوبی نداشته و با افت واقعی فروش و تولید مواجه خواهند بود. بازارها همواره رشد نسبی دارند و پیش‌بینی می‌شود که در دو سال آینده با شیب تورمی و شوک ارزی مواجه شویم. معمولاً شوک‌های تورمی در دوره سه، چهار ساله اتفاق می‌افتند، اما با توجه به شرایط فعلی احتمالاً زودتر از اینها شاهد شوک ارزی خواهیم بود.

مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران خاطرنشان کرد: این اتفاق در همه بازارها تأثیرگذار است و آنها با رشد قابل توجهی از محل تورم مواجه خواهند شد. در شوک‌های تورمی، همواره بهترین بازدهی متعلق به بورس بوده است. در حال حاضر 40 تا 50 میلیون نفر از مردم کشور ما زیر خط فقط هستند و به صورت مستقیم وارد بازار سرمایه شده‌اند. یکی از مقصران اصلی تحمیل این ریسک، سازمان بورس است.

بیشتر بخوانید:سامانه معاملاتی IBTREADER رونمایی شد

رباطی به انتقاد از انحصار در بازار سرمایه پرداخت و یادآور شد: در ۲۰ سال گذشته، در حوزه کارگزاری و نهادهای مالی انحصارهایی به ضرر مردم ایجاد شده و ضروری است سازمان بورس بحث تضاد منافع را از بین ببرد.

وی در پاسخ به این سؤال که «در صورت بازیابی توافق برجامی، چه نتایجی در بازارهای مالی رخ خواهد داد؟»، گفت: تا زمانی که دو طرف در شرایط کنونی قرار داشته باشند، توافق تأثیرگذاری بین ایران و آمریکا اتفاق نخواهد افتاد. این اتفاق اگر رخ بدهد، بلندمدت نبوده و شاید در یک دوره مقطعی تأثیری بر بازارها داشته باشد. همچنین سرمایه‌گذاران در حوزه‌هایی مانند ملک، طلا و ارز بسیار متضرر خواهند شد و بازار سرمایه می‌تواند بهترین عملکرد را داشته باشد.

مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران، تخصیص ارز 4200 تومانی را تصمیمی اشتباه دانسته و عنوان کرد: در ۱۰۰ سال گذشته، تصمیمی به اشتباهی تخصیص ارز 4200 تومانی در اقتصاد گرفته نشده است. اگر نام این تصمیم و اقدام را خیانت نگذاریم، می‌توان گفت که ضربه‌ای جدی به پیکیره اقتصاد ایران بود و معلوم نیست حجم زیادی از این ارز در کجا هزینه شده است.

رباطی ادامه داد: در این ماجرا، منافع ملی قربانی منابع یک عده می‌شود و رانت آنها به قدرتی بالاست که با وجود نظر تمامی اقتصاددانان و وزیر مبنی بر اشتباه بودن این سیاست، اجازه حذف آن داده نمی‌شود. در شرایط اقتصاد ایران ، لابی به قدری سنگین است که اجازه نداند بحث آزادسازی قیمت خودرو حتی روز هم ادامه پیدا کند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار شهر بورس مبنی بر «تأثیر افزایش نرخ بهره و فروش اوراق بدهی بر بازار سرمایه»، گفت: فروش اوراق در تمامی بازارهای مالی مهم‌ترین آیتم تأثیرگذار هستند و نرخ بهره بر تمامی بازارها تأثیر جدی خواهد داشت. دولت در دوره‌ای که شاهد جهش تورم بود، دچار اشتباه شد و در زمانی که باید جلوی رشد شتابان تورم را می‌گرفت، نرخ بهره را افزایش داد.

بیشتر بخوانید:مدیرعامل بانک صادرات: سهامداران نگران نباشند

مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران یادآور شد: نرخ تورم و نرخ بهره بین‌بانکی افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. در حال حاضر تنها ابزار مؤثر بر کنترل تورم، نرخ بهره است و یکی از عوامل جدی رکود بازار سرمایه، افزایش نرخ بهره به حساب می‌آید. قطعاً با ادامه این روند، در سال‌های آتی تورم شتابان پیش خواهد رفت. افزایش نرخ بهره بین‌بانکی شاید در کوتاه‌مدت جلوی رشد تورم را بگیرد، اما در بلندمدت تأثیر چندانی نخواهد داشت.

رباطی راجع به ظهور ارزهای دیجیتال، اظهار داشت: روزانه حجم عجیبی از ارزهای دیجیتال با رمز ارزها از کشور خارج می‌شود که قابل کنترل نیست. ارزهای دیجیتال برای بورس یک رقیب جدی است. باید ساختارهای بورس اصلاح و از حالت دور هم نشستن خارج شود و از طرفی هم باید واقعیت وجود رمز ارزها را بپذیریم.

وی عنوان کرد: اگر رمز ارزها سازمان‌دهی نشوند، شاهد کلاه‌برداری جدی خواهیم بود. باید بحث رمز ارزها به رسمیت شناخته شود و فرابورس آنها را وارد تابلوی معاملاتی خود کند.

آخرین اخبار اقتصادی را در اینستاگرام شهر بورس بخوانید

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان