شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶
کد خبر : 62266

اعتصاب کامیون داران واقعیت دارد؟

اعتصاب کامیون داران واقعیت دارد؟

تاکنون هیج مقام رسمی اعتصاب کامیون داران را تائید نکرده اما بخشی از فعالان این صنف نسبت به سیاست های موجود انتقاداتی دارند.

به گزارش شهر بورس به نقل از تجارت نیوز، از ابتدای هفته جاری تصاویر و بیانیه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که از اعتصاب کامیون داران حکایت دارد. اما اصل ماجرا چیست؟

پس از افزایش مشکلات مالکان و رانندگان کامیون در طول ماه‌های اخیر، از ابتدای هفته جاری اخبار و شایعاتی مبنی بر اعتراض و اعتصاب کامیون داران منتشر شد. اختلال در تامین سوخت گازوئیل و گرانی قطعات، لاستیک و سرویس دستگاه ازجمله مواردی هستند که نارضایتی کامیون‌داران را در پی داشته‌اند.

هرچند تا کنون هیچ مقام رسمی اعتصاب کامیون داران را تائید نکرده و رسانه‌های نزدیک به دولت سعی دارند شرایط را آرام و بدون تنش جلوه دهند، اما به هر ترتیب بخشی از فعالان این صنف نسبت به سیاست‌های موجود انتقاداتی دارند. انتقاداتی که در صورت بی‌توجهی دولت به آن و سکوت خبری ممکن است جنبه عمومی و فراگیر پیدا کند و درنهایت بر عملکرد کسب‌وکارها، ازجمله تأمین دارو و کالاهای اساسی تأثیر منفی بگذارد.

در همین یک هفته نیز انتشار جسته و گریخته اخبار از سوی رسانه‌های مختلف با عنوان «اعتصاب کامیون داران» منجر به نگرانی بسیاری از مشاغل مرتبط با این صنف شده است. چنانکه برخی حتی معتقدند که با ادامه این بلاتکلیفی ممکن است در هفته‌های پیش رو بخش ترانزیت و حمل‌ونقل کالاها با مانع جدیدی مواجه شود.

پیش از این نیز گاه و بی‌گاه اخباری از اعتراضات و اعتصاب کامیون داران به گوش می‌رسید که بیشتر جنبه صنفی داشت و در انتقاد به پایین‌بودن دستمزد صورت می‌گرفت. در اوایل همین سال جاری بود که اعتصاب یک‌روزه کامیون‌داران تأمین محصولات جالیزی را با مشکل مواجه کرد و قیمت گوجه طی چند ساعت تا دو برابر افزایش یافت.

این بار موضوع تامین گازوئیل نیز به مشکلات کامیون‌داران اضافه شده است. در همین زمینه سیدجلال موسوی، نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور، به ایلنا اعلام کرد: سهمیه پایه کامیون‌داران برای گازوئیل حذف شده و به جای آن ماهانه براساس نوع کامیون و محاسباتی که پایه آن مشخص نیست به هر کارت سوخت بین 100 تا 200 لیتر سهمیه واریز می‌شود.

او ادامه داد: همین مقدار سهمیه هم در موعد مقرر واریز نمی‌شود و به طور مقطعی و خرد در طول ماه به کارت سوخت آن را در دسترس رانندگان قرار می‌دهند. بنابراین رانندگان خواستار بازگشت به ساختار اختصاص سهمیه پایه تا سقف 2000 لیتر با نرخ 300 تومان هستند.

موسوی همچنین تأکید کرد: مشکل دیگر این است که مشخص نشده کدام جایگاه این سوخت را در چه بازه زمانی و ساعتی به رانندگان ارائه می‌دهد؟!


بیشتر بخوانید اعتصاب کارگران ایران خودروی تبریز + عکس


گازوئیل به رانندگان نمی‌رسد

محمدحسین انصاری، نایب رئیس کانون انجمن های صنفی شرکت های حمل و نقل داخلی کالا: مشکل پیش‌آمده در مورد تأمین گازوئیل کامیون‌داران را تایید کرد و گفت: گازوئیل به اندازه کافی برای رانندگان شارژ نمی‌شود. آنان از قبل به موضوعاتی دیگری اعتراض داشتند که حالا این امر نیز مزید بر اعتراضات شده است.

او افزود: افزایش نجومی قیمت لوازم یدکی نیز از دیگر علل اعتراضات است. این لوازم به اندازه‌ای جهش قیمت داشته‌اند که حتی نمی‌توان آن را به نوسانات ارزی ارتباط داد؛ چراکه سرعت رشد آن از دلار پیشی گرفته است.

انصاری تشریح کرد: به باور من راننده‌ها حق دارند برای گرانی لوازم یدکی، لاستیک، روغن و از این قبیل اعتراض داشته باشند. زیرا این موارد هزینه‌های سرسام‌آوری را به راننده تحمیل می‌کند و فشار این گرانی بر رانندگان و پس از آن بر سایر گروه‌های شهروندی است.

وی در پاسخ به اینکه «آیا با وجود تعدد مشکلات، بروز اعتصاب کامیون داران صحت دارد یا خیر؟» توضیح داد: در سال 97 کامیون‌داران اعتصابات گسترده‌ای به علت نرخ پایین کرایه‌ها صورت گرفت. زیرا در آن زمان به دلیل تشدید تحریم‌ها لوازم یدکی بسیار گران شد. در نهایت دولت کرایه این صنف را 25 درصد افزایش داد و اعتضابات شکست. امروز هم مشکلاتی برقرار است، اما نمی‌توان نام آن را اعتصاب گذاشت. به نظر می‌‌رسد تعدادی از کامیون‌داران چنین شایعه‌ای را گسترش داده‌اند تا کرایه بیشتری از حمل کالا بگیرند.

اعتصاب کامیون داران به توقف حمل کشتی‌ها می انجامد

فارغ از اینکه آیا اعتصاب کامیون داران اتفاق افتاده یا خیر؟ مشاغل مرتبط با این صنف بیم تاثیرپذیری کسب‌وکار خود را از تشدید مشکلات یادشده دارند.

فاطمه مقیمی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و مدیرعامل یکی از شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل در این باره گفت: تا کنون تغییری در جریان ارسال بار به بندرها ایجاد نشده است؛ اما اگر اعتصاب کامیون داران جدی شود و تداوم یابد، این مساله تاثیر منفی خود را خواهد گذاشت.

او وضعیت موجود را این گونه توصیف کرد: در حال حاضر بارهای موجود در لنگرگاه‌ها و انبارها برای حمل بارگیری می‌شود. در نتیجه تاثیر اعتراض کامیون‌داران یا آنچه اعتصاب نامیده می‌شود، لمس نشده است، اما نمی‌توان نگرانی‌ها نسبت به فراگیری این موضوع را کتمان کرد. چراکه این امر ممکن است منجر به توقف کشتی‌ها هم شود.

مسعود پل‌مه، دبیرکل انجمن شرکت های کشتیرانی، در گفتگو با تجارت‌نیوز تأکید کرد که هر از گاهی اعتصاب کامیون‌داران به دلیل مطالباتی که دارند رخ می‌دهد، اما عمومیت پیدا نمی‌کند و تاثیر منفی بر فعالیت‌های لجستیکی نمی‌گذارد. این بار نیز به نظر می‌رسد همچون سنوات قبلی ماجرا خاتمه پیدا کند.

سکوت در برابر شایعه اعتصاب کامیون داران کارساز است؟

با توجه به اظهاراتی که به آن اشاره شد و پیگیری‌های تجارت‌نیوز از رانندگان کامیون به نظر می‌رسد اعتراضاتی از سوی فعالان این صنف مطرح است و تا کنون به شکل اعتصاب سراسری گسترش نیافته است.

با این حال اطلاعات به‌دست‌آمده نشان می‌دهد در شهرهایی نظیر اصفهان، شیراز، لرستان، کاشان و خوزستان این موضوع جنبه عمومی‌تری پیدا کرده است. اما آیا با سکوت یا سرپوش‌گذاشتن روی خواسته کامیون‌داران، آن‌ها خواسته خود را فراموش می‌کنند؟

اتفاقاً با تداوم این سکوت است که احتمالاً برخی جریان‌ها از این موضوع به نفع خود بهره‌برداری کنند و با شایعه‌پراکنی ماجرا را به شکل دیگری جلوه دهند. با همین شایعات طبیعتاً جوّ حاکم بر سایر کسب‌وکارها تحت تأثیر قرار می‌گیرد و آن گاه است که دولت و تصمیم‌گیران باید به دنبال راهکارهای پیچیده‌تری باشند.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

16 − چهارده =

پراپ تریدینگ

کمان