شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۵
کد خبر : 48766

اسفندماه متعادل در انتظار بازار سرمایه

مهرناز سلطانی: عدم توافق موجب ریزش بورس می شود

مهرناز سلطانی: عدم توافق موجب ریزش بورس می شود
مهرناز سلطانی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است که عدم توافق در مذاکرات اگرچه می‌تواند در ابتدا موجب رشد بورس شود، اما با تخلیه هیجانات دلاری ریزش بازار سرمایه را در پی خواهد داشت.

مهرناز سلطانی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: دلیل اصلی بی‌رمقی بازار این روزها چند نکته است؛ یکی ریزش‌های سنگین یک سال و نیم اخیر که باعث ایجاد ترس در سهامداران شده و آنها از هر فرصتی برای خروج استفاده می‌کنند.

وی افزود: دیگر دلیل وضعیت این روزها بازار، بلاتکلیفی اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور، تائید و تکذیب اخبار مذاکرات، تصمیمات ناگهانی و شبانه در قیمت‌گذاری‌ها و نرخ‌گذاری‌ها، نامشخص بودن جزئیات بودجه سال بعد و … همگی باعث شده تا سرمایه‌گذاران هنوز برای ورود به بازار با تردیدهای زیادی روبه‌رو باشند.


بیشتر بخوانید: جزئیات جدید از زمان و نحوه پرداخت سود سهام عدالت


این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مؤلفه‌های تأثیرگذار بر روی بورس، خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین مؤلفه مؤثر همان پیش‌بینی پذیری بازار از دید کلان و کلی اقتصاد است. مشخص شدن تکلیف دولت با سرمایه‌گذاران چه در بخش سهام و چه در بخش تولید ، کلی از مشکلات را حل خواهد کرد. مؤلفه دیگر، مبحث نرخ بازده بدون ریسک یا همان نرخ سود اوراق و نرخ بازار بین‌بانکی است که رقیب اصلی بازار سرمایه به شمار می‌رود.

مهرناز سلطانی ادامه داد: هم‌اکنون این نرخ در محدوده 20 درصد قرار دارد که عدد زیادی محسوب می‌شود. مؤلفه نهایی هم بحث تحریم‌ها است که شرکت‌ها را چه در صادرات و چه در واردات تحت تأثیر خود قرار داده است. البته در این بین قیمت‌گذاری دستوری نیز بلای جان صنایع بورسی و سهامداران شده است که بهتر است هر چه زودتر حذف شود.

اسفندماه متعادل در انتظار بازار سرمایه

وی به پیش‌بینی معاملات بازار سرمایه در ماه پایانی سال پرداخته و عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به اخبار و نمودارها ، در اسفند بازار متعادلی داشته باشیم که در بین گروه‌ها، گروه بانک، بیمه‌ای و خودرویی مورد توجه بیشتری قرار بگیرند که دلیل آن هم مذاکرات است. با توجه به جمیع عوامل، برآیند حرکت‌ها در اسفند می‌تواند مثبت باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سؤال که «عدم توافق در مذاکرات چه نتایجی به دنبال خواهد داشت؟»، گفت: عدم توافق باعث خواهد شد تا با رشد دلار، شاهد یک رشد هیجانی در بازار باشیم که البته این بازدهی با توجه به پیامدهای تورمی ادامه تحریم‌ها در واقع عقب ماندن بیشتر است که در نهایت با تخلیه هیجانات دلاری، منجر به ریزش بازار سرمایه می‌شود.

مهرناز سلطانی یادآور شد: رفع تحریم‌ها اما باعث سودآوری واقعی در شرکت‌ها و سهامداران در بلندمدت خواهد شد. در ابتدا سهام ریالی مانند خودروسازها یا بانکی‌ها به‌واسطه رفع تحریم‌ها شروع به حرکت می‌کنند و سهام دلاری مانند معدنی‌ها، فلزات اساسی ، پالایشی‌ها و شیمیایی‌ها تحت تأثیر هیجان ناشی از ریزش دلار با افت قیمت مواجه می‌شوند، ولی در ادامه و با افزایش سودآوری شرکت‌ها که از رفع تحریم‌های واردات و صادرات نشایت می‌گیرد، با رشد مواجه خواهند شد و در واقع رفع تحریم‌ها سودآوری واقعی افراد را در پی خواهد داشت.

مهرناز سلطانی

وی در ادامه به تحلیل وضعیت نمادهای گروه پالایشی پرداخته و گفت: پالایشی‌ها بیش از آنکه تحت تأثیر قیمت نفت باشند، به کرک اسپرد وابسته هستند. کرک اسپرد عبارت است از اختلاف قیمت یک بشکه نفت خام با محصولات حاصل از آن. اگر قیمت نفت افزایش چشم‌گیری پیدا کند، محصولات کشش افزایش قیمت تا اندازه‌های بسیار زیاد را ندارد. در واقع پالایشگاه، نفت را گران می‌خرد، ولی محصولات را نمی‌تواند تا آن اندازه گران بفروشد و سودآوری آن کاهش می‌یابد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه «نسبت به آینده بورس نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی انجام داد»، اظهار داشت: با توجه به فراوانی ابهامات موجود برای سال آینده، نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از آینده بورس انجام داد. با توجه به داده‌های کسری بودجه و افزایش نقدینگی در جریان کشور، اگرچه با شیب اندک اما همچنان شاهد تورم در کشور خواهیم بود.

مهرناز سلطانی یادآور شد: موفقیت در مذاکرات می‌تواند باعث کاهش کسری بودجه و جلوگیری از تورم شود. همچنین رفع قیمت‌گذاری‌های دستوری و تصمیمات شبانه در کنار موارد گفته شده نیز باعث حرکت رو به بالای بازار سرمایه خواهد شد. در غیر این صورت همین روند کج دار و مریز بازار ادامه خواهد داشت.


بیشتر بخوانید: انتظار رشد از بورس انتظار نابجایی نیست


بازگشت سرمایه‌ها به بورس سخت و پیچیده است

وی در واکنش به بی‌اعتمادی ایجاد شده نسبت به بازار سرمایه و میل نقدینگی به سمت بازار رمز ارزها، گفت: با توجه به روند یک سال و نیم اخیر، بازگشت نقدینگی به بازار سرمایه کار مشکلی است.  پیش‌بینی پذیر تر بودن بازار کریپتوها، قاعده‌مندتر بودن و دوطرفه بودن این بازار باعث شده که بازار جذاب‌تری برای افراد به‌حساب بیاید.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: از طرف دیگر علیرغم ریزش‌های اخیر، در صورت مدیریت ریسک مناسب، معامله‌گری و گرفتن سود از بازار ارزهای دیجیتال همچنان امکان‌پذیر بوده و همین قضیه باعث شده که بازگشت افراد به بازار سهام بیش‌ازپیش سخت‌تر و پیچیده‌تر شود. برای بازگشت سرمایه‌ها به بازار همت زیاد و رفع مشکلات گفته شده در موارد قبلی نیاز است.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هشت − 1 =

پراپ تریدینگ

کمان