شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
کد خبر : 7776

استاد دانشگاه: به مسائل صنعت خودرو باید با دیدگاه بلندمدت نگریسته شود

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، حضرت آیت الله خامنه‌ای روز یکشنبه هفته گذشته در نشست تصویری با رئیس‌جمهوری و اعضای دولت به مناسبت هفته دولت، نکاتی را درباره مسائل مهم اقتصادی همچون تولید، سرمایه‌گذاری، ارزش پول ملی و نیز فضای مجازی یادآور شدند. بخشی از مهمترین این نکات مرتبط با بخش تولید و صنعت

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، حضرت آیت الله خامنه‌ای روز یکشنبه هفته گذشته در نشست تصویری با رئیس‌جمهوری و اعضای دولت به مناسبت هفته دولت، نکاتی را درباره مسائل مهم اقتصادی همچون تولید، سرمایه‌گذاری، ارزش پول ملی و نیز فضای مجازی یادآور شدند. بخشی از مهمترین این نکات مرتبط با بخش تولید و صنعت به شرح زیر است:

همچنین در بخش دیگری از فرمایشات خود تصریح کردند: رفع برخی موانع از جمله تحریم یا ندادن پول فروش نفت ایران، تحت اختیار دولت نیست اما بسیاری از موانع درونی است و باید با جدیت آنها را رفع کرد.

رهبر معظم انقلاب همچنین خاطر نشان کردند: استفاده از ظرفیت نهضت قطعه‌سازی که به خصوص در نیروهای مسلح ایجاد شده است، می تواند بخش قابل توجهی از نیازهای تولیدکنندگان را تأمین کند.

در این پیوند، «امیرحسن کاکایی» استاد گروه مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت:‌ رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خویش به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت به نکات ظریف و کلیدی اشاره کردند، به‌ویژه آنجا که فرمودند «به سال آخر دولت نباید به عنوان وقت اضافه نگریسته شود»، به مثابه برنامه‌ریزی‌های بلندمدت است.

وی بیان‌داشت: وقتی می‌خواهیم کشور درست شود و هدف اعتلای کشور باشد، باید نگاه و فکر بلندمدت بوده، اما عمل به برنامه‌ها باید در کوتاه‌مدت اتفاق بیافتد.

کاکایی تاکید کرد:‌ به‌طور خاص، خودروسازی، صنعتی است که حداقل زمان برای نتیجه‌گیری در آن چهار سال است و برنامه‌ریزی برای نتیجه‌گیری دست‌کم ۱۰ سال زمان نیاز دارد.

وی، به‌طور مثال از «کارلوس گوسن» مدیرعامل رنو- نیسان نام برد که در ابتدای حضور در ژاپن برای نجات گروه خودروسازی نیسان، خواستار چهار سال زمان شد، آن هم در کشوری که همه نیروها فرمانبردار بوده و عالی کار می‌کنند و در نهایت موفق شد با برنامه‌ریزی چند ساله بالاترین نسبت سود به سرمایه را در بین شرکت‌های خودرویی جهان کسب کند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان‌کرد: خودروسازی، صنعتی جمعی است که دست کم بین ۶۰۰ تا یک‌هزار شرکت باید مثل ساعت با هم کار کنند تا خودرو به تعداد مناسب تولید شود و هر گونه تاخیر سبب می‌شود تا کار به درستی پیش نرود.

وی به‌طور نمونه به وجود بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ‌های دو خودروساز بزرگ کشور به دلیل نقص قطعه مثال زد که حاصل نبود توازن در کار است.

کاکایی تاکید کرد:‌ خودروسازی یکی از صنایع پیشرفته ایران است، اما در زنجیره آن برخی‌ لنگ می‌زنند و به حلقه‌های ضعیف بی‌توجهی شده است.

بیشتر بخوانید؛
چند سوال مهم درباره سهام عدالت/ چرا پول سهام عدالت خرد واریز می‌شود؟
آیا دلار سقوط آزاد خواهد کرد؟
توصیه سه باره وزیر برای نخریدن مسکن

وی به تحریم صنعت خودرو از سوی آمریکایی‌ها در دو سال گذشته اشاره کرد که به دنبال ایجاد گلوگاه‌هایی در خودروسازی ایران بودند و گفت: ما نیز باید گلوگاه‌های تولید را شناسایی و هرچه زودتر نسبت به رفع آنها اقدام کنیم.

استاد گروه مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ادامه‌ داد:‌ نبود سرمایه کافی و برخوردار نبودن از برخی فناوری‌ها، دو مشکل اساسی صنعت خودروسازی ایران است که نظامی‌ها می‌توانند در برخی موارد به یاری این صنعت بشتابند.

وی با یادآوری اینکه صنایع نظامی در آمریکا و اروپا نیز پیشرو در امر فناوری هستند اما خودرو تولید نمی‌کنند، افزود:‌ در عوض، فناوری‌هایی که به آنها دسترسی دارند را تحت روابطی در اختیار سایر صنایع پایین‌دستی نظیر خودروسازی‌ها، لوازم‌خانگی، تلفن‌همراه و غیره قرار می‌دهند.

کاکایی تاکیدکرد: این رابطه یک‌شبه حاصل نمی‌شود، بلکه در وهله نخست یک دیدگاه بلندمدت نیاز داشته و پس از آن باید نحوه اخذ اطلاعات از نظامی‌ها و اجرایی کردن و رسانیدن آن به تولید انبوه را یاد گرفت که نیازمند همفکری، تعامل بلندمدت، آرامش، یک‌دلی و یک‌رنگی است.

وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد یکی از اشاره‌های رهبر معظم انقلاب در سخنان‌شان به موضوع «آرامش» بود، زیرا این روزها افراد زیادی را می‌بینیم که طوری وانمود می‌کنند که انگار کار زیادی انجام می‌دهند.

قیمت‌گذاری دستوری

این کارشناس صنعت خودرو به انتقاد از سیاست قیمت‌گذاری دستوری خودرو پرداخت و گفت: این نوع قیمت‌گذاری که به بهانه کنترل بازار اجرایی شده، نه تنها بازار را کنترل نکرده، بلکه توانی نیز برای خودروساز باقی نگذاشته است.

وی ادامه ‌داد: اگر بر فرض صنایع نظامی بتوانند در برخی موارد با صنعت خودرو و قطعه‌سازی همکاری کنند، در ادامه نمونه‌سازی‌ها، تست و تولید انبوه قطعات و فناوری‌ها نیازمند نقدینگی است.

کاکایی بیان‌ داشت: تحقق این مهم و نظایر آنها نیازمند شجاعت تصمیم‌گیران کلان کشور است و فقط به تصمیم گیری مدیران صنایع باز نمی‌گردد.

وی که با ایرنا مصاحبه‌ای داشته است، خاطرنشان‌کرد: به نظر می‌رسد فرمایشات رهبر معظم انقلاب، حاوی نصایح عمیقی به همه سیاست‌گذاران و مجریان امور بود تا با شجاعت و نه با هیجان به مسائل نگاه کنند.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

7 − 4 =

پراپ تریدینگ

کمان