شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
کد خبر : 11665

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

کارشناسان درباره ادامه روند بازار چه می‌گویند؟

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، شاخص کل بورس تهران پس از اصلاح اخیری که داشت، ظرف ۲۰ روز کاری به میزان 38 درصد از ریزش خود را بازیابی کرد و از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار واحد، به یک‌میلیون و ۵۳۵ هزار واحد رسید. بااین‌حال، عرضه‌های انجام‌شده در حوالی مقاومت روانی یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، شاخص کل بورس تهران پس از اصلاح اخیری که داشت، ظرف ۲۰ روز کاری به میزان 38 درصد از ریزش خود را بازیابی کرد و از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار واحد، به یک‌میلیون و ۵۳۵ هزار واحد رسید.

بااین‌حال، عرضه‌های انجام‌شده در حوالی مقاومت روانی یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مانع از ورود شاخص کل به این کانال شد و در ادامه دماسنج بازار سرمایه در جریان معاملات روز دیروز (چهارشنبه) بالاخره مرز حمایت روانی یک‌میلیون و 400 هزار واحد را نیز از دست داد.

بازگشت شاخص کل بورس تهران به کانال یک‌میلیون و 300 هزار واحد، نگرانی‌هایی را در بین فعالان این بازار ایجاد کرده است.

در این راستا، پایگاه خبری شهر بورس به سراغ فعالان بازار سرمایه رفت تا نظرات آن‌ها را درباره ادامه روند بازار جویا شود.

ادامه روند بازار

نقد شوندگی نکته مثبت این روزهای بازار سرمایه

حامد همتی با اشاره به فراگیر شدن بورس در میان اقشار مختلف مردم، اظهار داشت: رشد بازار سرمایه و به دست آوردن جایگاه واقعی این بازار در بین خانواده‌ها و بنگاه‌های اجتماعی یکی از آرمان‌های اقتصاددانان بود. بورس در دو سال اخیر علاوه بر محافل اقتصادی به محافل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ورود پیدا و اکثر افراد جامعه را درگیر خود کرده است.

مدرس دوره‌های بنیادی در ادامه افزود: در یکی دو سال اخیر ورود شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی مختلف به بورس، باعث تعمیق این بازار شد ولی در کنار آن رشد تقاضا در برخی از سهم‌ها حباب قیمتی ایجاد کرد که در نهایت رشد شاخص کل که از اواخر سال گذشته آغازشده بود همچون رشد خود دچار اصلاح شدیدی نیز شد و نتیجه تلخی در پی داشت.

وی خاطرنشان کرد: در مقابل ورود گسترده نقدینگی به بورس، جامعه آموزشی ما نتوانست این حجم از تقاضا را با آموزش‌های لازم راهنمایی و مدیریت کند. به همین خاطر، فرهنگ‌سازی درزمینهٔ معاملات بورس انجام نگرفت.

همتی رشد قیمتی بخشی از سهام صنایع را ادامه‌دار دانست و گفت: شاخص کل بورس در جریان معاملات روز چهارشنبه با افت مواجه شد، اما خوشبختانه این موضوع هیچ ارتباطی به رشد و سودآوری شرکت‌ها نداشته است. هر زمان که پی بر ای بازار به ۹ یا ۱۰ برسد، می‌توان گفت که بازار ازنظر بنیادی وضعیت مناسبی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سؤال که «آیا ریزشی در انتظار بورس تهران است؟»، گفت: ما هر زمان اصلاح داشتیم اکثر سهام بازار با صف‌های فروش سنگین مواجه می‌شدند. روز چهارشنبه ارزش معاملات فرابورس نسبت به بورس افزایش یافت و به حوالی 15 هزار میلیارد تومان رسید که این اتفاق نوید تداوم نقد شوندگی در بازار سرمایه را می‌دهد.

بازار جایی برای افت بیشتر ندارد

هوشنگ نجاتی نیز وضعیت کنونی بازار سرمایه را نوسانی دانست و عنوان کرد: شاید در حال حاضر ازلحاظ زمانی، برای افراد با استراتژی کوتاه‌مدت زمان مناسبی برای خروج از بازار به‌حساب بیاید. درجا زدن نمادهای گروه پالایشی در هفته گذشته باعث خروج مقطعی پول از بازار شد و سهام گروه‌های غذایی و دارویی با توجه به حذف ارز 4200 تومانی با رشد همراه بود.

وی افزود: با توجه به بودجه امسال دولت، شاخص بورس باید از مقاومت یک‌میلیون و 400 هزار واحد عبور کند تا سهام شاخص ساز بتوانند رشد کنند. فعلاً کف حمایتی اصلی ما برای شاخص کل، مرز یک‌میلیون و 350 هزار واحد است که این کف در نمادهای شاخص ساز بهترین کفِ حمایتی به‌حساب می‌آید.

این مدرس دوره‌های تکنیکال نیز احتمال اصلاح سنگین برای بازار را رد کرده و یادآور شد: نباید ترسی از این داشته باشیم که اگر کف فعلی شکست، بازار دوباره اصلاح سنگینی در پیش خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود با اصلاح زمانی مواجه شویم، اما قیمت سهام نهایتاً 10 درصد نیز اگر پایین‌تر بیاید منطقی است، اما برای افت بیشتر جایی ندارد.

نجاتی با اشاره به وضعیت صنایع مختلف بازار، عنوان کرد: سهم‌های گروه بیمه در دوران کرونا بهترین درآمد را داشتند. همچنین صنعت زراعت نیز یکی از گروه‌های کم ریسک بازار به‌حساب می‌آید. همچنین سهام گروه دارویی در فصل تابستان رشدی نداشتند و در حال حاضر فصل دارویی‌هاست و می‌توانند در ادامه رشد خوبی داشته باشند.

وی با ابراز خوش‌بینی نسبت به آینده بازار بورس، افزود: در روزهای اخیر ارزش معاملات بالا بوده و تا زمانی که این عدد کاهش چشم‌گیری نداشته باشد، نگرانی وجود ندارد. من به سهامداران نیز توصیه می‌کنم که به‌هیچ‌عنوان در مقطع کنونی سهام خود را نفروشند. اصلاح کنونی، یک اصلاح کوچک بوده که لازمه بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری نیز می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در بازار هدف برای سرمایه‌گذاران داشته باشد، گفت: در این بازه 5 ماهه، مردم می‌توانند با سرمایه‌گذاری‌های معقول در صنایع مختلف سود خوبی کسب کنند.

پرهیز از سیگنال گیری از کانال‌های تلگرامی

عادل آزادی نیز روند پیش روی بورس در ماه‌های آینده را صعودی ارزیابی کرده و اظهار داشت: نوسانات رخ‌داده در بازار مانند تمامی بازارهای بین‌المللی امری طبیعی به‌حساب می‌آید. این امواج و نوسانات در تمامی بازارها اتفاق می‌افتد که البته به وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف نیز بستگی دارد که در این میان کشورهایی که اقتصاد آن‌ها تورم‌زا است رشدهای حرکتی رو به بالا دارند.

وی خاطرنشان کرد: هرچه تورم در یک کشور بالا باشد، چنین حرکاتی می‌تواند به‌صورت شارپ‌تر نیز اتفاق بیفتد. نقطه مثبتی که در این امواج شارپ وجود دارد این است که همان‌طور که رشد به‌صورت شارپی اتفاق می‌افتد، اصلاح آن نیز با عرضه آبشاری و به‌صورت عمیق صورت می‌گیرد.

آزادی گفت: پس‌ازآنکه اصلاح شارپ اتمام یابد در ادامه شاهد رشد شاخص کل و هم‌وزن خواهیم بود که البته این رشد نمی‌تواند با سرعت و شدت رشد قبلی صورت گیرد و معمولاً به‌صورت زمان‌بر و آرام صورت می‌گیرد. نکته مثبتی که می‌تواند در هفته‌ها و ماه‌های آتی رخ دهد، روند رو به رشد در بازار سرمایه است.

وی افزود: امیدواریم که تا پایان دولت دوازدهم، امواج به‌صورت موج پرشتاب تا حوالی کانال دو میلیون واحد ادامه یابد تا سهامداران جدید از ضرر خارج شوند که البته پیش‌بینی می‌شود که تا اواخر تابستان سال آینده شاهد موج فرسایشی باشیم و این رشد نیاز به زمان خواهد داشت.

آزادی «فرهنگ سهامداری» را عامل اصلی کسب سود در بازار سرمایه دانست و عنوان کرد: افرادی که به‌تازگی وارد بازار سرمایه شده‌اند، از سیگنال‌های خریدوفروش کانال‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی استفاده نکنند، چون قطعاً زیان خواهند کرد و توصیه می‌شود آموزش را در برنامه خود قرار دهند و با یادگیری در این بازار به فعالیت خود ادامه دهند.

گزارش از امیر ملک‌زاده

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

پراپ تریدینگ

کمان