شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
کد خبر : 68776

اخبار حج 1402 | هزینه حج امسال چقدر است؟

اخبار حج 1402 | هزینه حج امسال چقدر است؟
رئیس سازمان حج و زیارت از آخرین اخبار حج 1402 خبر داد.

به گزارش شهر بورس، امسال برای دومین سال بعد از شیوع کرونا حاجیان راهی سفر خانه خدا می‌شوند و در همین راستا اخبار حج 1402 اعلام شده اما مهمترین سوال در این خصوص این است؛ هزینه حج امسال چقدر است؟

سیدصادق حسینی؛ رئیس سازمان حج و زیارت در نشست خبری امروز خود (پس از توافق ایران و عربستان درباره حج 1402) در تشریح آخرین جزئیات اخبار حج 1402 اظهار کرد: سفر اخیر به دعوت وزارت حج و عمره عربستان با هدف بازدید از اکسپوی حج 2023 و امضای تفاهم‌نامه حج انجام شده است. تفاوت حج 1402 با گذشته در این است که در گذشته یک شرکت مشخص را در مقابل ایران قرار می‌دادند و تمام خدمات را الزاماً باید از آن شرکت می‌گرفتیم اما اکنون تمام شرکت‌های سعودی خدمات خود را در اکسپو عرضه کرده بودند و کشورها حق انتخاب داشتند که حداکثر صرفه‌جویی و کاهش قیمت را می‌توان داشت.

حسینی درباره اخبار حج 1402 تصریح کرد: در موسم حج تمتع پیش رو 87 هزار و 550 نفر از زائران ایرانی از فرودگاه‌های کشورمان به سرزمین وحی اعزام می‌شوند و این رقم سهمیه حج ایران تعیین شده است. البته در خصوص افزایش سهمیه نیز با طرف مقابل رایزنی‌هایی انجام گرفته اما وزارت حج و عمره عربستان این افزایش سهمیه را برای هیچ یک از کشورهای حاضر در موسم حج سال آینده نپذیرفته است و درخواست سهمیه را به یک سال بعد موکول کرده‌اند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: قیمت نهایی هنوز استخراج نشده است. کمیته نرخ‌گذاری تشکیل شده تا آخرین نرخ‌ها را استخراج کند و در روزهای آینده قیمت نهایی حج اعلام خواهد شد. البته قیمت گروه‌ها واحد نیست، ما در حج امسال پنج گروه داریم که هزینه‌های هر یک متفاوت است. بیشترین هزینه‌های زائران اعزامی به عربستان مربوط به اسکان و اجاره هتل‌ها است.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره برخی تحولات انجام گرفته برای زائران حج تمتع 1402 افزود: کاهش سهمیه عوامل ستادی، خدمات کارگزار و غیره به حج پیش رو سبب افزایش اعزام زائران منتظر در نوبت، راه‌اندازی آشپزخانه‌های خودپخت در برخی هتل‌ها، اسکان به صورت زوجی در هتل‌ها، راه‌اندازی فرودگاه سوم برای انتقال زائران، انتقال زائران از مکه به مدینه با قطار، ارسال دارو برای حجاج از کشورمان، فراهم آوردن اینترنت در مشاعر، رونمایی از اپلیکیشن مخصوص حجاج به ویژه میانسالان و افزایش کیفیت غذای زائران تنها بخشی از تحولات حج سال آینده است.

اخبار حج 1402

سینی در ادامه با اشاره به اعزام هیئت این سازمان به عربستان گفت: وزیر حج و عمره عربستان از سازمان حج و زیارت و 56 کشور اسلامی با هدف بازدید از اولین نمایشگاه اکسپوی 2023 و همچنین امضای تفاهمنامه حج تمتع 1402 دعوت به عمل آورد.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه نمایشگاه برگزار شده تاثیرگذار و موفقیت‌آمیز بود گفت: در نمایشگاه اکسپوی 2023 حدود 700 شرکت عربستانی خدمات مرتبط با حج و عمره را معرفی و عرضه کردند که این موضوع قدرت انتخاب کشورها برای عقد قرارداد با شرکت‌های مختلف برای دریافت خدمات بیشتر به زائران را افزایش داده زیرا که تا پیش از ارائه خدمات تنها محدود به یک شرکت بود.

وی اظهار کرد: این اقدام کشور میزبان در رقابتی بودن شرکت‌ها می‌تواند سبب افزایش کیفیت و همچنین کاهش هزینه‌ها شود. هیئت همراه حج و زیارت در این نمایشگاه با برخی شرکت‌ها رایزنی‌های لازم را انجام داد که تأثیرات بسزایی در ارائه خدمات برای حج آتی به حجاج جمهوری اسلامی ایران را بدنبال خواهد داشت.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: همچنین در جریان مذاکرات با وزیر حج و عمره عربستان در رابطه با ارائه خدمات در مشاعر مقدسه، ارسال دارو و تجهیزات پزشکی برای حجاج ایرانی، خدمات اجرایی به حجاج کشورمان و دیه شهدای منا نیز گفت وگو کردیم. عمده اقدامات صورت گرفته در نهایت منجر به مدیریت هزینه‌ها و افزایش رضایت‌مندی حجاج بیت الله الحرام می‌شود.

وی در خصوص موضوع اعزام زائران از فرودگاه سوم عربستان در طائف نیز توضیح داد: در سال‌های قبل اعزام حجاج همیشه از فرودگاه جده و مدینه صورت می‌گرفت که امسال مطرح کردیم به لحاظ کوتاه‌تر شدن فاصله تا مکه و رفاه حال حجاج از فرودگاه طائف نیز استفاده شود که منتظر تأیید دست‌اندرکاران ذیربط در کشور عربستان هستیم.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: تسهیل در راه‌اندازی کلینیک‌های درمانی در مکه و مدینه و همچنین انتقال داروهای مورد نیاز برای حجاج کشورمان نیز یکی از موضوعات مطرح شده و مورد موافقت طرف مقابل بود.

حسینی با بیان اینکه بخشی از حجاج کشورمان در حج 1402 از قطار بین شهری در تردد استفاده می‌کنند، گفت: براساس رایزنی با یکی از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه ذکر شده، موافقت اولیه برای ارائه خدمات مطلوب در حوزه قطار بین شهری به بخشی از حجاج مدینه بعد صورت گرفت که در این زمینه نیز رایزنی و قرارداد لازم انجام می‌شود؛ بر همین اساس زائران مدینه بعد مسیر طولانی مکه تا مدینه را با قطار تردد می‌کنند که موجب کاهش زمان سفر، عدم خستگی و همچنین کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

وی افزود: برای انتقال زائران از مدینه به مکه هم در صورت راه‌اندازی ایستگاه قطار بین شهری و تسهیل تردد، رایزنی برای بهره‌مندی از خدمات اینچنینی صورت می‌گیرد چراکه ما بدنبال رفاه حال زائران هستیم.

رئیس سازمان حج و زیارت، راه اندازی آشپزخانه‌های خودپخت در برخی هتل‌ها را از دیگر تحولات حج پیش رو دانست و تصریح کرد: در سال‌های گذشته غذای زائران در آشپزخانه‌های متمرکز طبخ و سپس به هتل‌ها توزیع می‌شد که امسال برای افزایش کیفیت غذای زائران برخی آشپزخانه‌های خودپخت در بعضی هتل‌ها که شرایط لازم را دارند راه‌اندازی می‌شود که موجب بالا رفتن کیفیت غذای زائران و رضایت‌مندی بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه مذاکرات لازم با یکی از شرکت‌های عربستانی برای دریافت خدمات اینترنتی درمشاعر مقدسه در نمایشگاه اکسپوی صورت گرفت، گفت: یکی از مشکلات و گلایه‌های زائران به نبود اینترنت در مشاعر مقدسه و ایام تشریق بازمی‌گردد که در این رابطه رایزنی‌های لازم انجام پذیرفت که در صورت نهایی شدن وای فای در مشاعر برای زائران راه اندازی می‌شود.

حسینی همچنین از راه اندازی اپیلیکیشن مخصوص برای زائران بویژه میانسالان خبر داد و گفت: در سال‌های قبل برخی زائران میانسال مسیرهای تردد و بازگشت به هتل را نمی یافتند و با مشکلات روبرو می شدند که در حج سال جاری با راه اندازی این اپلیکیشن کاربردی مشکلاتی از این دست نیز رفع می شود.

وی همچنین در خصوص اسکان نیز توضیح داد: بیشترین هزینه‌های حج مربوط به اسکان است بنابراین سعی کرده‌ایم این موضوع را مدیریت کنیم بدین جهت هتل‌های کمی دورتر اما با کیفیت بالا و نوساز را مورد توجه قرار داده‌ایم تا در اختیار حجاج ایرانی قرار گیرد. البته برای تردد حجاج نیز حمل و نقل 24 ساعت وجود دارد.

قیمت نهایی حج 1402 هنوز استخراج نشده است

رئیس سازمان حج و زیارت کاهش سرانه کارگزاری را یکی دیگر از اقدامات تحولی در حج آتی دانست و گفت: به دنبال کاهش اعزام سرانه کارگزاری از 6.4 درصد به 5 درصد هستیم که در این صورت یک هزار نفر به سهمیه حجاج منتظر در نوبت اضافه می‌شود و از هزینه‌ها نیز کاسته خواهد شد.

حسینی در خصوص برگزاری شورای عالی حج نیز اظهار کرد: براساس نامه‌ای که به رئیس جمهور ارسال کردیم شورای عالی حج برگزار می‌شود و مأموریت و وظایف دستگاه‌های همکار مورد تأکید قرار می‌گیرد. در حال حاضر جداول پروازی، تاریخ عزیمت، سهمیه استان‌ها و گروه‌بندی کاروان‌ها صورت گرفته است که در صورت تأیید نهایی اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره قیمت نهایی حج تمتع 1402 نیز گفت: قیمت نهایی حج 1402 هنوز استخراج نشده چراکه باید قراردادهای اسکان و سایر خدمات منعقد شود و کمیته مربوطه آن را اعلام و سپس اطلاع‌رسانی می‌شود؛ گروه‌های قیمتی حج آتی 5 گروه است که این تفاوت نیز در زمینه هتل‌ها است زیرا پروازها و سایر خدمات یکسان است. نهایتاً طی دو هفته آینده اطلاع‌رسانی نسبت به هزینه حج تمتع 1402 اعلام خواهد شد.

لغو محدودیت عزیمت زائران بالای 65 سال

رئیس سازمان حج و زیارت درباره نرخ ارز حج 1402 اظهار کرد: براساس مصوبه هیئت دولت و همچنین با عنایت رئیس جمهوری نرخ ارز حج آتی 28 هزار و 500 تومان تعیین شده است که عمده هزینه‌های حج نیز ارزی است که شامل خدمات هتلی، حمل و نقل درون و برون شهری، تغذیه و تدارکات و غیره است.


بیشتر بخوانید: اختلال در اینترنت تا کی ادامه دارد؟


وی با بیان اینکه بیش از نیمی از هزینه‌های حج به اسکان تعلق دارد گفت: فراخوان اسکان انجام گرفت و مذاکرات شفاهی نیز با هتلداران صورت پذیرفته که هیئت اعزامی مذاکراتی برای رایزنی و انعقاد قرارداد با هتلداران نیز بزودی به عربستان سفر می‌کند.

حسینی درباره برداشته شدن محدودیت‌های سال گذشته گفت: محدودیت عزیمت زائران بالای 65 سال نیز برداشته شده و حجاج ایرانی بالای 65 سال هم در صورت تأیید استطاعت جسمانی به سرزمین وحی مشرف می‌شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت به اولویت‌بندی در نام‌نویسی‌ها اشاره کرد و افزود: اولویت نخست در اعزام با افرادی است که در سال 99 نام‌نویسی کرده و همه مبلغ خود را پرداخت نموده‌اند اما به سبب محدودیت‌های کرونایی موفق به اعزام نشده‌اند که البته تعداد این عزیزان نیز حدود 37 هزار نفر است؛ اولویت دوم با دارندگان فیش حج تمتع 85 تا پایان اسفند 85 می‌باشد که در صورت تکمیل نشدن کاروان‌ها به ترتیب اولویت بعدی با دارندگان فیش حج تمتع فروردین 86 تا اردیبهشت همان سال است.

وی با اشاره به رفع محدودیت‌های کرونایی در کشور عربستان گفت: امسال برخی محدودیت‌ها همانند الزامی بودن واکسن یا سایر ممنوعیت‌ها رفع شده است البته به شرط آنکه در ماه‌های آتی اتفاق خاصی در این خصوص رخ ندهد.

چرایی دو نرخی بودن حج تمتع آتی

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص قیمت حج تمتع 1402 و برخی نوسانات ارزی در این راستا توضیح داد: حج تمتع آتی قطعاً دو نرخی خواهد بود چراکه ثبت نام‌کنندگان سال 99 در سال‌های گذشته نام‌نویسی کرده و پول خود را پرداخت کرده‌اند و ارز این افراد نزد بانک مرکزی بصورت‌ امانت نگهداری می‌شود و قطعاً رقم آنها پایین‌تر از دیگر ثبت‌نام‌کنندگان است البته اگر کشور میزبان هزینه‌های اجرایی را افزایش دهد آن را به این عزیزان نیز اعلام خواهیم کرد.

وی در خصوص اقدامات عمده در خصوص افزایش 38 درصدی اعزام زائران به عتبات عالیات طی یکسال گذشته تاکنون نیز گفت: برای زائران عتبات نیز برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته و درخواست وام 6 میلیونی قرض الحسنه از وزیر اقتصاد شده است که در صورت موافقت تعداد بیشتری از زائران اعزام می‌شوند.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

7 + هفت =

پراپ تریدینگ

کمان