شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
کد خبر : 5610

طی گزارشی بررسی شد؛

آخرین جزئیات از سهام شناور شرکت‌های بازار سرمایه

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای ابلاغیه ضوابط نحوه محاسبه سهام شناور آزاد ناشران پذیرفته شده در بورس‌ها و بازار خارج بورس مصوب شورای عالی بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۱۱ مردادماه ۱۳۸۹، درصد سهام شناور آزاد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای ابلاغیه ضوابط نحوه محاسبه سهام شناور آزاد ناشران پذیرفته شده در بورس‌ها و بازار خارج بورس مصوب شورای عالی بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۱۱ مردادماه ۱۳۸۹، درصد سهام شناور آزاد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران را برای دوره منتهی به پایان خردادماه ۱۳۹۹ اعلام کرد.

جزییات سهام شناور شرکت‌های  بورسی

همانطور که اشاره شد، بررسی جزئیات نشان می دهد که در در دوره مزبور ۳۳۳ شرکت در بورس اوراق بهادار تهران فعالیت داشته‌اند که از این تعداد، شرکت‌های شرکت تامین‌ ماسه‌ ریخته‌گری‌، بورس کالای ایران و عمران ‌و توسعه ‌فارس بیشترن میزان سهام شناور آزاد را به خود اختصاص دادند. به طوریکه هر کدام از آنها تمامی سهام یعنی ۱۰۰ درصد را در بورس قرار داده اند.

در ادامه این روند نیز بانک خاورمیانه قرار گرفته که بالغ بر ۹۲.۱۸ درصد از سهام آنها در بورس شناور است. ۶ شرکت سرامیک‌های ‌صنعتی ‌اردکان‌، لیزینگ‌ایران، ‌بورس اوراق بهادار تهران، صنایع‌ ریخته‌گری‌ ایران‌، ماشین‌سازی ‌نیرو محرکه‌ و کارتن‌ ایران‌ نیز هر کدام سهام شناور آزادی در محدوده ۸۰ تا ۹۰ درصد دارند.

در ادامه این روند نیز می توان به سهام شناور آزاد شرکت‌هایی از جمله پارس‌ سرام‌، تولیدی‌ کاشی‌ تکسرام‌، ایرکا پارت صنعت، قند ثابت‌ خراسان‌، گلوکوزان‌ و ایران ‌ارقام‌ اشاره کرد که درصدی بیش از ۷۰ درصد و در نهایت تا ۷۷ درصد در بازار دارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تنها حدود ۱۴ درصد از ۳۳۳ شرکت حاضر در بورس تهران، سهام شناور آزاد بالای ۵۰درصدی دارند؛ البته در این میان بخش عمده ای از شرکت ها از شناوری کمتر از ۳۰درصدی برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید:

رشد بورس وابسته به دلار نیست/ ادامه روند کاهشی نرخ ارز

چرا ایدرو و ایمیدرو بورسی نمی شوند؟

پیش بینی شاخص ۲.۲ میلیونی با ادامه ورود نقدینگی

مالکیت بیش از ۶۱درصد سهامداران عمده

به عبارتی دیگر بیش از ۶۱درصد سهام در بورس تهران در اختیار مالکان عمده است که با اهداف مدیریتی نگهداری می‌شود. این در حالی است که در بورس‌های پیشرفته دنیا سهام شناور به بیش از ۸۰ درصد نیز می‌رسد. البته بررسی روند انتشار گزارش‌هایی درخصوص میزان سهام شناور آزاد شرکت‌های فعال در بازار سهام طی سال‌های اخیر نشان از بهبود این امر دارد.

در این راستا به نظر می‌رسد مصوبه اخیر هیات وزیران در خصوص افزایش میزان سهام شناور آزاد شرکت ها به ۲۵ درصد، تا حدود زیادی بهبود در این مسیر ایجاد کند.

بر این اساس کمترین میزان شناوری سهم به نساجی‌ بروجرد تعلق گرفت که تنها ۰.۰۴ درصد از سهام آن در بازار قرار دارد. سیمان‌فارس، پارس‌سویچ، فولاد خراسان وصنایع سیمان دشتستان از جمله دیگر شرکت‌هایی هستند که با سهام شناور آزاد کمتر از ۵درصدی در انتهای ایست شرکت‌ها قرار دارند.

فرابورسی‌ها چه شناوری دارند؟

همانطور که عنوان شد از میان ۱۲۵ شرکت فعال در فرابورس (شرکت های بازار پایه در این گزارش لحاظ نشده اند) تا پایان فصل بهار امسال، نیز تنها ‌صنایع فولاد آلیاژی یزد تمام سهام خود یعنی ۱۰۰درصد را در بازار وارد کرده است.

سیمان لار سبزوار نیز با اختصاص ۹۷.۵ درصد سهم خود در بازار، از دیگر شرکت‌هایی است که میزان شناوری بالایی دارد. ۸۶.۲ درصد از سهام سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان و ۷۶.۵ درصد از سهام بانک دی نیز به صورت شناور در فرابورس معامله می‌شود.

در میان شرکت های فرابورسی نیز وضعیت مشابهی مشاهده می‌شود و بخش عمده ای از سهام این شرکت ها نیز در دست سهامداران عمده است. به طوریکه بیش از ۵۸ درصد از شرکتها، تنها کمتر از ۳۰ درصد از سهام خود را در فرابورس شناور کرده اند.

در این میان ۱۱ شرکت از میزان درصد شناوری کمتر از ۱۰درصد برخوردارند که در این راستا میتوان به شرکت‌های پالایش نفت لاوان، بیمه کوثر، نفت پاسارگاد، مدیریت انرژی امید تابان هور، پالایش نفت شیراز و پلیمر آریا ساسول اشاره کرد.

این در حالی است که پتروشیمی مارون در انتهای جدول قرار گرفته و تنها ۰.۲ درصد از سهام آن در فرابورس شناور است. به عبارت دقیق تر ۹۹.۸ درصد از سهام «مارون» در اختیار سهامداران عمده است.

منبع: سنا

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × یک =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان