شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
کد خبر : 5624

بررسی روند هفتگی صنایع نشان می دهد؛

چرخش به کوچک ترها

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، سهام شرکت های کوچکتر در این هفته رشد قیمت بیشتری را تجربه کردند و می توان گفت شاهد چرخش به کوچک ترها بودیم. نگاهی به عملکرد صنایع ۳۸گانه بورسی نیز خود گویای این ادعاست. محصولات چرمی پربازده‌ترین صنعت در مجموع طی معاملات هفته گذشته ۲۷ گروه با رشد میانگین قیمت‌ها

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، سهام شرکت های کوچکتر در این هفته رشد قیمت بیشتری را تجربه کردند و می توان گفت شاهد چرخش به کوچک ترها بودیم. نگاهی به عملکرد صنایع ۳۸گانه بورسی نیز خود گویای این ادعاست.

محصولات چرمی پربازده‌ترین صنعت

در مجموع طی معاملات هفته گذشته ۲۷ گروه با رشد میانگین قیمت‌ها و در مقابل ۱۱ صنعت با افت قیمت مواجه شدند. در هفته منتهی به یک مردادماه، گروه محصولات چرمی با تک نماد «وملی» با رشد ۲۷.۱ درصدی صدرنشین پربازده‌ترین صنایع بورسی بود. «وملی» در مجمع عمومی عادی سالیانه خود ۱۷۲ ریال معادل ۹۷ درصد سود تقسیم کرد.

پس از این یکی دیگر از گروه‌های تک نماد در مرکز توجهات قرار داشت. در این راستا گروه اطلاعات و اتباعات با تک نماد «های وب» رشد معادل ۲۲ درصد را تجربه کرد. قندی‌ها، مخابراتی‌ها و گروه حمل و نقل از دیگر گروه‌های پربازده بورس تهران در هفته منتهی به یک مرداد بودند.

در میان گروه‌های بزرگ کامودیتی‌محور بازار اما به جز پالایشی‌ها که با رشد هفتگی ۹ درصد همراه شدند، دیگر گروه‌ها یا رشد حداقلی را تجربه کردند یا قرمزپوش شدند. بر این اساس گروه فلزات اساسی با افزایش ۰.۵ درصدی همراه شد اما دو گروه کانه‌های فلزی و محصولات شیمیایی به ترتیب با افت یک و ۱.۳ درصدی مواجه شدند.

پذیرش چندین شرکت در بورس کالا

در میان اخبار اثرگذار در هفته گذشته مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌های مجزا، از پذیرش میلگرد فولادی، شمش روی، سیمان و تیرآهن، چهار شرکت به ترتیب ذوب آهن آریان بوئین زهرا، تولید شرکت زرین روی، سیمان ساوه و مجتمع فولاد ظفر بناب در بازار اصلی این بورس خبر داد.

همچنین نمایندگان در نشست علنی روز یکشنبه (۲۹ تیر ماه) مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرحی موافقت کردند که در صورت تصویب آن تخصیص ارز یارانه‌ای برای تامین کالاهای اساسی از دستور کار دولت خارج شده و دیگر ارز با قیمت آزاد ارائه می‌شود و برای تامین کالاهای اساسی اقشار ضعیف و دهک‌های پایین جامعه، دولت موظف می‌شود کالابرگ یا کارت الکترونیکی در اختیار مردم قرار دهد.

این مهم می‌تواند برای گروه‌های غذایی، دارویی، دامی و صنعتی مورد توجه باشد. در هفته گذشته در کنار چرخش به کوچک ترها همچنین یک بخشنامه مهم فولادی از سوی کارگروه تنظیم بازار منتشر شد.

بر این اساس کارگروه تنظیم بازار، بخشنامه عرضه تکلیفی اسلب و ورق فولادی در بورس کالا را ابلاغ کرد. طبق این بخشنامه، واحدهای تولیدکننده اسلب باید طبق سهمیه عرضه‌های تکلیفی، اسلب تولیدی خود را در بورس کالا عرضه کنند و واحدهای دریافت‌کننده اسلب، باید معادل ۹۵ درصد اسلب مصرفی، ورق گرم تولیدی خود را در بورس کالا عرضه کنند.

تغییرات در قیمت خودرو

در گروه خودرویی، هر چند در ابتدای هفته اعلام شده بود قیمت خودرو تا پایان سال تغییر نمی‌کند اما در اواسط هفته شاهد اعمال افزایش قیمت در انواع خودر ساخت داخل بودیم.

در آغاز هفته رییس شورای رقابت گفته بود این شورای امسال تکلیف دستورالعمل قیمت گذاری خودرو را مشخص کرده است و این دستورالعمل تا پایان سال هیچ تغییری نخواهد کرد اما ناگهان در اواسط هفته در پی موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت‌ها به صورت فصلی و اعمال قیمت‌های جدید برای خودروهای شرکت‌های خصوصی و یکی از خودروسازان بزرگ، مرحله جدیدی از افزایش قیمت‌ها آغاز شد.

خودرویی‌ها هفته گذشته را با رشد ۷.۳ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود همراه شدند و از منظر بیشترین حجم دادوستدها نیز رتبه دوم را به خود اختصاص دادند.

منبع: سنا

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × پنج =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان