شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸
کد خبر : 61657

مدیر سرمایه گذاری شرکت سبدگردان آسال در گفت‌وگو با شهر بورس بیان کرد؛

خطر جدی کمبود تقاضا در بورس

خطر جدی کمبود تقاضا در بورس
هادی نصیری مدیر سرمایه گذاری شرکت سبدگردان آسال گفت: خروج پول حقیقی نشان می‌دهد مشکل کمبود تقاضا در بازار جدی است.

هادی نصیری مدیر سرمایه گذاری شرکت سبدگردان آسال در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه اظهار داشت: آبان ماه را می‌توان یکی از بهترین ماه‌های بورس اوراق بهادار در سال جاری قلمداد کرد. همچنین شاخص کل در این ماه با ثبت بازدهی 7.65 درصدی پس از فروردین ماه، پر رونق‌ترین ماه بازار بورس بود.

وی افزود: از جمله دلایل این عملکرد را می‌توان تداوم انتظارات تورمی و رشد نرخ ارز و همچنین تصویب بسته حمایتی 10 بنده از بازار سرمایه توسط سازمان بورس دانست.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: همانند سایر ماه‌های سال، تداوم خروج پول حقیقی در ماه گذشته نیز گریبان گیر بازار بود؛ به طوری که در این ماه خروج پول حقیقی به 5،916 میلیارد تومان رسید و رشدی 23 درصدی نسبت به مهرماه را ثبت کرد.


بیشتر بخوانید: منتظر تعادل بازار باشید/ احتمال صعود آرام بورس


هادی نصیری بیان کرد: در اولین روز هفته اول آذر ماه شاخص کل هزار و 979 واحد ریزش داشت و شاخص کل هم‌وزن 799 واحد صعود کرد.

به گفته این فعال بازار سرمایه؛ شاخص فرابورس نیز 28 واحد افت کرد و روز شنبه نیز شاهد واگرایی میان شاخص‌های اصلی بازار سهام بودیم که عمدتاً از معاملات پر رونق گروه خودرویی نشات می‌گرفت که موجب سبزپوشی شاخص هم‌وزن شد.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به کاهش بهای نفت به 83 دلار شاهد افت قیمت سهام گروه پالایشی بودیم؛ به طوری که نمادهای شبندر، شتران و شپنا روز گذشته از بیشترین تاثیرگذاران منفی در شاخص بودند، اما گروه خودرویی در نتیجه عرضه محصولات جدید در بورس کالا و وعده وزیر اقتصاد به آزادسازی سهام وثیقه دولت در خودروسازان، روند مثبتی تجربه و بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.


بیشتر بخوانید: دلیل ریزش های اخیر ناشی از سیاست های کلان اقتصادی است


هادی نصیری ادامه داد: از جمله اتفاقاتی که اخیراً سبب کم رقمی بازار و کاهش حجم معاملا شده است، می‌توان به به افزایش نرخ بازده اوراق درآمد ثابت اشاره کرد. همچنین میانگین نرخ بازده تا سررسید اوراق (YTM) در بازار اوراق (اسناد خزانه اسلامی و اوراق گام) از ۲۶ درصد فراتر رفته تا این نرخ به بالاترین سطح از مهر سال ۹۷ صعود کند.

مدیر سرمایه گذاری شرکت سبدگردان آسال یادآور شد: به نظر می‌رسد باتوجه به ادامه روند کاهش بهای جهانی نفت در دو هفته اخیر و افزایش نرخ بازده اوراق درآمد ثابت ناشی از ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شاهد نزولی آهسته و فرسایشی در ادامه هفته جاری باشیم؛ یعنی وضعیتی که معاملات رونق ندارد و هم شاخص‌ها رشد چندانی نمی‌کنند.

هادی نصیری تصریح کرد: خروج پول حقیقی نشان می‌دهد مشکل کمبود تقاضا در بازار جدی است و با توجه به ادامه واگرایی شاخص کل و هم وزن می‌توان شاهد رشد نمادهای کوچک‌تر بازار بود.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

10 − 9 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان