شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸
کد خبر : 65586

زمان ارائه لایحه بودجه 1402 اعلام شد/ جزئیات

زمان ارائه لایحه بودجه 1402 اعلام شد/ جزئیات
سخنگوی اقتصادی دولت گفت: سازمان برنامه و بودجه هفته‌ آینده آمادگی دارد مجموعه‌ لایحه شامل ۲۰ تبصره و جداول کلان را برای مجلس ارسال کند.

به گزارش شهر بورس به نقل از تجارت نیوز، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت طی سخنانی درباره تقدیم بودجه سال 1402 به مجلس گفت: بودجه سال آینده در 18 جلسه فوق‌العاده در دولت به‌صورت ویژه بررسی شده و امسال تفصیلی‌تر مورد بررسی قرار گرفت و این علت زمان‌بر شدن آن است. در این راستا، زمان ارائه لایحه بودجه 1402 اعلام شد.

وی افزود: بررسی بودجه در دولت به پایان رسیده و جداول کلان بودجه آماده است؛ امیدواریم در جلسه روز چهارشنبه‌ی دولت به تصویب نهایی برسد و سازمان برنامه و بودجه نیز هفته‌ی آینده آمادگی دارد مجموعه‌ی لایحه شامل 20 تبصره و جداول کلان را برای مجلس ارسال کند.

طبق قانون دولت موظف است بودجه را تا 15 آذرماه هرسال به مجلس تقدیم کند. سران قوا در جلسه 26 آذرماه جاری درباره زمان تقدیم بودجه به مجلس توافق کردند.

بودجه 1402 دارای چه ویژگی‌هایی است؟

اما بودجه 1402 دارای چه ویژگی‌هایی است؟ طی روزهای گذشته رئیس جمهوری و دیگر اعضای هیات دولت به برخی از خصوصیات و اعداد و ارقام بودجه سال آینده اشاره داشته‌اند. در حال حاضر جلسات فوق‌العاده هیات دولت برای بررسی سند سالانه کل کشور برگزار می‌شود. پیشتر، علی بهادری جهرمیسخنگوی دولت در توئیتی از برگزاری جلسات هیات دولت در سه نوبت صبح، ظهر و شب برای جمع‌بندی اصلاحات بودجه خبر داده بود.

بودجه سه‌دوازدهم تدوین می‌شود؟

یکی از سناریوهای مطرح‌شده درباره بودجه 1402 این است که این سند به صورت سه‌دوازدهم ارائه شود. البته ارکانی- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره گفته است که «دولت می‌تواند لایحه برنامه را به مجلس ارسال کند و بعد لایحه بودجه را به صورت سه‌دوازدهم بفرستد که این امر قانونی بوده و نیز مسبوق به سابقه است و در 10 سال گذشته چندین بار بودجه سه‌دوازدهم به مجلس ارسال شده است.» او در ادامه هم گفته است اگر بودجه به شکل سه‌دوازدهم تصویب شود، مجلس در اردیبهشت سال آینده لایحه بودجه 1402 را بررسی می‌کند.

اما لایحه دو یا سه‌دوازدهم به چه معناست؟ این عبارت یعنی دو یا سه دوازدهم از کل رقم بودجه به اضافه میزان تورم. بر اساس اطلاعات موجود، در این مدت به دولت و مجلس فرصت داده می‌شود تا بودجه سال آینده را تصویب کنند. علت ارائه بودجه در این قالب هم این است که برنامه‌های جاری و عمرانی دچار اختلال نشوند.


بیشتربخوانید: آخرین اخبار از بودجه 1402


حقوق چه تغییری می‌کند؟

اخیرا سخنگوی دولت اشاره کرده است که یکی از جلسات هیات دولت پیرامون تبصره ۱۲ بوده که مربوط به حقوق کارکنان دولت است. بحث اصلی نیز در ارتباط با افزایش حقوق و جبران خدمات کارکنان دولت بوده است که مقرر شد به‌صورت عادلانه و متوازن با فرابخشی‌نگری و نگاه به همه اقشار و کارکنان مختلف در همه سطوح درآمدی باشد.

در همین ارتباط، یک کمیته فرابخشی از سازمان امور اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری، تمام پیشنهادات ارائه شده بخش‌های مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهد.

علاوه بر این، آنگونه که رئیس جمهوری گفته است پرداخت حقوق کارکنان دولت در سال آینده بر اساس میزان بهره‌وری صورت می‌گیرد. در همین ارتباط، رئیسی تعدادی از اعضای دولت را مامور کرده است تا راهکار پرداخت حقوق بر اساس میزان بهره‌وری و کیفیت کار و ارائه خدمت را تهیه کنند تا در بودجه سال آینده لحاظ شود.

حقوق 20 درصد بالا می‌رود؟

برخی گفته‌ها نیز نشان از افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان دولت در بودجه سال آینده دارد. در این زمینه، علیرضا سلیمی- عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به جلسه غیر علنی مجلس و دولت اعلام کرده است که در این جلسه میرکاظمی اعلام کرد که سال آینده 20 درصد به حقوق اضافه خواهد شد.

ارائه بودجه با رویکرد رشد متوازن

آنطور که رئیس جمهوری خبر داده قرار است بودجه ۱۴۰۲ با رویکرد رشد متوازن تدوین شود. علاوه بر این، رئیسی عنوان کرده که در پیشبرد برنامه‌های دولت ظرفیت‌های مردمی توجه خواهد شد.

درآمد دولت از محل مولدسازی افزایش می‌یابد

به‌تازگی وزیر اقتصاد خبر داده که قرار است درآمد دولت از مولدسازی دارایی‌ها چهار برابر شود. در حالی که اخبار منتشر شده از احتمال کسری بودجه هنگفت 1402 در نتیجه فروش نیافتن اوراق، تحقق نیافتن درآمدهای نفتی و … خبر می‌دهند، خاندوزی درباره راهکار دولت برای جلوگیری از کسری بودجه در سال آینده اضافه کرد که درآمد دولت از مولدسازی دارایی‌ها سال ۱۴۰۲ چهار برابر امسال خواهد بود که فراتر از خصوصی‌سازی است.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 + 5 =

پراپ تریدینگ

کمان